خبرهای داغ:

راه اندازي دفتر انجمن انتقال تکنولوژی ایران و چین در اردبیل/ روش هاي انتقال فناوري در جهان را بشناسيم

رشد توليد در مقياس جهاني در دهه هاي اخير ، انتقال تكنولوژي را به عنوان يكي از مهمترين فرآيند هاي پيش برنده رقابت پذيري، از اهميت شايان توجهي برخوردار نموده است و در راستاي افزايش همكاري هاي مشترك بين ايران و چين با همکاری استانداری اردبیل و اتاق بازرگانی، دفتر انجمن انتقال تکنولوژی ایران و چین در استان اردبیل ایجاد مي گردد.
کد خبر: ۹۰۵۴۱۸۹
|
۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱
راه اندازي دفتر انجمن انتقال تکنولوژی ایران و چین در اردبیل/ روش هاي انتقال فناوري در جهان را بشناسيم 
 

به گزارش سرویس خبری علم و فناوری بسیج از اردبيل؛ استاندار اردبيل در جلسه‌ای با گروهي از تولیدکنندگان و بازرگانان چینی سالن جلسات استانداری اردبیل برگزار شد، اظهار كرد: استان اردبیل آمادگی کامل برای ارائه بسته فرصت‌های سرمایه گذاری در بخش‌های کشاورزی، گردشگری، صنعت و خدمات به گروه چینی و حمایت همه جانبه از سرمایه‌گذاری و مشارکت در اجرای طرح‌های عمرانی و اقتصادی را دارد.

اكبر بهنامجو با تاكيد بر ضرورت ايجاد صنايع تبديلي تصريح كرد:  در استان اردبيل حدود 5 میلیون تن تولید محصولات کشاورزی مختلف و متنوع توليد مي شود ظرفیت بسیار بالایی برای ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان وجود دارد که تقویت زیرساخت‌های ارتباطی مانند در دست اجرا بودن بخش حمل بار فرودگاه‌های استان و اتصال ریلی اردبیل به کشورهای حوزه cis  و وجود بازار بزرگ مصرف در این حوزه توجیه اقتصادی طرح‌ها را افزایش می‌دهد و با سرمایه‌گذاری مشارکت بستر ایجاد اشتغال و توسعه استان و سودآوري براي سرمايه گذاران فراهم مي شود.
استاندار اردبیل افزود:  بخش گردشگری یکی دیگر از ظرفیت‌های سرمایه گذاری گروه چینی در استان است و برای واگذاری طرح‌های بزرگ مانند هتل‌ها و مجتمع‌های بین‌المللی آبدرمانی به گروه‌های سرمایه گذاری مشترک اعلام آمادگی کرد.
در ادامه جلسه شیونگ وی، مدیرعامل شرکت رجیانگ ساینو ایران (انجمن انتقال تکنولوژی ایران و چین) نیز به نمایندگی از هلدینگی متشکل از 8 شرکت بزرگ چینی، از حمایت قاطع استاندار اردبیل از سرمایه گذاری قدردانی کرد و گفت: این گروه برای تعریف و اجرای طرح‌های مختلف مشترک سرمایه گذاری به ویژه در حوزه‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی، صنایع الکترونیک، طرح‌های گردشگری، طرح‌های شیمیایی و تصفیه فاضلاب و مدیریت زباله آمادگی کامل دارد.
لازم به ذكر است در پايان جلسه مقرر شد با همکاری استانداری اردبیل و اتاق بازرگانی، دفتر انجمن انتقال تکنولوژی ایران و چین در استان اردبیل ایجاد گردد.

جايگاه ويژه همكاري فناورانه در جهان

امروزه با پيشرفت علوم و پيچيده شدن فرآيندهاي فناورانه، همكاري فناورانه بين سازمان ها از ويژگي هاي مهم استراتژي سازمانها و سياست هاي عمومي براي توسعه فناوري در سراسر جهان است.  شركت ها به طور فزآينده اي اعتقاد به توسل به سرمايه گذاري مشترك، اتحاد استراتژيك و قراردادهاي مشترك R&D به منظور تكميل تلاش هاي فناورانه داخلي خود دارند.

همكاري در اين زمينه بر اين فرض استوار است كه از طريق موافقت نامه هاي به اشتراك گذاري فناوري هاي رسمي بين شركتها مي توان مزايايي توليد كرد كه نمي تواند در شركت هاي فردي و يا از طريق معاملات بازار به دست آيد، از جمله خريد مستقيم، صدور مجوز  و يا ادغام و اكتساب . همكاري ممكن است در جهت افزايش رقابت شركت ها و بخش هاي صنعتي يا بهبود بهره وري نوآورانه و يا بدون در نظر گرفتن مسئله رقابت و در جهت پاسخ به مشكلات فن آوري هاي جهاني انجام گيرد.

اين اتحاد و همكاري در جهت مفهوم تجارت جهاني و دسترسي به بازارهاي بزرگ نوآورانه همواره در بين شركت ها بسيار مورد توجه واقع شده است. در پي دستيابي به اين مفهوم ، شركت هاي چند مليتي پا به عرصه گذاشته و با سرمايه گذاري هاي بلند مدت خارجي بر روي شركت هاي كوچك واقع در كشورهاي ميزبان، به توليد و ثبت اختراع پرداختند.

مفهوم انتقال فناوري

رشد توليد در مقياس جهاني در دهه هاي اخير ، انتقال تكنولوژي را به عنوان يكي از مهمترين فرآيند هاي پيش برنده رقابت پذيري، از اهميت شايان توجهي برخوردار نموده است.

