خبرهای داغ:
همایش دیابت و نسل جدید دستگاههای اندازه گیری قند خون، ۱۵ شهریورماه در اصفهان برگزار می شود، در حال حاضر با تلاش محققان، کشور از نظر دستگاههای اندازه گیری قند خون به خودکفایی رسیده است، همچنین این محققان با دستیابی به تکنولوژِی بومی ساخت دستگاههای CGMS تحولی اساسی در اندازگیری قند خون ایجاد خواهند کرد.
کد خبر: ۹۰۵۴۸۳۶
|
۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۸
همایش دیابت و نسل جدید دستگاههای اندازه گیری قند خون برگزار می شود/ کشور در دستگاههای اندازه گیری قند خون به خودکفایی رسیده / دستگاههای CGMS تحولی اساسی ایجاد می کند 
 

به گزارش سرویس خبری علم و فناوری بسیج از اصفهان، طبق آمار امسال وزارت بهداشت، اصفهان بیشترین بیماران دیابتی کشور به میزان 10 درصد را به خود اختصاص داده است، در همین رابطه همایش دیابت و نسل جدید دستگاههای اندازه گیری قند خون، توسط مجموعه تفریحی فرهنگی شهرداری اصفهان و حمایت شرکت رایان تشخیص طب و شرکت i.sens، پانزدهم شهریورماه و در محل جاده سلامت پارک ناژوان از ساعت 18 تا 21 برای آشنایی بیشتر عموم برگزار می شود، در حال حاضر با تلاش محققان، کشور از نظر دستگاههای اندازه گیری قند خون به خودکفایی رسیده است، این محققان با دستیابی به تکنولوژِی بومی ساخت دستگاههای CGMS تحولی اساسی در اندازگیری قند خون ایجاد خواهند کرد.

دکتر سیاوش پناهی در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری، با بیان این که اصفهان در وضعیت با بالاترین آمار بیماران دیابت قرار دارد، اظهار داشت: بحث مهم و مطرح برای این مسئله پیشگیری و کنترل است.

وی افزود: این یک بیماری مهلک و مرگ خاموش است، در صورت عدم توجه به کنترل آن عوارض بسیار خطرناکی از جمله نارسایی کلیه، قطع عضو، بروز بیماریهای قلبی عروقی و چشمی با بار اقتصادی بالایی دارد، در همین حال با کنترل، فرد می تواند عمر طبیعی داشته باشد.

دکتر پناهی با بیان این که در بخش کنترل بیماری آشنایی با دستگاههای نسل چهارم  بسیار اهمیت دارد، ادامه داد: در حال حاضر براساس پرتکلهای انجمن دیابت امریکا مقادیر قند خون بیماران دیابتی بایستی بصورت مستمر و در طول روز برای بیمارن دیابتی نوع یک 5 بار و برای بیماران دیابتی نوع 2 بین 2 تا 3 بار با دستگاههای بسیار دقیق اندازگیری و درمان لازم  انجام گیرد.

وی افزود: بر همین اساس دستگاههایی باید ساخته می شد که دقت بسیار بالایی داشته باشند که خوشبختانه این تکنولوژی در کشور بومی سازی و به مرحله تولید انبوه رسیده است.

پناهی با بیان این که فوق تخصص ژنتیک از دانشگاه UCLA امریکا دارد و سالها در حوزه تولید فرآورده های بیوتکنولوژی و فرآورده های ژنتیک فعالیت تحقیقاتی داشته است، اظهار داشت: در حال حاضر کارخانه ای را در ایران با مشارکت کمپانی isens کره جنوبی که دومین تولید کننده دستگاهها و نوارهای گلوکو متر یا دستگاههای اندازه گیری سطح قند خون در دنیا هستند، احداث کرده است.

وی با اشاره به این که 49 درصد این کارخانه متعلق به شرکت کره ای و 51 درصد متعلق به ما است، گفت: در این کارخانه دستگاهها و نوارهای گلوکومتر نسل چهارم برای تامین نیاز کشور و صادرات به کشورهای روسیه، شمال افریقا و خاورمیانه تولید می شود.

پناهی تصریح کرد: دستگاههای گلوکومتر N Caresens نسل چهارم دستگاههای گلوکومتری در دنیا است که بر اساس آزاد شدن الکترورن و نه براساس روشهای اپتیکال و تونولوژی اپتیکال کار می کنند و در نتیجه دقت اینها بسیار بالاست.

وی افزود: محدوده اندازه گیریهای قند خون توسط این دستگاهها از 20 تا 600 میلی گرم قند (تمام سطوح بحرانی قند) را پوشش می دهد.

این فوق تخصص ژنتیک خاطرنشان کرد: دستگاههای گلوکومتر N Caresens نسل چهارم  دارای تاییده های بین المللی متعددی مانند تاییدیه FDA، انجمن دیابت امریکا،  CE اروپا، ایزو 15197 و تاییدیه های متعددی از کشورهای اروپایی هستند.

