خبرهای داغ:
استان آذربایجان شرقی با دارا بودن ۲۲۰۰ گونه گیاه دارویی که از ۴۵۰ گونه آن در این استان استفاده می شود و در استان ۳۰ واحد فراوری گیاهان دارویی موجود است که با تازه ترین استاندارد های جهانی تولید می شوند، و ظرفیت افزایش تا دو برابر این آمار را نیز دارا است که تولید اصولی و استاندار این محصولات می تواند جایگزین مناسبی برای مکمل هایی دارویی وارداتی باشد.
کد خبر: ۹۰۵۳۷۸۰
|
۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۷
گیاهان دارویی داخلی، جایگزین مناسب برای مکمل های دارویی وارداتی / ضرورت طرح توسعه گیاهان دارویی 

به گزارش سرویس خبری علم و فناوری  بسیج  از استان آذربایجان شرقی، گیاهان دارویی قابلیت های درمانی زیادی دارند که باید با استفاده از فراوری صنایع تبدیلی از آن ها استفاده کرد.

 

استان آذربایجان شرقی با دارا بودن 2200 گونه گیاه دارویی که از 450 گونه آن در این استان استفاده می شود و در استان 30 واحد فراوری گیاهان دارویی موجود است که با تازه ترین استاندارد های جهانی تولید می شوند، که ظرفیت افزایش تا دو برابر این آمار را نیز دارا است که تولید اصولی و استاندار این محصولات  می تواند جایگزین مناسبی برای مکمل هایی دارویی وارداتی باشد.

میرزازاده رئیس اداره فرآورده های طبیعی و سنتی و مکمل های معاونت غذا و دارو در گفتگو با خبرنگار علم و فناوری، اظهار داشت: گیاهان دارویی باید زیر نظر متخصصین این امر مصرف شوند،  تا مقدار و نوع مصرف آن توسط پزشک طب سنتی معلوم گردد.

 

محمد دارابی، کارشناس اداره نظارت بر فراورده های خوراکی و آشامیدنی معاونت غذا و دارو ابراز کرد: گیاهان دارویی که در منطقه کوهستان رشد می کنند به مراتب از گیاهان دارویی که در مناطق گرم و بیابانی رشده کرده اند، غنی تر هستند.

رحیم ناجیان مدیر عامل یکی از واحدهای فراوری گیاهان دارویی در گفتگو با خبرنگار علم و فناوری گفت: شغل اجدادی ما از 150 سال پیش، فراوری گیاهان دارویی بوده است در این واحد با بهره گیری از طرح توسعه، 67 نوع صابون گیاهی دارویی، 50 نوع شامپو گیاهی دارویی، 145 نوع عرقیجات گیاهی دارویی و اسانس های گیاهی را تولید کرده و به کشور های امارات، آذربایجان، عراق، چین، ژاپن و... صادرات داریم.

اکبر واحدی مسئول کنترل کیفی این واحد فراوری گیاهان دارویی می گوید: گیاهانی که خریداری می شوند در ابتدا سم زدایی و گندزدایی می شوند و سپس تبخیر شده و استاندارد بودن آنها آزمایش می شود که اگر تایید شد به مرحله فراوری ارسال می شوند.

 

 

 

ارسال نظرات