نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با توجه گام برداشتن برخی کشورها برای استفاده از ارز ملی برای مبادلات اقتصادی گفت: تجارت بر پایه پیمان های پولی دوجانبه و چندجانبه نیازمند تراز تجاری متعادل است.
کد خبر: ۹۰۵۴۴۵۷
|
۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۴
به گزارش سرویس بسیج مهندسین صنعت خبرگزاری بسیج، «حسین سلاح ورزی» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در مورد حذف دلار از مبادلات تجاری ایران با کشور‌هایی همچون چین، روسیه، ترکیه و عراق افزود: این پیمان‌های پولی در شرایطی معنا می‌یابد که مبادله تجاری دو کشور نزدیک به یکدیگر باشد.
وی اضافه کرد: در چنین پیمان هایی، مبادلات براساس پول ملی انجام و در نهایت این حساب‌ها به نوعی با هم بالانس می‌شود.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با یادآوری اینکه در زمان جنگ نیز از ظرفیت پیمان‌های پولی استفاده شد، گفت: در شرایط کنونی، با کشور‌هایی پیرامونی مانند ترکیه می‌توانیم پیمان پولی تعریف کنیم، اما با عراق این مساله دشوار است، چون تراز تجاری ما با این کشور متعادل نیست.
وی افزود: با چین و کره جنوبی نیز این امکان وجود دارد، زیرا حساب هایمان را می‌توانیم از طریق فروش نفت پوشش دهیم و تسویه کنیم.
به گزارش ایرنا، «یحیی آل اسحاق» رئیس اتاق مشترک ایران و عراق چندی پیش درباره چگونگی مبادله پول بین ایران و عراق گفت: معاملات دلاری بین ایران و عراق حذف شده و بیشتر مبادلات با ارز‌های یورو، ریال و دینار عراق انجام می‌شود.
براساس آمار‌های سازمان توسعه تجارت، حجم مبادلات تجاری ایران و عراق در سال گذشته ۶ میلیارد و ۵۰۲ میلیون دلار بود که بجز ۷۷ میلیون دلار صادرات عراق به ایران، بقیه به صادرات ما به این کشور اختصاص داشت.
مهمترین اقلام صادراتی ایران به عراق شامل «اجزا و قطعات توربین‌های بخار»، «صفحه ها، ورقه‌های نازک و نوار‌های پلاستیکی»، «پنیر»، «بستنی»، «لوازم خانگی»، «کولر‌های آبی خانگی»، «مصنوعات پلاستیکی» و «لوازم آشپزخانه» است.

انتهای پیام /
ارسال نظرات