خبرهای داغ:
گزارش سرویس خبری بسیج علمی از جایگاه استان در حوزه شرکت های دانش بنیان؛
هر چند در سال های اخیر اقدامات بسیار خوبی برای توسعه شرکت های دانش بنیان مانند راه اندازی برج فناوری ربع رشیدی و یا ایجاد صندوق پژوهش و نوآوری با ۱۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده است، اما همچنان جایگاه مناسبی در حوزه شرکت های دانش بنیان ندارد و ارتقا جایگاه استان در حوزه شرکت های دانش بنیان، ضروری است که نیازمند همت مسئولین می باشد.
کد خبر: ۹۰۵۶۴۶۳
|
۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۴
ارتقا جایگاه استان در حوزه شرکت های دانش بنیان، ضروری است 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی از استان آذربایجان شرقی، در عصر کنونی خام فروشی به عنوان شاخص اصلی اقتصاد نفتی محسوب نمی شود و توسعه، با گسترش دودکش های صنعتی دیگر ممکن نیست، و شرکت های دانش بنیان می توانند به عنوان موتور محرکه توسعه کشور باشند که در سال های اخیر رشد چشمگیری را تجربه کرده اند.

هر چند در سال های اخیر اقدامات بسیار خوبی برای توسعه شرکت های دانش بنیان مانند راه اندازی برج فناوری ربع رشیدی و یا ایجاد صندوق پژوهش و نوآوری با 10 میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شده است، اما همچنان جایگاه مناسبی در حوزه شرکت های دانش بنیان  ندارد و نیازمند همت مسئولین می باشد.

تلاش می‌شود رتبه استان در سه سال آینده از پنجم به دوم ارتقا یابد
بهزاد سلطانی رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در جریان سفر استانی رئیس جمهور به استان آذربایجان شرقی، تعداد شرکت‌های دانش بنیان آذربایجان شرقی را مناسب جایگاه این استان ندانست و گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته تلاش می‌شود رتبه استان در سه سال آینده از پنجم به دوم ارتقا یابد و این مهم با اهتمام استان و سرمایه‌گذاری محقق می‌شود و استاندار آذربایجان شرقی در این خصوص قول حمایت داده است.


وی اظهار داشت: 189 درخواست از آذربایجان شرقی برای استفاده از تسهیلات و خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی به ما رسیده که از این تعداد، 64 مورد مصوب و 30 طرح عملیاتی شده است و مبلغ مصوب برای اجرای این طرح‌ها برابر با 11.44 میلیارد تومان است.
رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، توجه به اشتغال مبتنی بر فناوری را ضرورتی انکار ناپذیر می داند و می گوید: نرخ بیکاری در کشور توجه به اقتصاد دانش بنیان را دو چندان کرده است؛ به طوری که در حال حاضر نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 سال 25 درصد، نرخ بیکاری 15 تا 40 سال حدود 35 درصد و نرخ بیکاری دانش آموختگان حدود 26 درصد است.

۱۹۵ شرکت دانش بنیان استان، در صف انتظار /  ۲۸ میلیارد و ۵۳۵ میلیون ریال، تسهیلات مصوب صندوق نوآوری

عبدالرضا میرمحسنی معاون نوآوری و فناوری پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی نیز با اشاره به وجود یک هزار و۹۹۶ شرکت دانش بنیان درکشور می گوید: سهم استان از این تعداد ۷۷ شرکت است.


وی ادامه می دهد: در حال حاضر تعداد ۱۹۵ شرکت دانش بنیان آذربایجان شرقی نیز در صف انتظار بررسی قرار دارند و مرحله اولیه ثبت نام را انجام داده اند.


میرمحسنی همچنین با اشاره به حمایت های ویژه دولت از شرکت های دانش بنیان ادامه می دهد: مجموع مبلغ تسهیلات مصوب صندوق نوآوری و شکوفایی برای شرکت های دانش بنیان استان ۲۸ میلیارد و ۵۳۵ میلیون ریال بوده است.
وی با اشاره به ارائه خدمات به شرکت های دانش بنیان در مرکز خدمات دهی پارک علم و فناوری می گوید: امیدواریم هرچه سریع تر کمیته های اقتصاد دانش بنیان در دستگاه های اجرایی استان به صورت منسجم تشکیل و جلسه های آن برگزار شود.

