راه هایی برای رفع بی انگیزگی و سردی روابط همسران
روزهای اول زندگی مشترک اکثرا برای همه ی زوجین شیرین است و لحظه ای طاقت دوری یکدیگر را ندارند و از بودن در کنار هم لذت می برند اما...
کد خبر: ۹۰۵۷۰۲۰
|
۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۴

به گزارش خبرگزاري بسيج استان مركزي ؛ در برخی از زندگی های مشترک روابط گرم و صمیمی به سردی تبدیل می شود به گونه ای که زوجین تنها حکم هم خانه را برای یکدیگر خواهند داشت که البته این سرد شدن روابط در زندگی زناشویی محال است که یک دفعه به وجود آمده باشد چرا که در این صورت چنین اتفاقی باید در تمام زندگی های مشترک به وجود می آمد لذا عواملی در این قضیه نقش دارند که آگاهی از آنها می تواند بهترین سلاح برای مقابله با اتفاقات ناخوشایند بعد از زندگی مشترک باشد.

انتخاب غیر اصولی
دکتر مصطفی فروتن روانشناس خانواده نخستین عامل سردی میان زوجین پس از ازدواج را ناشی از انتخاب غیراصولی دانست و تصریح کرد: به طور کلی انتخاب همسر کمتر بر اساس چک لیست هایی که هر فردی در نظردارد اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: یعنی بخش قابل توجهی از انتخاب ها بر اساس رویکردهای اقتصادی و ظاهری، دوستی های خیابانی- ازدواج های سنتی و... صورت می گیردکه انتخاب های غیر اصولی محسوب می شوند.

فقدان مهارت های زندگی
فروتن گفت: گاهی مواقع نیز به رغم انتخاب اصولی ولی به دلیل فقدان مهارت های زندگی، رابطه زن و شوهرها به سمت سردی پیش می رود.

حل نکردن اختلافات در زمان مناسب
زن و شوهر هر چقدر هم که زندگی خوبی داشته باشند بالاخره گاهی اختلاف پیدا کرده و ممکن است در حین بگو مگو حرف هایی را که نباید، بگویند. بعضی از همسران کدورت ها را از بین نمی برند، راجع به آن با یکدیگر حرف نمی زنند و بدین صورت گره های کوچک را تبدیل به گره یی کور می کنند که به این سادگی ها قابل گشودن نیست و همین باعث می شود تا هرگاه به زندگی مشترک شان فکر می کنند، یاد ناملایمات و خاطرات تلخ شان بیفتند.

تغییر در طول زمان
بین دو نفر که تصمیم به ازدواج می گیرند نقاط مشترک زیادی وجود دارد، ولی از آن جا که انسان ها در طول زمان تغییر می کنند هر کدام از همسران هم در طول سالیان تغییر کرده، اما با هم و به یک سمت تغییر نمی کنند. به همین دلیل بعد از ده سال هر کدام کیلومترها از نقطه ی آغاز و در مسیرهای مختلف فاصله گرفتند.

ارتباط کلامی نامناسب
ارتباط کلامی نامناسب از حرمت و احترام زن و شوهر می کاهد و موجب بی علاقگی می شود. از آنجا که در مشاجره، زن و شوهر از انجام رفتارهای مناسب سرباز می زنند، بهتر است از جدالهای بی مورد، بی فایده و تکراری خودداری کنید.

کم شدن ارتباطات کلامی در خانواده که متاثر از قدرت رسانه و تغییر الگوهای ارتباطی و فشارهای شغلی است، صدمه زننده به رابطه ی زن و شوهر است و با تغییر سطح مطالبات زن و شوهر از یکدیگر زمینه توافق و هم سازی طرفین را کاهش می دهد. عدم همدلی زن و شوهر و اهمیت ندادن به نگرش و احساس یکدیگر، جو بیگانگی و سردی عاطفی را به همراه دارد. در حالیکه همدلی موجب جلب اعتماد همسر، شناخت بهتر او، امنیت روانی، آرامش و صمیمت هر دو را افزایش می دهد. آنچه که بیش از همه موجب رضایتمندی، ثبات زندگی زن و شوهر و مانع یکنواختی و سردی رابطه می شود، ابراز محبت و علاقه به یکدیگر است.

