كارشناس اكوتوريسم اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چهارمحال و بختياري گفت: از بهمن 1394 تاكنون 22 مجوز اقامتگاه بوم گردي در اين استان صادر شده است.
کد خبر: ۹۰۵۴۵۸۱
|
۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال و بختياری؛ مرتضي محمديان دهكردی اظهار كرد: از اين تعداد مجوز تاكنون 14 اقامتگاه فعال شده و بقيه در مرحله مرمت و يا بهسازي قرار دارد.

وي افزود: اقامتگاه هاي بوم گردي چهارمحال و بختياري بيشتر در شهرستان شهاي شهركرد،‌ بروجن، اردل و كوهرنگ فعاليت دارد.

 

محمديان دهكردي تصريح كرد: ظرفيت پذيرش اقامتگاه هاي بوم گردي فعال چهارمحال و بختياري افزون بر 200 نفر در شبانه روز بوده كه با صدور مجوز و راه اندازي بقيه اقامتگاه هاي بوم گردي استان اين تعداد تا 500 نفر قابل افزايش است.

 

این مقام مسئول بيان داشت: هم اينك افزون بر 40 نفر در اقامتگاه هاي بوم گردي چهارمحال و بختياري اشتغال مستقيم و بيش از 70 نفر به صورت غيرمستقيم مشغول به فعاليت هستند.

 

كارشناس اكوتوريسم اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چهارمحال و بختياري خاطرنشان كرد: 25 متقاضي جديد نيز درخواست خود را براي راه اندازي اقامتگاه بوم گردي در استان ارائه كرده اند كه درخواست آنان در مرحله بررسي پرونده است.

 

وی عنوان داشت: به منظور حمايت از راه اندازي اقامتگاه هاي بوم گردي در چهارمحال و بختياري بنا به نوع طرح تسهيلات مورد نياز در اختيار متقاضيان واجد شرايط قرار خواهد گرفت.

 

محمديان دهكردی بيان كرد:‌ تسهيلات اقامتگاه هاي بوم گردي در حوزه شهري از محل طرح اشتغال فراگير و در روستاها از محل طرح اشتغال پايدار روستايي پرداخت مي شود.

 

این مقام مسئول ادامه داد:‌ نرخ كارمزد تسهيلات اقامتگاه هاي بوم گردي در روستاها 6 درصد و در شهرها 18 درصد است.

 

كارشناس اكوتوريسم اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چهارمحال و بختياري عنوان كرد: در صورت راه اندازي اقامتگاه هيا بوم گردي شهرها در شرايط مطلوب و مورد تأييد اين اداره كل بين 2 تا 5 درصد يارانه سود تسهيلات تعلق مي گيرد.

 

وی يادآور شد: تسهيلات پرداختي به اقامتگاه هاي بوم گردي از دو سال مشاركت مدني، يك سال تنفس و 6 سال بازپرداخت برخوردارند.

 

محمديان دهكردي اضافه كرد:‌ حفظ و صيانت از از فرهنگ، سنت ها، ‌آداب و رسوم، معماري ساختمان هاي قديمي و القاي حس نوستالژيك بين مردم و همچنين اجراي طرح هاي گردشگري همراه با طبيعت براساس اصول پايداري زيست محيطي جزو مهمترين اهداف راه اندازي اقامتگاه هاي بوم گردي به عنوان رويكردي تازه در بخش گردشگري محسوب مي شود.

 

این مقام مسئول اظهار داشت: گردشگران داخلي و خارجي ورودي به چهارمحال و بختياري از سكونت در اقامتگاه هاي بوم گردي استان استقبال مطلوبي داشته اند.

 

گفتنی است، اقامتگاه بوم گردی به مركزي براي سكونت گردشگران داخلي و خارجي با هدف معرفي ساختار بومی خدمات، توليدات محلي،‌ صنايع دستي، جاذبه هاي گردشگری، ساختار محیطی بوم گرا، نوع مالکیت، روش مدیریت خانوادگی و مشارکت جوامع كوچك گفته مي شود.

 

تمامي ويژگي هاي اقامتگاه هاي بوم گردي باعث شده تا اين نوع سكونت گاه ها با هتل ها، مهمانپذيرها،‌ هتل آپارتمان ها‌ و غيره متفاوت باشد.

 

چهارمحال و بختیاری بهشت بوم گردي ايران و از ظرفيت هاي منحصر بفردي در حوزه گردشگری به خصوص گردشگری طبیعی برخوردار و داراي دو هزار و 700 جاذبه گردشگری است که هر ساله بخشی از گردشگران داخلی و خارجی به این استان سفر می کنند.

 

از ابتداي امسال تاكنون 6 ميليون مسافر وارد چهارمحال و بختياري شده كه از اين تعداد 420 هزار مسافر اقامت داشته و سه هزار و 400 نفر از آنان خارجي بوده اند.

ارسال نظرات