خبرهای داغ:
مساکن مددجویی و قرارگیری این واحدها در مناطق دور افتاده و حاشیه شهر و طی مسافت طولانی برای استفاده از خدمات آموزشی، درمانی و ... سبب شده امروزه این مساکن به جای آنکه مرهمی برای درد مددجویان باشد به کابوسی برای خانواده های مددجویان تبدیل شود .
کد خبر: ۹۰۵۴۱۸۷
|
۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹
مسکن مددجویی کابوس زنان سرپرست خانوار 

به گزارش سرویس خبری علم و فناوری بسیج از آذربایجان غربی اشتغال و مسکن، عمده مشکلات پیش روی مددجویان است، از این رو کمیته امداد در تلاش برای تامین سرپناه و ایجاد اشتغال برای این مددجویان بوده و برای این منظور نیز تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده است، اما آنچه جای تاسف و ناراحتی دارد این است که در بسیاری از موارد شاهد نامناسب بودن این خدمات هستیم و لازم است تا در مکان یابی مساکنی که برای مددجویان در نظر گرفته می‌شود، توجه بیشتری شود چرا که بسیاری از این واحد‌های مسکونی در مناطق حاشیه شهر قرار داشته و علاوه بر آسیب‌های اجتماعی که فرزندان این خانواده‌ها را تهدید می‌کند، دور بودن از هسته مرکزی شهر و نبود زیرساخت‌های موجود در این مناطق نیز مشکل جدی این خانواده‌ها محسوب می‌شود.

در مواردی این مساکن به قدری از مرکز شهر فاصله دارد که مددجو باید روزانه مبلغ قابل توجهی برای رفت و آمد به هسته مرکزی شهر هزینه کند و از اینرو هزینه تحصیل برای فرزندان مددجو و هزینه اشتغال نیز برای خود سرپرستان خانوار کمیته امداد بالا می‌رود از سوی دیگر نبود زیرساخت‌ها از جمله فضای آموزشی، تفریحی، بهداشتی و درمانی در مناطقی که مساکن مددجویی واگذار می‌شود مشکل جدی است که باید برای جبران این مشکلات چاره اندیشی شود.

از سوی دیگر مقرر شده طی تفاهم نامه‌ای با اداره کل راه و شهرسازی، مساکن مهر فاقد متقاضی به مددجویان کمیته امداد واگذار شود، در نگاه اول واگذاری مسکن ارزان قیمت برای مددجویان عملی بسیار پسندیده به شمار می‌آید، ولی در چرایی فاقد متقاضای بودن این مساکن حرف و حدیث‌هایی است که در جای خود باید به آن پرداخت که با اشاره مختصر به دلایل این امر می‌توان به دور بودن مسافت مساکن مهر فاقد متقاضی از امکانات آموزشی، رفاهی و...، نبود زیرساخت‌های ضروری و مورد نیاز از جمله گاز، آسفالت و سایر خدمات می‌توان اشاره کرد و باید یادآور شد که، مساکن مهر فاقد متقاضی همان مساکن مهری هستند که اقشار کم درآمد به هزار و یک دلیل پس از ثبت نام برای خرید این مساکن، عطای خرید و صاحب خانه شدن را به لقای آن بخشیده و از ثبت نام خود انصراف دادند و باید با کمال تاسف یادآور شد که مساکن مهر مددجویی همان مساکن مهر فاقد متقاضی یا متقاضیان انصرافی است که به مددجویان کمیته امداد واگذار می‌شود.

فاصله مراکز آموزشی و درمانی مشکلات مددجویان را دوچندان می‌کند

ریحانه. م. زن سرپرست خانوار است که برای دریافت مسکن مددجویی ثبت نام کرده، وی به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری از آذربایجان غربی می‌گوید: برای دریافت مسکن مددجویی دست به دامن شورای شهر و کمیته امداد آذربایجان غربی شدم و بالاخره با مقداری آورده شخصی و کمک خیرین مقرر شد یک واحد آپارتمانی در شهرک شاهد ارومیه به من و دو دخترم تحویل دهند.

وی با بیان اینکه این واحد در دو سال آینده واگذار می‌شود، ادامه داد: شهرک شاهد ارومیه مسافت قابل توجهی از مرکز شهر دارد و از نظر حمل و نقل عمومی نیز جزو شهرک‌هایی است که حتی اتوبوس درون شهری نیز تردد چندانی به این منطقه ندارد.
این زن سرپرست خانوار می‌افزاید: با توجه به اینکه دو دختر من در حال تحصیل بوده و مسافت مدرسه آن‌ها تا شهرک شاهد فاصله قابل توجهی است، باید روزانه دو مسیر اتوبوس سوار شوند تا به مدرسه برسند و این امر سبب خواهد شد تا هزینه تحصیل فرزندانم بالا برود.

ریحانه می‌گوید: علاوه بر این، درمانگاه یا مرکز بهداشت از واحد مسکونی که به ما واگذار شده فاصله زیادی دارد و اگر یک شب حال من یا دخترهایم خوب نباشد نمی‌دانم چطور باید این مسافت را طی کرده و برای درمان خود یا فرزندانم اقدام کنم.

