خبرهای داغ:
مدیر ناحیه امام خمینی(ره) مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: یکی از موضوعاتی که امروز از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد دنبال می‌شود، بحث توانمندسازی و آموزش ائمه جماعات مساجد است.
کد خبر: ۹۰۵۵۸۶۳
|
۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت الاسلام علی رحمتی‌نیا، مدیر ناحیه امام خمینی(ره) مرکز رسیدگی به امور مساجد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره اهمیت برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی برای ائمه جماعات گفت: موضوع مهم و اساسی این است که امامت جماعت یک مسجد، یک تخصص مدیریتی است و نمی‌توان بدون بهره گیری از دانش مدیریتی در یک مسجد به عنوان امام جماعت حاضر شد.

وی ادامه داد: قطعا یکی از موضوعاتی که امروز از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد دنبال می‌شود، بحث توانمندسازی و آموزش ائمه جماعات مساجد است.

حجت الاسلام رحمتی نیا با تاکید بر جایگاه اجتماعی مهم یک امام جماعت عنوان کرد: فردی که در راس یک مسجد قرار می‌گیرد با دین و دنیای مردم در ارتباط است و نمی‌توان بدون آموزش و گزینش این فرد را در چنین جایگاه مهمی قرار داد.

وی با تمجید از برگزار کنندگان دوره تخصصی مدیریت مسجد، بیان کرد: یکی از موارد مهمی که از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد مرود توجه قرار گرفته، بحث آموزش‌های مدیریتی برای ائمه جماعات مساجد است. قطعا برگزاری این دوره‌های در طول سال نیز باید ادامه پیدا کند و روحانیون کارگزار مسجدی در طول یکسال با مباحث جدید مدیریتی آشنا شوند.

وی درباره راه‌های جذب حداکثری افراد به مساجد نیز گفت: امام جماعت در نقطه محوری مسجد قرار دارد و هیچ بهانه‌ای از وی برای عدم همکاری سایر کارگزاران مسجدی با او قابل پذیرش نیست. یک امام جماعت باید هنر ارتباطی بالایی داشته باشد و با بهره‌گیری از دانش مدیریتی خود بتواند تمام مسجدی‌ها را با خود همگرا کند.

وی اضافه کرد: اگر امام جماعت با دانش مدیریت آشنا باشد، ۹۰ درصد مشکلات مسجد به دست او برطرف می‌شود. در این شرایط نیز شاهد خواهیم بود مسجدی که از مشکلات تهی است، دروازه‌ای برای جذب تمام افراد می‌شود.

مدیر ناحیه امام خمینی(ره) مرکز رسیدگی به امور مساجد درباره لزوم تعدد برنامه‌های فرهنگی در مساجد نیز گفت: امام جماعت مسجد یک فرد عادی است و هیچ تفاوتی با سایر مردم ندارد. اگر خود امام جماعت مسجد با تفریح و برنامه‌های فرهنگی بیگانه باشد، قطعا مسجد تحت هدایت او نیز نمی‌تواند برنامه‌های متناسب فرهنگی و تفریحی را به پیش ببرد. به همین دلیل بنده معتقد هستم که باید در کنار برنامه‌های آموزشی، باید یک سلسله برنامه‌های فرهنگی و تفریحی نیز برای ائمه جماعات در نظر گرفت.

وی تصریح کرد: امام جماعت مسجد بودن یکی از سخت‌ترین مشاغل است، زیرا این جایگاه تعطیلی ندارد و فرد باید اکثر اوقات خود را در مسجد محل بگذارند. به همین دلیل نیز یک امام جماعت نیاز دارد در برخی از مواقع برای مدت کوتاه به برنامه‌های خارج از حوزه کاری خود بپردازد.

حجت الاسلام رحمتی نیا در پایان با اشاره به توجه مرکز رسیدگی به امور مساجد در حوزه برنامه‎های فرهنگی جهت استفاده امامان جماعت مساجد گفت: در اردوی آموزشی «دوره تخصصی مدیریت مسجد» که در شهرستان دماوند برای ائمه جماعات برگزار شد، یک سلسله برنامه‌های فرهنگی و تفریحی نیز در نظر گرفته شده بود که توانست موجبات افزایش روحیه شرکت کنندگان در این دوره‌ها را فراهم آورد.

گفتنی است، دوره تخصصی مدیریت مسجد به مدت یک ماه از نیمه مرداد تا ۱۵ شهریور در شهر دماوند و با حضور ۱۵۰۰ نفر از ائمه جماعات فعال استان تهران و در ۱۰ دوره دو روزه برگزار شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها