حجت الاسلام والمسلمین دکتر جعفری گفت: مهم ترین عامل ماندگاری مکتب تشیع ، عجین بودن عقلانیت و عشق و عاطفه با هم است.
کد خبر: ۹۰۵۶۷۰۶
|
۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ مراسم سوگواری دومین روز از دهه محرم، به میزبانی هیئت ثارالله سپاه حضرت قمربنی هاشم علیه السلام و همکاری هیئت رزمندگان اسلام در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) شهرکرد برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر امیرقلی جعفری در این مراسم به آیه شریفه31 از سوره مبارکه آل عمران"  قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ ..." اشاره کرد و افزود: با توجه به این آیه قرآن کریم، شرط دوست داشتن خداوند، دوست داشتن پیامبر الهی و تبعیت از رسول خداست.

استاد حوزه و دانشگاه، ادامه داد: معنا ندارد اینکه کسی بگوید خدا را دوست دارم و عاشق خدایم، اما به پیامبر خداوند کاری نداشته باشد.

وی، تصریح کرد: ارتباط حقیقی با خدا دراین است که بر اساس دستور صریح خداوند در قرآن کریم، تابع پیامبرش نیز باشیم؛ وقتی خدا بندگان را دوست دارد، که در کنار عاشق خدا بودن، رسول خدا را نیز دوست داشته باشند و از او تبعیت و پیروی کنند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر جعفری، گفت: محبت طرفینی است، عشق به خدا منهای رسولش معنا ندارد. عرفان هایی که جدیداً ایجاد شده اند و ادعا می کنند باید دلت پاک باشد و نماز و روزه و حجاب را کنار می گذارند، عرفان دروغین و کاذب هستند؛ وگرنه نمی توان با عبور از ظاهر دین به باطن آن رسید.

وی، در ادامه بحث روز گذشته به رمز بقای مکتب تشیع نیز اشاره کرد و افزود: مهم ترین عامل ماندگاری شیعه در طول 1400 سال و برابر دشمنان کینه توز که به خون شیعیان تشنه هستند، در این است که در مکتب تشیع ، عقلانیت و عشق و عاطفه با هم عجین است.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: ادیان دیگر همچون مسیحیان به فرزندانشان می گویند اول ایمان بیاور بعد بفهم، اما تشیع 180درجه متفاوت است و می گوید باید ایمان تو آگاهانه باشد و اول بفهمی بعد ایمان بیاوری.

وی، در ادامه به تفاوت های مذاهب مختلف اسلامی از نظر فقهی و کلامی با شیعیان نیز اشاره کرد و گفت: اکتفا به سنت و شرع و جایز ندانستن عقل در استنباط احکام دین از قرآن، صحیح نیست. زیرا بسیاری از مسائل امروز در زمان پیامبر نبوده است؛ لذا مذاهب غیرشیعه در این موارد پاسخی ندارند و قاعدتاً سکوت می کنند؛ اما مکتب تشیع برای همه این موارد پاسخ دارد.

دکتر جعفری، در ادامه به فلسفه عزاداری و سوگواری ماه محرم و ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام اشاره کرد و افزود: پیروی از پیامبر، اجر رسالت که همانا مودت اهلبیت است و انتقال فرهنگ تشیع از عوامل و علت ها و فلسفه سوگواری و لباس مشکی پوشیدن در عزای جگرگوشه پیامبر است.

وی، تأکید کرد: محبت با دوستان خدا و نفرت از دشمنان خدا که تولی و تبری در احکام دین ماست، اقتضا می کند که در سوگ اهلبیت سوگوار و در شادی آنها خوشحال باشیم.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان گفت: یک فرهنگ پشت لباس مشکی شیعیان قرار دارد که در عزای اولاد پیامبر به تن می کنند و مراجع تقلید و بزرگان دین ما در ایام محرم حتی در عین بیماری و کهولت سن حضور می یابند.

گفتنی است: زیارت پرفیض عاشورا، ذکر روضه، مصیبت و نوحه خوانی و سینه زنی از دیگر برنامه های این مراسم معنوی بود که در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) شهرکرد به میزبانی هیئت ثارالله سپاه حضرت قمربنی هاشم علیه السلام و همکاری هیئت رزمندگان اسلام برگزار شد.

ارسال نظرات