بازدید رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل از خانه کُرد

رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران که به منظور شرکت در آیین افتتاح نمایشگاه عکس همکاری سازمان ملل و ایران به کردستان سفر کرده در بازدید از خانه کُرد سنندج با بخشی از فرهنگ و هنر مردم این دیار آشنا شد
کد خبر: ۹۰۵۳۴۷۶
|
۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، ماریو دوتسنکو رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران از خانه کُرد که به عنوان موزه مردم شناسی کردستان شناخته می‌شود بازدید و با کارشناسان در خصوص وضعیت موزه و آثار عرضه شده در آن تبادل نظر کرد.

دوتسنکو در این بازدید و پس از مشاهده بخش‌های مختلف از جمله نازک کاری، زندگی اجتماعی شهری و روستایی مردم کُرد، آداب حکومت داری و لباس و پوشش ساکنان قوم کُرد در نقاط مختلف کشور گفت: فرهنگ و رفتار‌های اجتماعی این قوم به خودی خود یک گنجینه‌ای و بخشی از موزاییک فرهنگی ایران است و نشاط، شادی و استفاده از رنگ‌های طبیعی در این فرهنگ بارز است.

وی با اشاره به اینکه تنوع رنگ و فرهنگ در ایران به ویژه کردستان شگفت انگیز و جالب است، اظهار داشت: حفظ اصالت این فرهنگ در زندگی روزمره نیز از دیگر ویژگی‌های شگفت انگیز این مردم است.

این موزه بزرگترین موزۀ مردم شناسی مربوط به یک قوم در ایران است که بخش‌های زیادی از جمله نگارخانه، حمام، غرفه‌های زندگی شهری و روستایی، مکتب خانه، صنایع دستی، چون قلاب بافی و زیورآلات، بخش کشاورزی، مشاغل و فنون مختلف، بخش اسناد و عکس‌های تاریخی را در خود جای داده است.


خانه کُرد یا عمارت آصف یکی از قدیمی‌ترین بنا‌های موجود در شهر سنندج است و براساس شواهد و شیوه معماری احداث بنای اولیه آن مربوط به دوره صفویه و قسمت‌های دیگر آن در دوره قاجاریه تکمیل شده است.


هر چند عمارت آصف نام خود را از آصف دیوان گرفته است، اما بانی اولیه آن را خانواده معتمد هاشمی‌ها (امجد الاشراف) می‌دانند و احتمالا خانواده محمدرضای وزیر پدر آصف دیوان آن را تملک کرده و سپس در زمان آصف دیوان با الحاق سردر ورودی در بخش‌های شرقی و غربی، عمارت شکوه نهایی خود را به دست آورده و از این رو به عمارت آصف مشهور شده است.

مجموعه عمارت حدود چهار هزار مترمربع عرصه و اعیانی دارد و علاوه بر سردر و دالان ورودی و اتاق تقسیم آب، دارای چهار حیاط است که عبارتند از: حیاط بیرونی (اصلی)، حیاط اندرونی، حیاط مستخدمین و حیاط مطبخ.


این عمارت که به شماره ۱۸۸۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است در سال ۱۳۷۶ توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان تملک شد و پس از انجام مطالعات و تهیه طرح‌های لازم، مرمت احیای آن از سال ۱۳۷۸ آغاز شد و تا اردیبهشت سال ۱۳۸۲ به طول انجامید.

انتهای پیام/۷۷۲۷
ارسال نظرات