خبرهای داغ:
نخبه آملی با اعلام اینکه از ظرفیت نخبگان ایران به خوبی استفاده نمی‌شود، دلیل جذب نخبگان در چین و حتی آمریکا را توجه به ایده‌های که حتی در کشور مورد تمسخر قرار می‌گیرد عنوان کرد.
کد خبر: ۹۰۵۴۹۱۵
|
۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱
 
 داشتنن مقالات آی اس آ ملاک نخبگی نیست/آمریکایی‌ها از نخبگان شریف در صنایع استفاده می‌کنند/چینی‌‌ها از مقالات ما محصول تولید می‌کنند/ سرنوشت مبهم ایده‌های نخبگان در سازمان ثبت اختراعات

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی از استان مازندران، علیرضا زارع نخبه آملی است برنده مدال طلای مسابقات جهانی ژنو است.

این نخبه مازندرانی تاکنون 18 اختراع و 22 مورد از اختراعاتش در مرحله ثبت است.

دستگاه کودپاش یکی از اختراعاتی است که به تولید انبوه رسیده است.

در ارتباط با مشکلاتی که نخبگان در کشور دارند و ایده‌های که عملیاتی نمی‌شود و بحث فرار مغزها گفت و گوی مفصلی با این نخبه آملی در ارتباط با فارغ التحصیلان بیکار دانشگاه و نخبگان  انجام دادیم.

دست برتر چینی‌ها در استفاده از مقالات کشور 

با این اظهارات که صنعت در حال بسته شدن هست به مباحث خویش ادامه داد و افزود: از مقالات آی اس آی کشور ما چینی‌ها استفاده می‌کنند، موضوعی است که در سفرهای خارجی رفتم به من گفتند!

وی با اعلام اینکه اساتید ما فقط پُز ارائه مقاله آی اس را دارند در ارتباط با عملیاتی شدن این مقالات اقدامی انجام نمی‌دهند، گفت: خروجی بسیاری از مقالات ما هیچ دستاوردی ندارد.

زارع با اعلام اینکه استاد دانشگاهی داریم که ممکن است 100 مقاله آی اس آ داشته باشد و حتی چندین کتاب در ارتباط با مباحث علمی منتشر کند، گفت: اما آیا این کتاب و مقالات به صورت کاربردی قابل تبدیل به تجاری سازی هست موضوعی که کمتر در کشور به آن پرداخته شده است.

این نخبه مازندرانی ادامه داد: چینی‌ها روی مقاله‌های ما محصول تولید می‌کنند و همه مقالات دانشمندان ایرانی را مطالعه و نسبت به تولید و تجاری سازی آن اقدام می‌کنند.

نخبگان در کشور مورد توجه قرار نمی‌گیرند

 زارع در پاسخ به سئوال خبرنگار سرویس خبری بسیج علمی چرا ما نمی‌توانیم از این ظرفیت‌های علمی به خوبی استفاده کنیم، افزود: مباحث تئوری در کشور بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، خودباوری در کشور کمتر وجود دارد، متولیان امر از ظرفیت نخبگانی به خوبی استفاده نمی‌کنند.

وی با اشاره به صحبت‌های که با مسؤول فناوری آمریکا در نمایشگاه بین المللی داشت، گفت: این فرد به من گفت که شخص برای ما مهم نیست، مهم ایده‌های نخبگانی که مورد توجه ما هست، آمریکا از هزار اختراع که در سازمان ثبت اختراع جهانی وجود دارد را انتخاب و نسبت به تجاری سازی آن اقدام می‌کند.

این نخبه مازندرانی با اعلام اینکه در این کشور بروکراسی اداری در ارتباط با اختراعات وجود ندارد، ایده برای آنها مهم است، افزود: ایده برتر را  توسط 10 نفر از اساتید برجسته و قوی مورد واکاوی قرار داده و با نگاه تجاری سازی روی اختراع کار می‌کنند.

سرنوشت مبهم ایده‌های نخبگان در سازمان ثبت اختراعات کشور

وی ادامه داد: این پروسه در کشور ما برعکس هست، اختراع در کشور انجام، گواهی ثبت اختراع در یک نقطه بایگانی شده و برخی مواقع کارمندان فعال در سازمان ثبت اختراعات نسبت به فروش ایده‌ها اقدام می‌کنند، دولت از این موضوع اطلاعی نداشته به این دلیل که نظارت روی این موضوع اصلا وجود ندارد.

