سید ساجد یعقوبی
مسئول سازمان بسيج علمي، پژوهشي و فناوري استان اردبيل:
مسئول سازمان بسيج علمي، پژوهشي و فناوري استان اردبيل گفت: تعليم و تربيت در معناي لغوي به معناي آموختن و پروراندن است و معناي ديگر ان آموزش صحيح رفتار و گفتار است، بگونه اي كه ملكه ذهن فرد شود، به همين علت است كه نقش مربيان در تعليم و تربيت كودكان بسيار ارزشمند است.
کد خبر: ۹۰۵۴۸۴۱
|
۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۸

نقش مربيان در تعليم و تربيت كودكان بسيار ارزشمند است

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، فاضل احدي در مراسم اختتاميه جوانه هاي صالحين شهرستان گرمي با تاكيد بر اهميت بالاي تعليم و تربيت در كودكان اظهار كرد: تعليم و تربيت در معناي لغوي به معناي آموختن و پروراندن است و معناي ديگر ان آموزش صحيح رفتار و گفتار است، بگونه اي كه ملكه ذهن فرد شود، به همين علت است كه نقش مربيان در تعليم و تربيت كودكان بسيار ارزشمند است.

وي گفت: تربيت يك فن، هنر و علم است و علت اينكه علم است به خاطر دارا بودن موضوع، هدف و روش است و از طرف ديگر چون جريان نشو و نماي قواي انساني با استفاده از فنوني بايد تحت مراقبت باشد به همين خاطر تربيت نوعي فن است و حتي ممكن است فردي باسواد و عالم باشد، اما به دليل نداشتن فن نتواند معلمي كند.

مسئول سازمان بسيج علمي، پژوهشي و فناوري استان افزود: بعد هنري تربيت به اين دليل است كه در حرفه آموزگاري بايد به لطافت و ريزه كاري هايي توجه شود كه براي دوباره ساختن و سامان دادن ضروري است.

وي با اشاره به سه عامل كليدي در تربيت كودكان تصريح كرد: والدين ، طبقات اجتماعي و عوامل خارجي سه عامل مهم در تربيت كودكان است و والدين اولين نقش كليدي را در ساختار شخصيت كودك دارند، زيرا از يك سو عامل وراثت كه خصوصيات والدين به فرزند ميرسد و از سوي ديگر اولين محيطي كه كودك زندگي خود را در ان شروع مي كند دامان خانواده است و تا 11 سالگي فرزند از 95 هزار ساعت زندگي فقط 5000 ساعت آن در مدرسه و يا با خويشاوندان ديگر سپري مي شود، بنابراين نقش مادر در اين برهه زماني بسيار بيشتر از پدر مي باشد.

احدي افزود: طبقات اجتماعي در ابتدا شامل فاميل هاي نزديك و در ادامه شامل معلمان، مدير، دوستان، افراد جامعه و غيره مي باشد و اين افراد در سازندگي و يا ويران كردن بناي زندگي افراد نقش بسيار مهمي دارند و عوامل خارجي هم شامل وسايل ارتباط جمعي مانند راديو، تلوزيون، فيلم و ... مي باشد.

وي با بيان اينكه در احاديث مختلف به اهميت تربيت فرزندان توجه ويژه اي شده است، اظهار كرد: كنجكاوي و چراجويي در فطرت كودكان نهفته است و از همان زمانيكه كودك پا به دنيا مي گذارد همواره در پي يافتن حقايق و علت و معلولي هر پديده مي باشد و بايد بستر مناسب براي پاسخگويي به فطرت كودكان فراهم شود.

مسئول سازمان بسيج علمي، پژوهشي و فناوري استان گفت: انسان به طور غريزي موجودي اجتماعي است و همواره مي خواهد با اجتماع بجوشد و از آنها تقليد كند و اين برهه فرصت بسيار مهمي براي آموزش مسائل ديني است و والدين نقش بسيار مهمي دارند و بايد زمينه معاشرت با اجتماع جهت يادگيري آداب زندگي، مسائل اخلاقي و آداب و رسوم مذهبي فراهم كنند.

وي اذعان داشت: ارائه الگوهاي مثبت مانند داستان هاي انبيا و دوران طفوليت امام حسن و امام حسين براي كودكان و نوجواني حضرت يوسف براي نوجوانان بسيار تاثير گذار است و حس غرور و خودپسندي را مي توان به صورت مثبت در فرزندان از طريق توانايي خواندن نماز و كارهاي نيك ديگر القا كرد.

وي با اشاره به فرمايشات پيامبر اكرم (ص) گفت: محبت پيامبران، خاندان او و قرائت قرآن سه خصلت مهم تربيتي براي فرزندان است.

احدي در پايان خاطر نشان كرد: احترام گذاشتن به فرزندان، بحث و گفتگو در محيطي آرام، داشتن احساسات مثبت در رفتار و گفتار، پرهيز از امر و نهي كردن نوجوانان، تعريف مسئوليت براي فرزندان و توجه و گوش دادن به حرف هاي آنها در ايجاد ارتباط مطلوب خانواده و فرزندان نقش بسيار مهمي دارد.

ارسال نظرات