عدم بهره مندی استان از تسهیلات شرکت های دانش بنیان، یک عارضه محسوب می شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی نیز معتقد است که شرکت های دانش بنیان استان از فرصت های موجود به خوبی استفاده نمی کنند.
داود بهبودی می گوید: موقعیت ها و فرصت های تسهیلاتی و حقوقی مطلوبی در دفتر پژوهش و فناوری تهران و یا معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری برای شرکت های دانش بنیان وجود دارد که عده ای از این فرصت ها به خوبی استفاده می کنند، اما استان ما نمی تواند آن طور که باید بهره مند شود و این مسئله یک عارضه برای استان به شمار می رود.


وی با بیان اینکه به تناسب ادعایی که در سطوح مختلف داریم باید اعتقاد هم در نظام اداری و تصمیم سازی وجود داشته باشد، افزود: حداقل باید باور کنیم اگر می خواهیم کاری در استان صورت دهیم و قدمی در مسیر توسعه برداریم یکی از شاه کلیدهای اصلی آن تحقق اقتصاد دانش بنیان است.
بهبودی، پارک های علم و فناوری را اساس اقتصاد دانش بنیان می داند و اضافه می کند: به طور قطع حمایت های برنامه ریزی شده برای شرکت های دانش بنیان یک مسیر نارفته است و تا بخواهد نهادینه شود و قوانین و مقررات و نظام مالیاتی درک کند مقوله دانش بنیان چیست و چطور باید با آن برخورد کند، با چالش مواجه هستیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی تاکید می کند: ما هر قدر شرکت های دانش بنیان را با مسائل حقوقی، مالیاتی و بیمه ای بیشتر آشنا کنیم، بهتر خواهند توانست از حقوق خود دفاع کنند و برای توسعه قدم های سریع تری بردارند.
وی خاطرنشان می کند: در چند سال گذشته در استان اتفاقات بزرگی افتاده به طوری که تعداد شرکت های دانش بنیان در سال 1394 تقریبا سه برابر دوره ماقبل شده است؛ بنابراین اگر با این سرعتی که در پیش گرفته ایم راه را ادامه دهیم به طور قطع خواهیم توانست عقب ماندگی های گذشته را جبران کنیم.

مراکز علمی ما به دنبال ارائه محصولاتی با ارزش افزوده هستند

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در دیدار با امام جمعه تبریز با اشاره به اینکه هیچ اقتصادی در دنیا بر پایه منابع زیرزمینی رشد نمی کند، می گوید: در کشور ما معنی اشتغال، استخدام است و با این تعریف کارآفرینی در آن نابود می شود
وی اضافه می کند: در اقتصاد دانش بنیان به دنبال نیروی انسانی با مهارت و اعتماد به نفس بالا هستیم و باید محیط را برای فعالیت بهتر این قبیل نیروی انسانی فراهم کنیم


وی ادامه می دهد: مراکز علمی ما به دنبال ارائه محصولاتی با ارزش افزوده هستند، مساله ای که در مراکز سنتی مورد توجه قرار نگرفته است
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تاکید بر لزوم آماده سازی محیط برای دانشجویان نخبه تاکید می کند: صرفا ارائه تسهیلات نمی تواند در این زمینه مفید باشد، بلکه آماده سازی محیط برای دانشجویان نخبه به خصوص در استان های خودشان مهم ترین مساله است. 

باید از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در شرکت های دانش بنیان کمک بگیریم

وی می گوید: رشد شرکت های دانش بنیان به گونه ای است که از صفر شروع و به صورت تدریجی رشد می کنند تا با دارا بودن پایه های قوی، اقدام به فعالیت های بهتری کنند
ستاری اظهار می کند: باید از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در شرکت های دانش بنیان و مراکز علمی کمک بگیریم

وی با بیان اینکه در کشور ما معنی اشتغال، استخدام است و با این تعریف کارآفرینی در آن نابود می شود، گفت: با توجه  اقتصاد دانش بنیان در دولت تدبیر و امید، نسل جدیدی از کارآفرینان جوان و زیر 30 سال در کشور شکل گرفته است

ارسال نظرات