نخبه مازندرانی با اشاره به استفاده‌ای که کشورهای بزرگ صنعتی از نمایشگاه‌های مخترعان جهان برگزار می‌کنند، گفت: این نمایشگاه در اصل برای شناسایی ظرفیت نخبگانی کشورهای مختلف جهان هست.

وی ادامه داد: در مقابل اقداماتی که در کشورهای غربی برگزار می‌شود در  کشور ما هم نمایشگاه‌های از این دست تنها برای پرکردن کارتابل‌های اداری برگزار می‌شود از طرفی در کشور ما از همه ایده‌ها و همه نخبگان و همه افرادی که علاقمند به حضور در این عرصه هستند هم حمایت نمی‌شود.

زارع با اعلام اینکه در کشورهای خارجی طرح تجاری سازی از اختراعات به صورت ویژه در برنامه کاری قرار دارد، افزود:در این کشورها از ایده پردازان و افراد داری ایده حمایت می‌کنند، اما در کشور ما برعکس هست طرف محصول تولید می‌کند و مورد حمایت قرار نمی‌گیرد.

در باغ سبز ژاپنی‌ها به مسؤولان آملی برای حل معزل زباله 

وی در ارتباط با مشکلاتی که برای زباله شهرستان آمل به وجود آمد و راهکاری که بچه‌های دانشگاه صنعتی شریف ارائه دادند، افزود: کاتالوگ محصول تولیدی را که به زبان انگلیسی بود در اختیار مسؤولان شهرستانی قرار دادم نتوانستند کاتالوگ را بخوانند.

این نخبه مازندران با اعلام اینکه در مدت زمانی که در حوزه زباله آمل با مشکل مواجه بودیم، به متولیان شهرستانی گفتم که با بچه‌های دانشگاه شزیف قرار داد منعقد کنید، افزود: ژاپنی طرح دانشجویان دانشگاه شریف را کپی کرده و با شهرداری آمل قرار داد منعقد کردند و متولیان شهرستانی در جریان نبودند و بعدا دستشان رو شد و به بچه‌های شریف گفتند که این طرح را برای کنیا می‌خواهیم.

این نخبه ملی با انتقاد از عدم ارتباط بین سازمان ثبت اختراع و بنیاد نخبگان در کشور،بیان کرد: فاصله این دو سازمان در کشور اصلا معنی و مفهومی ندارد،سازمان ثبت اختراعات باید ایده‌ها را به بنیاد نخبگان کشور ارائه دهد در حالی که این فاصله در سایر کشورها وجود ندارد.

زارع ادامه داد: آمریکا‌یی‌ها معتقد هستند که رتبه‌های برتر دانشگاه‌های کشور ما کارگر آنها هستتند البته نه به این صورت که در کشور مطرح هست، آنها از ظرفیت نخبگانی ما  در صنایع خویش استفاده می‌کنند،آمریکائی‌ها معتقد هستند که نخبگان ایرانی به این کشور مراجعه می‌کنند، آنها از مغز و تفکر نخبگان ایرانی برای محاسبات تئوری‌کال استفاده می‌کنند،ملاک نخبگی در کشور ایجاد ارزش افزوده از اختراعات هست که در کشور کمتر به این موضوع توجه می‌شود،وقتی رتبه اول کنکور باشی ولی نتوانید علم را تبدیل به تجاری سازی کنید ارزش ندارد.

ملاک نخبگی مدرک دانشگاهی نیست

وی با اعلام اینکه ملاک نخبگی در کشور ما داشتن مدارک دانشگاهی است، افزود: در سایر کشورها افراد ایده پرداز که از محصولات نخبگانی را تبدیل به تجاری سازی می‌کنند نخبه محسوب می‌شوند.

نخبه مازندرانی یادآور شد: استعدادیابی در کشور به صورت مناسب انجام نشده است، نخبگان زیادی در کشور و جود دارد، مقالات زیادی هم در این کشور تولید شده است اما از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده نشده است.

وی با اعلام اینکه استعدادهای از این دست در کشور زیاد داریم، افزود: همان دختر اهل جنوب که اخترعاتش مورد توجه قرار نگرفته است، شیرفلکه پالایشگاه نفت را تولید کرد و زمینه واردات شیر فلکه نفت ایران از فنلاند را قطع کرده است و حتی فنلاندی‌ها اعتراف کردند، این شیر فلکه قبل از این با امضاء زنگنه وارد کشور می شد.

زارع در پایان از بی مهری مسؤولان استانی نسب به سایر نخبگان گلایه کرده است.

ارسال نظرات