خبرهای داغ:
حجت الاسلام شریفانی در کنار قبور مطهر شهدای گمنام گفت: عاشورا یک فرهنگ، یک جریان مستمر و یک سرمشق دایمی برای امت اسلام بود.
کد خبر: ۹۰۵۶۵۵۷
|
۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از شیراز مراسم اولین روز دهه محرم با حضور کارکنان رسمی و وظیفه و همچنین بسیجیان و مردم عادی با شور خاصی در کنار قبور مطهر شهدای گمنام واقع در شهرک میانرود برگزار گردید.

حجت الاسلام شریفانی در این مرام ضمن تسلیت ایام عزاداری اباعبدالله(ع) با سوال اینکه واقعاً اگر بخواهيم مسأله ي عاشورا و مصايب حسين بن علي (ع) را به صورت يك مسأله ي جدي و اصلي و به دور از شعار مورد توجه قرار بدهيم، راهش چيست؟ اظهار داشت: اولين شرط اين است كه ما حادثه را از پيرايه هاي مضر خالي كنيم. چيزهايي وجود دارد كه اگر چه پيرايه است،اما نه مضر و نه حتي دروغ است. همه ي كساني كه بخواهند با بيان هنري،حادثه اي را ترسيم كنند،فقط متن حادثه را نمي گويند.

شریفانی با برشمردن سه عنصر منطق و عقل، حماسه و عزّت و عنصر عاطفه در حركت حضرت ابي عبدالله (ع) ادامه داد: عاشورا يك حادثه ي تاريخي صرف نبود؛ عاشورا يك فرهنگ، يك جريان مستمر و يك سرمشق دايمي براي امت اسلام بود.

وی در خصوص سه عنصر یاد شده اظهار داشت: عنصر منطق و عقل در اين حركت، در بيانات آن بزرگوار متجلي است؛ قبل از شروع اين حركت، از هنگام حضور در مدينه تا روز شهادت؛ جمله، جمله ي اين بيانات نوراني، بيان كننده ي يك منطق مستحكم است.

وی عنصر دوم راحماسه دانست و افزود: يعني اين مجاهدتي كه بايد انجام بگيرد؛ چون (الْعِزَّهُ لِلّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤمِنِينَ) مسلمان در راه همين مجاهدت هم، بايستي از عزّت خود و اسلام حفاظت كند.

به گفته شریفانی، اين عنصر در همه ي مجاهداتي كه رهروان عاشورايي در برنامه ي خود مي گنجانند،بايد ديده شود.

وی ادامه داد: عنصر سوم،عاطفه است؛يعني هم در خود حادثه و هم در ادامه و استمرار حادثه،عاطفه يك نقش تعيين كننده اي ايجاد كرده است،كه باعث شد مرزي بين جريان عاشورايي و جريان شيعي با جريان هاي ديگر پيدا شود زينب كبري (سلام الله عليها) در كوفه و شام منطقي حرف مي زند، اما مرثيه مي خواند؛ امام سجاد (عليه السلام) بر روي منبر شام،با آن عزّت و صلابت بر فرق حكومت نبوي مي كوبد، اما مرثيه مي خواند. اين مرثيه خواني تا امروز ادامه دارد و بايد تا ابد ادامه داشته باشد،تا عواطف متوجه شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها