رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه اتکا به دلار به کشورها ضربه می‌زند، گفت باید با استفاده از ارزهای ملی، یکبار برای همیشه به سلطه دلار در جهان پایان داد.
کد خبر: ۹۰۵۲۹۸۲
|
۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۱


به گزارش  خبرگزاری بسیج، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز یکشنبه بار دیگر از اراده این کشور برای مقابله با سلطه دلار در تجارت جهانی صحبت کرد و گفت آمریکایی‌ها مانند «گرگ‌های وحشی» رفتار می‌کنند.

به نوشته روزنامه «حریت»، اردوغان که در شهر «بیشکک» پایتخت قرقیزستان در مجمع تجاری ترکیه-قزاقستان صحبت می‌کرد، گفت: «آن‌ها تلاش می‌کنند از طریق دستکاری ارزی، در اقتصاد قدرتمند و مستحکم ترکیه، تردید ایجاد کنند.»

وی با تأکید بر اینکه آنکارا به دنبال دستیابی به استقلال مالی و نظامی است، گفت: «باید با استفاده از ارز‌های محلی و ملی بین خود، یک بار برای همیشه، به مرور به تک‌قطبی دلار پایان دهیم. آمریکا مانند گرگ‌های وحشی رفتار می‌کند. حرف آن‌ها را باور نکنید. استفاده از دلار صرفا به خودمان لطمه می‌زند. خسته نشوید، ما پیروز خواهیم بود.»

در هفته‌های گذشته، به خصوص پس از آنکه دولت آمریکا بر واردات مجموعه‌ای از محصولات از ترکیه تعرفه اعمال کرد، تنش میان واشنگتن و آنکارا به میزان بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. اعمال تحریم از سوی واشنگتن علیه آنکارا و همزمان سقوط ارزش پول ترکیه، موجب شده تا دولت اردوغان از حرکت به سمت استفاده از ارزهای ملی برای انجام تجارت خارجی صحبت کند.

تصمیم ترکیه برای خرید سامانه دفاعی اس-۴۰۰ از روسیه هم دیگر موضوع مورد مناقشه میان واشنگتن و آنکارا است. اردوغان با بیان اینکه ترکیه برای خرید این سامانه نیازی به اجازه آمریکا ندراد، گفت: «بعضی‌ها از این [تصمیم] آشفته شده‌اند.»

آمریکا با بیان اینکه استقرار اس-۴۰۰ در ترکیه یکپارچگی سامانه دفاعی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را تضعیف کرده و می‌تواند نقاط ضعف جنگنده اف-۳۵ را برای روسیه روشن کند، ترکیه را به شدت تحت فشار قرار داده تا از این قرداد صرف نظر کند. واشنگتن برای افزایش فشار به آنکارا، تحویل جنگنده‌های اف-۳۵ به ترکیه را هم تعلیق کرده است.

ارسال نظرات