وی گفت: اگر این مساکن را به عنوان سرپناه برای مددجویان واگذار می‌کنند انتظار می‌رود زیرساخت‌های مورد نیاز را نیز فراهم کنند چرا که اغلب مددجویان کمیته امداد زنان بی سرپرست یا بدسرپرست هستند که عملا نقش پدر یا مرد خانه را نیز در زندگی بر عهدا دارند و همه مشکلات بر دوش مادر خانواده افتاده که این امر سبب می‌شود در بسیاری از موارد دوری مسافت از مراکز بهداشتی و آموزشی مشکلات جدید را برای خانواده‌های مددجویان ایجاد کند.

اولویت کمیته امداد احداث مسکن برای مددجویان است

مدیرکل تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد نیز در این خصوص می‌گوید: تامین مسکن، راهبرد اصلی کمیته امداد برای محرومیتزدایی از چهره هر خانواده مددجویی است که می‌تواند مکمل و موثر در محرومیت زدایی باشد.

ابراهیم بازیان گفت: یک میلیون و ۶۰۰ خانوار زیر پوشش کمیته امداد نیازمند مسکن بوده و ۱۰۰ هزار خانوار نیز درخواست مقاوم سازی و بازسازی واحد مسکونی خود را دارند که امسال ۳۰ هزار واحد در دست احدث داریم.

وی با بیان اینکه بنا داریم در برنامه ششم توسعه نسبت به حذف کامل نیاز به مسکن مددجویان را شاهد باشیم، تصریح کرد: در این میان بحث توانمندسازی مددجویان نیز مد نظر قرار دارد.

این مسئول در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی واگذاری مسکن مددجویی در حاشیه شهر‌ها و مناطق دورافتاده شهرها، گفت: در برخی مناطق مشکلاتی است که برای رفع آن ابلاغیه‌ای تنظیم شده تا در کنار مساکن مددجویی زیرساخت‌های مورد نیاز نیز ایجاد شود.

بازیان با بیان اینکه احداث مسکن در مرحله اول جزو اولویت‌های کمیته امداد است، اظهار داشت: از این موضوع که مساکن مددجویی عمدتا فاقد زیرساخت‌های اولیه هستند، غافل نیستیم و به دنبال مسکن گزینی مناسب برای مددجویان هستیم.

مدیرکل تامین مسکن و مهندسی ساختمان کمیته امداد با بیان اینکه در حال حاضر مددجویان به خاطر پرداخت کم اجاره بها در حاشیه شهر‌ها سکونت دارند، ادامه داد: در تلاش برای انتقال مددجویان از حاشیه به متن هستیم و در این میان عمده تلاش ما برای مسکن گزینی خانوار‌های بالای ۳ نفر است.

وی ادامه داد: اگر مشکلی در اسکان گزینی مددجویان است، به موقعیت شهر‌ها بر می‌گردد و کمیته امداد در تلاش برای واگذاری مسکن مددجویی در نقاط مناسب شهر است.

بازیان با بیان اینکه مددجویان توان مالی چندانی برای خرید مسکن ندارند، اعلام کرد: با منابع مالی موجود فقط می‌توانیم در مناطق مذکور برای مددجویان، مسکن تهیه کنیم.

وی که اصرار بر مناسب بودن مناطق در نظر گرفته شده برای ساخت مسکن مددجویان را داشت، ادامه داد: به دنبال اسکان گزینی مددجویان در مکان‌هایی که خدمات ندارد نیستیم.

بازیان اعلام کرد: ۵۰ درصد مسکن مهر به صورت وام بوده و متقاضان می‌توانند آن را طی سال‌های طولانی پرداخت کنند از اینرو بهترین نوع مسکن می‌تواند مسکن مهر فاقد متقاضی باشد.

۶۷ هزار مددجوی کمیته امداد آذربایجان غربی نیازمند مسکن هستند

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان غربی  گفت: ۶۷ هزار خانوار زیر پوشش کیته امداد نیازمند مسکن هستند که از این تعداد ۲ هزار و ۸۰۰ خانوار روستایی و یک هزار و ۸۰۰ خانوار شهری هستند.

عزیز سهندی افزود: یک هزار واحد مسکونی نیز در مناطق محروم با مشارکت سپاه و کمیته امداد و ستاد فرمان امام خمینی (ره) آغاز می‌شود و امسال یک هزار و ۳۱۱ واحد مسکونی احداث و خریداری می‌شود که برای این منظور اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده است.

وی نیز مسکن واگذار شده به مددجویان را مساکن مناسبی عنوان کرد و افزود: با شرایط موجود و با توجه به اینکه حجم کار در زمینه مسکن مددجویی بالا بوده و عملا مددجویان مبالغ چندانی را برای صاحب مسکن شدن ندارند، مساکن واگذار شده می‌تواند در شرایط موجود، مساکن مناسبی باشد.

ارسال نظرات