خبرهای داغ:
مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس:

آموزش در زمینه نگهداری از میراث فرهنگی نوعی سرمایه گذاری است

جعفری گفت: متولیان نگهداری از آثار باید آموزش ببینند تا در مواقع بحران دچار واماندگی نشوند. برای هر لحظه از دوران بحران باید سناریوی تنظیم و وظایف و تکالیف هر بخش باید پیش بینی شود.
کد خبر: ۹۰۵۶۸۹۹
|
۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰

به گزارش خبرگزای بسیج، افتتاحیه دوره آموزشی مدیریت موزه در زمان بحران صبح امروز(سه شنبه 20 شهریورماه) با حضور علی اصغر جعفری مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، سید محمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، ادوارد کارلوس وسکوز سورانو نماینده ایکوم جهانی، حسن خلیل آبادی رییس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران، احمد صادقی رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران و محیط طباطبایی رییس ایکوم ایران در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

علی اصغر جعفری در این مراسم اظهار داشت: حوادث انسانی و طبیعی از میراث فرهنگی ما دور نیستند‌. مدیریت ما باید به گونه‌ای باشد که تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم. حوادثی امروزه در حال رخداد است که آثار تمدنی را با ویرانی مواجه می‌کند. جهت پیشگیری از چنین وقایعی باید آمادگی داشته باشیم.

وی با اشاره به حوادث ناگوار در غرب آسیا گفت: تروریست‌ها بخش زیادی از آثار تمدنی را نابود کردند که خسارت بزرگی در منطقه وارد شد. علاوه بر حوادث مخرب که انسان باعث این امر می‌شود، حوادث طبیعی و غیرمتقربه هم رخ می‌دهد که باید این امور را کنترل کنیم.

جعفری به آتش سوزی در موزه ریودوژانیرو برزیل اشاره کرد و افزود: آثار تمدنی زیادی در این موزه به آتش کشیده شد. این واقعه زنگ خطری برای دیگر موزه داران است تا تمهیدات لازم برای جلوگیری از چنین حوادثی را انجام دهند.

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خاطرنشان کرد: هر مقدار در زمینه نگهداری از میراث فرهنگی را آموزش ببینیم، عملا یک نوع سرمایه گذاری انجام داده‌ایم. ما باید در دوره‌ آموزشی مدیریت بحران در موزه‌ها به سه موضوع اعم از آمادگی و پیشگیری از وقوع بحران، انجام تمهیدات لازم برای دوران بحران و پیش بینی برای بازگشت به شرایط قبلی توجه کنیم.

وی در تعریف بحران عنوان کرد: به حوادث غیرمتقربه‌ای که باعث می‌شود با دشواری به حالت عادی برگشته و یا به تعادل نرسیم، بحران می‌گوییم. کشور ما حادثه‌خیر است. از 43 حادثه بحران غیرطبیعی، 33 بحران در ایران رخ داده است. از این رو باید آمادگی لازم برای حفظ و نگهداری میراث را داشته باشیم.

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با بیان این که موزه آینه تجلی یک ملت است و باید این آثار و تمدن به نسل بعد منتقل شود، گفت: متولیان نگهداری از آثار باید آموزش ببینند تا در مواقع بحران دچار واماندگی نشوند. برای هر لحظه از دوران بحران باید سناریوی تنظیم و وظایف و تکالیف هر بخش باید پیش بینی شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار