توصیه های رهبر معظم انقلاب به مداحان؛

توجه داشته باشید اشعاری را بخوانید که ایمان مخاطب را زیاد کند

خبرگزاری بسیج: رهبر معظم انقلاب اسلامی خطاب به مادحان و ذاکران اهل بیت در زمینه خواندن و نیز عمل کردن به آنچه می خوانند، فرمودند: « هر شعری را نخوانیم، توصیه من به جوان ها این است که با نوآوری مخالف نیستم نو آوری در امتداد شیوه ی گذشتگان باشد.»
کد خبر: ۹۰۵۶۵۹۵
|
۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۴

حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، اضافه کردند: «وقتی شعر را می خوانیم توجه داشته باشیم شعری که می خوانیم ایمان مخاطب ما را زیاد کند.هر شعری را نمی خوانیم، هر جور خواندن را انتخاب نمی کنیم، جوری می خوانیم که لفظ و معنی و آهنگ، مجموعا اثر گذار باشد. درچی اثر گذار باشد: درایمان مخاطب، البته گفتنش آسان و عمل کردنش سخت است؛ اما می توانید. شماها صدایتان خوب است، حافظه تان خوب است، نیروی نشاط خوبی دارید و می توانید انجام دهید.

 

آنچه که یک مداح باید بداند

آسیب های محتوایی: برخی از مداحان برای اینکه در مجلس شور و هیجان ایجاد کنند، به توصیف جمال زیبای شهدای کربلا می پردازند؛ مثلا در مورد حضرت ابوالفضل العباس(ع) چشمان درشت و نافذ و ابروان کمانی و زیبای حضرت عباس (ع) را توصیف می کنند. در حالی که صفاتی نظیر بصیرت ، وفاداری و ایثار مهم تر بوده و مد نظر است. حضرت قاسم (ع) نوجوان عاشق عمو و چشیدن حلاوت عشق با جان دادن در صحرای کربلا نه مراسم حنابندان و .... بنابراین باید از این حیث محتوای  مناسبی برای برپایی مجالس داشته باشید.

پرهیز از غلو کردن: پیامبر اکرم (ص) فرموده اند : از غلو کردن بپرهیزید! الان اشعاری می شنویم که از آن بوی شرک می آید. حالا ممکن است آن مداح از روی احساسات این شعر ها را بخواند و خیلی به معانی آن توجه نشان ندهد .اما همین اشعار غلو آمیز اگر به گوش دشمنان و خصوصا دشمنان شیعه (تکفیری ها و....) برسد آنها اظهارات ناروایی را به اهل بیت و شیعیان نسبت می دهند.

 علی اشرف خانلری

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار