رئیس کل دادگستری چهارمحال و بختیاری:

استقلال قاضی ریشه در تاریخ و حقوق اسلامی دارد

احمدرضا بهرامی گفت: استقلال قاضی در امر قضا یکی از اصول شناخته شده قانون اساسی جمهوری اسلامی و دین مبین اسلام است.
کد خبر: ۹۰۵۳۵۲۷
|
۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ رئیس کل دادگستری استان در آئین تکریم و معارفه روسای پیشین و جدید دادگستری شهرستان بن با اشاره به برخی روایات و نمونه هایی از استقلال قضایی صدر اسلام، گفت: در زمان نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) و امیرالمومنین(علیه السلام) همه افراد جامعه حتی شخص امام و پیامبر نیز در مقابل قانون از حقی مساوی و برابر با مردم برخوردار بودند و به لحاظ حقوقی ارجحیتی بر دیگران نداشتند و همین امر سبب می شد تا قاضی با آزادی کامل و بدون هیچ گونه فشاری به امر قضاوت بپردازد.

احمدرضا بهرامی، یکی از شروط لازمه امر قضا را اشراف کامل قاضی بر احکام شرعی دانست و بیان داشت: صدور آراء قضایی و حقوقی و اجرای قاطع احکام تنها به اطلاع و آگاهی کامل قاضی از قوانین منوط نمی شود؛ بلکه وی باید بر احکام شرعی و فتاوای مراجع تقلید نیز تسلط داشته باشد.

بهرامی؛ اجرای عدالت، دوری از توصیه پذیری و استیفای حقوق مظلوم را محور کار قاضی عنوان نمود و گفت: قضات باید از دخالت دادن نظرات دیگران در کار خود بپرهیزند و با حفظ بی طرفی و عدم جانبداری به احقاق حق مردم بپردازند.

 رئیس کل دادگستری استان با اشاره به این نکته که در روایات و احادیث جایگاه و منزلت قضاوت شایسته انبیاء، اوصیاء و فقهای جامع الشرایط ذکر گردیده است، تصریح کرد: اگرچه در روایات و آموزه های دینی مقام و منزلت قضاوت به پیامبر(ص) و جانشینان ایشان اختصاص یافته است؛ اما در زمان غیبت حضرت حجت(عج)، امام فقیه و جامع الشرایط باید به این امر خطیر اشتغال داشته باشد که البته بر حسب ضرورت و برای جلوگیری از عسر و حرج مردم و به جهت آنکه ممکن است دسترسی به قاضی مجتهد فراهم نباشد، قضاوت به افراد معتمد و مسلط به قوانین و احکام اسلامی سپرده می شود.

رئیس کل دادگستری استان در ادامه سخنان خود اجرای قوانین و حرکت در مسیر قانون را وظیفه ای همگانی و مبنای توسعه عدالت در کشور دانست و گفت: تعامل و همکاری نهادها و دستگاههای اجرایی با قوه قضائیه که خود متولی صیانت از حقوق عامه، اجرای عدالت و احقاق حق مردم است می تواند به تسریع در حل مشکلات شهروندان، پیشگیری از وقوع بسیاری از جرائم و رشد آگاهی مردم از قوانین و حقوق خود منجر شود.

وی، همچنین همدلی و همسوئی میان مسئولان را یکی از ارکان مهم مردمسالاری در قاموس نظام مقدس جمهوری اسلامی عنوان نمود که موجب گره گشایی از کار مردم و تحقق بیشتر عدالت اجتماعی خواهد شد.

گفتنی است: در آئین تکریم و معارفه رئیس دادگستری شهرستان بن ، با حکم ریاست محترم قوه قضائیه ، آقای مهدی فقیهی نژاد به سمت رئیس جدید دادگستری شهرستان بن منصوب و از زحمات امیر فتحی رئیس پیشین این دادگستری تقدیر شد. 

ارسال نظرات
آخرین اخبار