به پاس شکرگزاری و قدرانی از کشاورزان جشنواره خرمانان در شهرستان دهگلان برگزار شد.
کد خبر: ۹۰۵۳۵۰۲
|
۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، در آئیین این مراسم حجت الاسلام تقوی رئیس شورای زکات کشور و نماینده، ولی فقیه در جهاد کشاورزی کشور اظهار داشت: شرکت در این جشنواره کاری بسیار ارزشمند است و باید به عنوان الگو سعی کنیم در سایر استان‌های کشور رواج داده شود.

وی افزود: این شکر گذاری یک کار اسلامی و هم اینکه اسلام تاکید می‌کند در برابر نعمت‌های الهی شاکر باشیم و یک کار انسانی است یعنی اینکه کسانیکه تلاش می‌کنند ما باید در برابر تلاش و زحمات آنان شکر گذار باشیم.


وی در ادامه گفت: امسال در برداشت محصول گندم موفقیت خوبی جهت پیشبرد رشد و بالنددگی و تکیه بر جنبه‌های علمی کشور است که امیدواریم اینکار بیشتر توسعه یابد تا شاهد موفقیت برداشت محصولات بیشتر در زمینه غلات، محصولات باغی و دامی باشیم.

بهمن مراد نیا استاندار کردستان هم در این مراسم ضمن تشکر و قدردانی از بانیان مراسم اظهار داشت: با وجود منابع خوب در استان، خاک حاصلخیز و نبود آب برای آبیاری صرفا با کشت دیم در کشور رتبه دوم را کسب کردیم که نشان از پتانسیل بالا در این استان است.

وی افزود: با منابع آبی سرشار حق کردستان این نیست که امرز یک میلیون تن گندم تولید کند.

استاندار کردستان گفت: اگرمنابع آبی در اختیار داشته باشیم خواهیم توانست تولید محصولات باغی را از ۲/۵ تن به ۵ تن افزایش دهیم.

ارشدی فرماندار دهگلان برگزاری این جشنواره را شکر گذاری از نعمت الهی و قدردانی از تلاش و زحمات کشاورزان عنوان کرد و گفت: این جشنواره هر ساله در یکی از شهرستان‌های استان برگزار می‌شود که شهرستان دهگلان امسال به عنوان میزبان اصلی پیش قدم شد.

وی در ادامه گفت: در این جشنواره نمایشگاه آثار سنتیکاشت و برداست گندم چه در دوران دوران گذشته و چه در حال حاضر در معرض دید حضار قرار گرفته است.

فرماندار دهگلان گفت: در این جشنواره بخش‌های از نشاط و شور اجتماعی و جشن‌های دوران گذشته که در فصل برداشت گندم در مناطق کرد نشین اجرا شده امروز نمایش داده می‌شود.

خالد جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان امسال برداشت کندم در کردستان بیش از پیش بینی اولیه تولید شد که برآورد تولید حدود یک میلیون و ۱۵۰ هزارتن بوده و تا دیروز یک میلیون ۱۷ هزار تن گندم در استان خریداری شده که خوشبختانه توانستیم رتبه دوم کشوری را کسب کنیم.

وی افزود: در بحث پرداختی طبق مصوبه ثبت شده به محض اینکه گندم تحویل مراکز خرید شود وارد سامانه شده که ۵۰ درصد پول کشاورز پرداخت شده است و امسال خوشبختانه به تمام تعهدات عمل شده و حدود ۶۶۰ میلیارد تومان پول کشاورز پرداخت شده است.

جعفری افزود: در استان کردستان حدود ۵۵۰ هزار هکتار اراضی دیم و ۳۳ هزار هکتار اراضی آبی زیر کشت گندم بوده که در اراضی دیم بیش از ۹۸ درصد عملیات کاشت، داشت و برداشت مکانیزه است.

انتهای پیام/۷۷۲۷
ارسال نظرات