پناهی بیان داشت: با وجود شرایط اقتصادی که بر ما تحمیل شده و محدودیتهایی که داریم خوشبختانه با تولید این دستگاهها توانسته ایم باری از دوش دولت برداریم و در خدمت بیماران دیابتی باشیم.

  وی تصریح کرد: در حال حاضر در بیش از 300 بیمارستان داخل کشور این دستگاهها استفاده می شوند و  شرکتهای پخش بزرگی هم داریم و بواسطه آن هزاران بیمار دیابتی توانسته اند دستگاههای مورد نیاز خود را از تولید داخل تهیه کنند.

دکتر پناهی ابراز داشت: علیرغم افزایش قیمت دلار هیچ افزایش قیمتی از ابتدای راه اندازی این کارخانه در طی دو سال گذشته نداشته ایم و نخواهیم داشت، چرا که تکیه ما بر صادرات است.

 

 

چقدر از تکنولوژی این دستگاهها  مربوط به کشورمان است

وی با بیان این که تکنولوژی این دستگاهها بایو سنسور Core signal است که سالها روی این موضوع در امریکا فعالیت تحقیقاتی داشته است، گفت: بخشی از تکنولوژی مربوط به کشور کره و بخشی از آن مربوط به خودمان است.

دستگاههای CGMS تحولی اساسی در اندازگیری سطح قند خون بیماران دیابتی ایجاد خواهد کرد

 دکتر پناهی با اعلام این خبر که در سال آینده هم دستگاههای CGMS را عرضه می کنیم که تکنولوژی آن کاملا بومی و دستاورد خودمان است، تصریح کرد: نحوه استفاده از این دستگاهها به این صورت است که استیکرهایی روی بازوی بیمار نصب می شود، دستگاه یک پمپ انسولین هم دارد و در واقع یک پانکراس مصنوعی است که بطور مرتب هر 5 دقیقه قند خون اندازگیری و انسولین هم بصورت اتوماتیک تزریق و اطلاعات با سیستم های وایرلس و بولوتوس می تواند به موبایل بیمار، پزشک و سیستم مرکزی بیمارستان منتقل شود، دستیابی به این تکنولوژی تحول بسیار اساسی در رابطه با اندازگیری سطح قند خون در بیماران دیابتی در کشور ایجاد خواهد کرد.

بیماران دیابتی چقدر با دستگاههای نسل چهارم آشنایی دارند

پناهی با اذعان این که دستگاههایی که تولید شده است در کل کشور توسط پخش سراسری در 20 هزار داروخانه توزیع و در همه استانها دفتر خدماتی 24 ساعته داریم، گفت: این خدمات برای اولین بار در کشور ارائه شد و اطلاعات، راهنمایی و مواد مصرفی در اختیار بیماران قرار گرفته و بیماران فقط باید نوارها را تهیه کنند.

وی بیان کزد: برحسب وظیفه ای که داشتیم در اکثر سمینارهایی که در کشور در رابطه با دیابت برگزار می شود، حضور فعالانه داشته و در مراکز استانی هم مرتب آموزشهایی برای بیماران دیابتی و حتی پزشکانی که با این بیماران رابطه دارند ارائه شده است.

پناهی ادامه داد: بیمارانی که سابقه طولانی تری دارند دستگاههایی از چین و دیگر کشور ها وارد شده که تهیه کرده و استفاده می کنند و سعی داریم با تکنولوژی جدید جایگزین شود.

ارزبری این دستگاهها چقدر بود

 وی در پاسخ به این سوال، گفت: بصورت سالانه شاید حدود 10 میلیون دلار ارزبری برای واردات داشتیم، اما موضوع مهم در دستیابی به این تکنولوژی علاوه بر تامین این دستگاهها و قطع وابستگی، صادرات قابل توجه به میزان دهها برابر وارداتی است که قبلا داشتیم.

این فوق تخصص ژنتیک در پایان تاکید کرد: از هموطنان می خواهم که تکنولوژی های بومی که استاندارهای بالایی کسب کرده اند را باور کنند، ما در صنعت پزشکی قابلیت های بسیار خوبی داریم، هزاران دانشمند ایرانی در شرکتهای بزرگ و معتبر دنیا بوجودآورندگان و گردانندگان تکنولوژی های مهم در دنیا هستند.

لازم به ذکر است مجموعه تفریحی فرهنگی شهرداری اصفهان تحت عنوان سفیران شادی با همکاری انجمن های دیابت، هموفیلی، بیماران کلیوی، MS، و ورزش بیماران خاص، در راستای بهبود سلامت در شهر اصفهان  برنامه هایی برگزار می کند.

ارسال نظرات