اهمیت ندادن به همسر و درک نکردن وی
زنان با توجه به روح لطیفی که دارند، بیشتر از مردان تحت تاثیر عوامل محیطی قرار می‌گیرند. بی شک وقتی زنی روحیه‌اش خراب باشد، جسم او نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. از این رو مردا‌ن باید به نیاز‌های جسمی و روحی همسر خود بیشتر توجه کنند. از یاد نبرید زنان سیستم یک پارچه دارند، به محض اینکه با یک مشکل روبرو شوند، تمام سیستم روحی و جسمی آنان تحت تاثیر قرار می‌گیرد. این در حالی است که مردان به راحتی می‌توانند با این گونه مشکلات کنار بیایند. یکی از بهترین روش‌ها که باعث عمیق و قوی‌تر شدن ارتباط زناشویی می‌شود، صحبت کردن زوجین با هم است. البته توجه به حرف‌هایی که بین زوجین رد و بدل می‌شود، نیز از جایگاه بسیار ویژه‌ای برخوردار است. این مورد در زنان بیشتر دیده می‌شود؛ چرا که اگر مردی به سخنان زنش با دقت گوش نکند، همسر وی دچار احساس بدی می‌شود. این مورد شاید برای مردان از جایگاه خاصی برخوردار نباشد، اما زنان اگر مورد توجه قرار نگیرند از نظر روحی آسیب می‌بینند و این آسیب دیدگی روحی می‌تواند خیلی زود روی جسم‌شان نیز تاثیر منفی بگذارد. از این رو به مردان توصیه می‌شود که وقتی همسرشان در حال صحبت کردن است، توجه بیشتری به وی داشته باشند تا زن با احساس خوشایندتری روبه‌رو شود.

زوجینی که رابطه آشفته ای دارند و بی انگیزه شده اند چطور می توانند دوباره شادابی را به زندگی مشترک برگردانند؟
زمانی که از مشکلات کوچک که به مرور رابطه شیرین ما را خراب می کنند، غفلت می کنیم و اهمیتی به بازسازی این رابطه نمی دهیم، در نتیجه مشکلات روز به روز بزرگتر می شود و صمیمیت ها را از بین می برد. باید به مسأله بازنگری درست نگاه کنیم و برای تعمیر ارتباطات گام های درست برداریم. هر اندازه که آگاهانه تر عمل کنیم، فضای خانوادگی از طراوت و تازگی بیشتری برخوردار خواهد شد، چون بازنگری خواهد شد.
گام مؤثر دیگر این که امکان اشتباه از طرف خود را اذعان کنیم. "شاید من اشتباه کرده باشم". اگر انسان فکرکند که هیچ وقت اشتباه نکرده و همیشه حق با او بوده، فاصله ها بیشتر و بیشتر می شود.

در تعبیرات کلامی و تفسیرهایی که از تعاملات داریم بازنگری کنیم. یکی از ریشه های مشکلات زناشویی این است که کلمات اتوماتیک وار و بدون توجه به بار معنایی به کار برده می شود. به این مثال دقت کنید: " کجا بودی که این قدر دیر اومدی؟" و " وقتی دیر می آیی من خیلی نگران می شوم." این دو جمله دو تعبیر متفاوت از یک حالت است که در قالب کلمات و لحن متفاوت، قطعاً احساس متفاوت را به مخاطب القا می کند. توجه داشته باشید که کلمات گاه فضای عاطفی را آشفته می کنند؛ پس آگاهانه انتخاب کنید تا برقراری ارتباط به صورت عمیق و درست شکل گیرد.

در کنار آگاهی نسبت به کلام و بارهای منفی آن در تعاملات، به رفتارهای غیر کلامی نیز توجه داشته باشیم. وقتی راجع به خاطرات خوب صحبت می کنیم ، قطعاً موج مثبت آن به مخاطب منتقل می شود. صمیمیت در نگاه، کلام و رفتار ارتباط ها را عمیق تر می کند. برای اینکه صمیمیت استوار و در ابعاد گسترده جاری باشد، باید اصیل باشد، چون در شکل ساختگی و تصنعی تأثیری نخواهد داشت. برای داشتن رفتار عاشقانه نخست باید قلبی عاشق داشت و زمانی قلب عاشق می شود که محبت را در وجود خود جاری کنیم.

کسانی که با خود مهربان نیستند و وجودشان آکنده از سختی هاست، نمی توانند با دیگران نیز مهربان باشند. برای اینکه بتوان محبت را نثار دیگران کرد، باید به خواسته ها، نیازها و دغدغه های آنها توجه نمود. درک احساس طرف مقابل می تواند منجر به صمیمیت در خانواده شود.
گفتگو زمانی صمیمانه و عاطفی خواهد بود که صرفاً به رد و بدل کردن اطلاعات پرداخته نشود. فردا ساعت چند برمی گردی؟ حتما میوه بخری، مراقب بچه ها باش و... این صحبت های روزمره ظاهراً گفتگوست، اما فضای صمیمانه ایجاد نمی کند. زمانی می تواند بارعاطفی داشته باشد که با درک عاطفی و هیجان همراه باشد و این یکی از نیازهای اساسی انسان است. سعی کنیم شنونده خوبی باشیم و نسبت به سخنان طرف مقابل واکنش های مناسب را نشان دهیم.

چشم پوشی باعث می شود، صفا وصمیمیت همچنان در فضای خانواده حاکم باشد. آگاهانه اشتباهات همدیگر را نادیده بگیرید و آگاهانه ببخشید و عفو کنید. همه ما همیشه نیازمند نوازش های عاطفی هستیم، پس به نیاز عزیزمان احترام بگذاریم.

منبع : تبيان

ارسال نظرات