محمد ابراهیم نیکزاد
رئیس سازمان بسیج اساتید گفت: اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی این توان را ندارد که به سراغ عملی کردن نقشه‌های جامع حوزه علم و فناوری برود، انحصار را در دانشگاه به نفع تمدن اسلامی و به نفع ایرانیان و جهان اسلام بشکنید.
کد خبر: ۹۰۵۶۷۵۳
|
۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹

چرا از مسئولیت اجتماعی و تمدنی دانشگاه در نهادهای سیاستگذار علم غفلت می شود؟

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، مجتبی زارعی در مراسم معارفه حجت الاسلام رستمی رئیس جدید نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: درباره آیند و روند این دو عزیز فرزانه حقیر کمترین قابل نیستم نکاتی را عرض کنم اما به سلوک معنوی حجت الاسلام محمدیان باید این نکته مهم را اضافه کرد که جانشین پروری و کادرپروری مغفول هم جزو صفات ممیزه ایشان است.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور در ادامه ضمن خیر مقدم به حجت الاسلام رستمی، افزود: ما افتخار داشتیم در اجتماع هزار استاد بسیجی خدمت ایشان باشیم و افتخار می کنیم که اولین حضور وی بعد از دریافت امانت سنگین از سوی مقام معظم رهبری در حضور استادان بسیجی بود.

زارعی در ادامه درباره مسوولیت اجتماعی دانشگاه و انتشار ترجمه کتابی با عنوان «مسئولیت اجتماعی دانشگاه» در این زمینه توسط وزیر علوم و همکارانش افزود: در این کتاب به حضور و رشد سه سنت آلمانی، انگلیسی و آمریکایی در حوزه دانشگاه داری توجه شده که این سه سنت قبلاً هم مورد توجه حکیم امت اسلامی قرار گرفته بود. زیرا جمهوری اسلامی نیز به دنبال دانشگاه تمدن ساز، دانشگاه مسئله یاب و رویکرد حل المسائلی در حوزه علم و فناوری است.

رئیس سازمان بسیج اساتید تصریح کرد: مسولیت اجتماعی دانشگاه از سوی نهادهای سیاست گذار علم با مراقبت کمتری رصد می شود، انتظار از شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این بود که نگذارند سندهای دانشگاه تمدن ساز، دانشگاه مسئله یاب در حوزه اجرا به نحوی دچار سکولارزدگی شود.

زارعی خاطرشنان کرد: آن چیزی بنده در یک برش در مورد سندهای بنیادین حضور حجت الاسلام محمدیان آموختم این بود که وی اصرار داشت اسناد بالادستی حوزه علم و فناوری برای گذاشتن روی طاقچه نیست و برای اجراست.

وی افزود: به آنهایی که می‌گفتند دلالت توجه اجتماعی دانشگاه به نحوی رویکرد حکومتی است، پبشنهاد می‌کنم ترجمه کتابی که در وزارت علوم منتشر شده مطالعه کنند که می‌گوید دانشگاه غیر اجتماعی، دانشگاهی نیست که بتواند کشور را از مشکلات ملّی و جهانی عبور بدهد.

رئیس سازمان بسیج اساتید اضافه کرد: توقع این است که نقش اجتماعی دانشگاه را شورای عالی انقلاب فرهنگی از یک نهاد صرفا علمی و توصیفی عبور دهد و به صورت میدانی نسبت دانشگاه و آموزش و نسبت آموزش و آمایش سرزمینی را مورد توجه قرار دهد.

زارعی ادامه داد: دانشگاه‌های کشور در درون یک شهر و استان چه نقشی در برداشتن نقش مردم دارد؟ مقالات چه گرهی را می‌خواهد از مشکلات کشور باز کند؟ مجموعه نظام مسائل و مشکلات کشور آیا توسط قرارگاهی که شامل شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیسیون آموزش و تحقیقات و وزارتین علوم و بهداشت و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری است مورد توجه قرار گرفته است؟

وی گفت:  اساتید بسیجی در تجمع یک‌هزار نفری‌ای که اخیرا داشتند، اینگونه گزارش می‌کنند که بین مقاله و تمدن، بین کشور و دانشگاه از حیث زیست بوم، بین جشنواره‌های ملی و نظام و مسائل کشور نسبتی وجود ندارد. پس باید به اقدام های جامع در این باره روی آورد و نباید نگران باشیم که ما را متهم کنند که علوم انسانی حکومتی و دانشگاه حکومتی را ترویج می‌کنند! 

زارعی تاکید کرد: در ترکیب سنت آلمانی و انگلیسی ازسوی سنت آمریکایی، سیستم دانشگاه داری که حاصل آن دو بود، فلسفه پراگماتیسمی منبعث از لیبرالیسم که مهد ان ایالات متحده آمریکاست دانشگاه کارآفرین را ایجاد کرد، از این رو ما باید نگران دانشگاه بی توجه به کشور و مسایل مردم باشیم. 

رئیس سازمان بسیج اساتید افزود: وضعیت ما در نسبت رشد مقالات و پیشرفت کشور وضعیت خوبی نیست،اگرچه این آیند و روند در جلسه امروز مهم است اگرچه حاملان و دریافت‌کنندگان این حکم مهم هستند، اما از محضر و مکتب امام این انقلاب دریافتیم که اینها مقدماتی هستند برای اجرای ذی المقدمه.

وی اظهارداشت: اگر ما حریف نهاد بروکراتیک علم نمی‌شویم، اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی این توان را ندارد که به سراغ عملی کردن نقشه‌های جامع حوزه علم و فناوری برود، انحصار را در دانشگاه به نفع تمدن اسلامی و به نفع ایرانیان و جهان اسلام با رویکرد حلّ المسائلی بشکنید.

زارعی گفت: مجلات حل‌المسائلی، دانشگاه مزیت‌محور، دانشگاه مسئله‌یاب را بها دهیم و استادانی که با این رویکرد هستند را مورد پشتیبانی قرار دهیم، لازم نیست مجلات در مقالات پژوهشی انحصار پیدا کند، می‌تواند انحصار را دربیاورد و به اساتیدی که می‌خواهند با رویکرد تمدنی کار کنند مجوز بدهد و به داد مردم و انقلاب اسلامی برسند. 

وی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های خوب این دوره همکاری‌ای است که فکر می‌کنیم با رفاقتی که بین وزیر علوم و حجت‌الاسلام رستمی و همینطور سایرکارگزاران نظام، بوجود می‌آید و فکر می کنیم دوره تکامل‌تری را نسبت به دوره آقایان حجت‌الاسلام محمدیان، حجت‌الاسلام قمی و صدر خواهیم داشت.

زارعی گفت: اما نباید غفلت کنیم از حضرت آیت‌الله جنتی که این فضا را تاکنون مراقبت کرده است و خوشحالیم از جانشین‌پروری و کادرپروری که شکل گرفت. 

 

ارسال نظرات