خبرهای داغ:
نقرس عمدتا به شکل بیماری مفصلی ظهور می‌کند و ابتدا خودش را با التهاب حاد یک مفصل نشان می‌دهد.
کد خبر: ۹۰۵۵۸۷۱
|
۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج،  نقرس بیماری شایع در مردان است و در زنان بعد سن یائسگی بروز می‌کند.

در واقع نقرس بیماری است که در اثر رسوب اسیداوریک در بافت‌های بدن، مفاصل و کلیه‌ها اتفاق می‌افتد. هنگامی که غلظت اسید اوریک در خون از حدی بالاتر می‌رود، به کریستال تبدیل می‌شود و رسوب می‌کند.

افشاری علت افزایش غلظت اسید اوریک را در عمده موارد دفع کمتر از مقدار لازم آن یا تولید بیش از حد آن نام برد و در بعضی بیماری‌ها یا در اثر مصرف برخی داروها نیز میزان تولید اسیداوریک افزایش می‌یابد.

 

نقرس بیماری شایع در مردان

نقرس بیماری میانسالی است و عمدتا از سن ۴۰ سالگی بروز می‌کند، نقرس بیماری شایع در مردان است. این بیماری در زنان بعد از سن یائسگی بروز می‌کند و علت این امر وجود هورمون استروژن در زنان است، استروژن موجب دفع بهتر اسید اوریک می‌شود. ضمنا باید توجه داشت که اسیداوریک بالا می‌تواند در همه افراد حتی در سن ۲۰ سالگی وجود داشته باشد، البته این اسیداوریک باید چندین سال در خون بالا باشد تا تبدیل به بیماری نقرس شود.

علائم بیماری نقرس:

نقرس عمدتا به شکل بیماری مفصلی ظهور می‌کند و ابتدا خودش را با التهاب حاد یک مفصل نشان می‌دهد. در اکثر موارد شب هنگام حملات نقرس شروع شده و با درد شدید موجب بی‌خوابی فرد می‌شود. ظرف یک‌ساعت این درد موجب قرمزی و التهاب مفصل می‌شود. این التهابات ممکن است در همه مفاصل رخ دهد، اما بیشتر از همه مفصل شصت و مچ پا و زانو را درگیر می‌کند.

 

در بعضی افراد نقرس به صورت سنگ‌های اسیداوریک موجود در ادرار ظاهر می‌شود،اگر مفاصل به ویژه مفاصل شصت و مچ پا یا زانو به طور حاد ورم کرد، یکی از تشخیص‌ها نقرس است. در مفاصلی که قادر هستیم، مایع مفصلی را می‌کشیم، در زیر میکروسکوپ اگر رسوبات اسیداوریک ملاحظه شود، فرد مبتلا به نقرس است. این کار را خصوصا درباره زانو انجام می‌دهیم؛ چراکه با عفونت اشتباه گرفته می‌شود.

 

در حملات نقرس ممکن است مقدار اسیداوریک در سطح خون پایین باشد؛ چرا که در مفاصل رسوب کرده، اما طی گذشت یکی- دو هفته مجددا مقدار اسیداوریک خون افزایش می‌یابد.  راه دیگر تشخیص نقرس سنجش میزان اسید اوریک در سطح خون است.

 

راه‌های پیشگیری از نقرس

اسید اوریک بالا در بین افراد بسیار شایع است و شاید یک پنجم از جمعیت دچار اسیداوریک بالا باشند، میزان اسیداوریک در خون با تغذیه فرد و چاقی مرتبط است. برای پیشگیری از بروز بیماری نقرس و کاهش اسید اوریک خون باید رژیم غذایی مناسب و کاهش وزن را در فرد داشته باشیم. فرد باید از سبزیجات، میوه‌ها، لبنیات کم چرب استفاده کند و از خوردن زیاد گوشت بویژه گوشت قرمز، نوشابه و آبمیوه‌های شیرین بپرهیزد.

 

و اما راهکار درمانی

اگر اسیداوریک بالا موجب بروز نقرس شود، با دارو درمانی، این بیماری را تحت کنترل قرار می‌دهیم. داروها ضمن کاهش اسیداوریک در سطح خون موجب کاهش التهاب و درد مفاصل می‌شوند. به فردی که مبتلا به نقرس است رژیم غذایی سالم نیز توصیه می‌شود، اما رژیم غذایی به تنهایی نمی‌تواند موجب کنترل این بیماری شود. در این بیماری مصرف هیچ مواد غذایی ممنوع نیست، اما مصرف حجم زیادی از غذاهایی پرپورین موجب افزایش حملات نقرسی می‌شود.

 

مصرف انواع الکل نیز موجب بروز حملات نقرسی می‌شود. همچنین در کودکان نقرس نداریم و اگر این بیماری بروز کند مربوط به بیماری‌های ژنتیکی است که در واقع موجب کاهش اسیداوریک می‌شود. این بیماری درمان قطعی ندارد و فرد باید تاپایان عمر داروهای پایین آورنده اسیداوریک مصرف کند.

 

 

منبع: ایسنا

ارسال نظرات
پر بیننده ها