انتقال فناوري نيز مانند خود فناوري داراي مفهومي وسيع مي باشد. اما در تعريفي مي توان آن را به اين صورت بيان كرد: ابزاري جهت به حداقل رساندن سرمايه گذاري و ريسك گيرنده در بالا بردن سطح فناوري خود.

در اين روش گيرنده سعي مي كند ريسك ناشي از تحقيق و توسعه و بكارگيري فناوري جديد را به اين وسيله كاهش داده و به نوعي مطمئن باشد كه فناوري گرفته شده قبلاً آزمايش شده و قطعاً نتيجه بخش مي باشد.

انواع روش هاي انتقال فناوري

بسياري از صاحبنظران معتقدند دستيابي به فناوري هاي جديد از دو طريق ممكن است:

توسعه درون زا: به اين معني كه فناوري صرفاً با استفاده از منابع داخلي و به بيان بهتر تملك فناوري از طريق انجام فعاليت هاي تحقيق و توسعه ممكن است.

انتقال فناوري: به اين معني كه دستيابي به فناوري به كمك منابع خارجي و به بيان ديگر خريد ان از خارج بنگاه ميسر است.

مجموع روش هاي انتقال فناوري را مي توان به دو دسته كلي تقسيم نمود:

انتقال تكنولوژي به صورت رسمي

دريافت ليسانس: شركتي حق بهره برداري از يك تكنولوژي خاص را كسب مي كند.

سهام اقليت: شركتي سهام يك سازمان منبع را كه تكنولوژي (يا توانمندي تكنولوژيك) خاصي دارد خريداري مي كند، ولي كنترل مديريتي آن سازمان را به دست نمي اورد.

تملك يا اخذ: شركتي يك شركت ديگر را به قصد دستيابي به فناوري (يا توانمندي) مورد نظر خود به تملك در مي اورد.

پيمان سپاري يا تامين از بيرون: شركتي فعاليتهاي تكنولوژي كه در بيرون انجام مي دهد و صرفاً نتايج يا خروجي هاي مورد نياز را كسب مي كند.

قرارداد تحقيق و توسعه : شركتي توافق مي كند هزينه تحقيق و توسعه براي دستيابي به يك تكنولوژي معين را كه در يك دانشگاه يا موسسه تحقيقاتي يا يك شركت كوچك نوآور صورت مي گيرد، تامين نمايد.

سرمايه گذاري تحقيقات: شركتي به منظور استفاده از فرصت ها يا ايده هاي نوآوري، منابع مالي لازم را براي تحقيقات اكتشافي در يك دانشگاه ، موسسه تحقيقاتي و يا يك شركت كوچك نوآور تامين مي كند.

تملك آموزشي: شركتي متخصصان يك رشته فناوري را استخدام مي كند و يا اين كه شركت كوچكتري را به قصد دسترسي به افرادي كه از يك شايستگي فناورانه يا مديريتي برخوردارند به تملك خود در مي آورد.

ادغام: شركتي با يك شركت ديگر كه داراي تكنولوژي (يا شايستگي تكنولوژيك ) خاصي است ادغام مي شود و يك شركت جديد ايجاد مي شود.

شبكه سازي: شركتي براي جلوگيري از عقب ماندگي در حوزه تكنولوژيك ، شبكه اي از روابط برون سازماني ايجاد مي كند.

سرمايه گذاري مشترك: يك شركت با مشاركت ديگران به سرمايه گذاري مشترك به صورت سهامي با هدف مشخص نوآوري تكنولوژيك اقدام مي كند و يك شركت جديد خلق مي كند.

كنسرسيوم: چندين شركت و موسسه ملي تلاش هاي مشتركي را بدون آن كه سهامي در بين باشد براي دستيابي به هدف مشترك تكنولوژيك انجام مي دهند.

مدل پارك هاي علمي – آموزشي: در اين مدل امكاناتي براي متخصصان جهت ايجاد شركت فراهم مي شود . اين كمپانيها اغلب توسط پرسنلي كه آزمايشگاهها را ترك مي كنند ايجاد مي شود.

سرمايه گذاري مستقيم خارجي:سرمايه گذاري خارجي به صورت درصدي داخلي و خارجي انجام مي شود. موضوع مورد سرمايه گذاري، توسط خارجي ها در چارچوب سياست هاي انتخاب شده انجام مي شود. سيستم هاي مديريتي ، برنامه ريزي مواد، فناوري هاي توليدي، بازاريابي، خدمات پس از فروش از آورده هاي سرمايه گذاري خارجي مي باشند.

اسپين آف: شركتهايي كه در كنار مراكز تحقيقاتي و يا دانشگاه ايجاد مي شوند و نوآوري تكنولوژي آنها را تجاري مي كنند.

انتقال تكنولوژي به روش غير رسمي

استخدام پرسنل فني و علمي

خريد و واردات ماشين آلات و دريافت كمك هاي فني به وسيله سازندگان اصلي ماشين آلات

مهندسي معكوس: معمولاً زماني انجام مي پذيرد كه شركت هاي چند مليتي و يا كشور عرضه كننده تكنولوژي از انتقال حق امتياز فناوري هاي پيشرفته به كشورهاي در حال توسعه امتناع مي ورزد.

اعزام نيرو به خارج براي اموزش و كسب تجربيات عملي        

برگزاري كنفرانس ها و نمايشگاههاي كتاب، انتشار مقالات و نمايشگاههاي بين المللي، تجاري و صنعتي

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار