حجت الاسلام و المسلمین دکتر هاشمی گفت: تا وقتی انسان در این دنیا زندگی می‌کند باید مدام با هوای نفس خودش مخالفت کند، چه در مراحل ابتدایی و چه در مدارج و مراتب بالا باشد.
کد خبر: ۹۰۵۷۱۰۱
|
۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهار محال و بختیاری ؛همزمان با ماه محرم الحرام، کارشناس مسائل دینی و مذهبی در جمع کار کنان ناحیه مقاومت بسیج سپاه سامان و برخی از مسئولین ادارات دولتی این شهرستان گفت: امام علی(علیه السلام) می‌فرمایند: با سعی و مجاهدت، فضایل اخلاقی را به نفس سرکش خود تحمیل کن، زیرا خواهش طبیعی بشر بر شهوات و رذایل اخلاقی است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر هاشمی، افزود:  همچنین درمیان سخنان اهل بیت (علیهم السلام) نیز روایات متعددی پیرامون خطر هوی نفس و لزوم مخالفت با هوس ها وارد شده است؛ بنابراین شهوت و افراطی گری در خوردن، سخن گفتن، خوابیدن، نگاه كردن به نامحرم، شهوت جنسی، خشم و عصبانیت بی مورد و لذت طلبی مفرط از مواردی هستند كه باید با آنها مبارزه کرد.

وی گفت: تا وقتی انسان در این دنیا زندگی می‌کند باید مدام با هوای نفس خودش مخالفت کند، چه در مراحل ابتدایی باشد و چه در مدارج و مراتب بالا باشدلذا عبادت خداوند بهترین راه مبارزه با هوای نفس است.

کارشناس مسایل دینی و مذهبی خاطر نشان کرد: نفس انسان خیلی از چیزهای بد را از او می‌خواهد که انسان باید جلوی این خواسته‌ها بایستد و نمی‌شود که صورت مسأله را پاک کرد و گفت که اصلاً نفس من چیزهای بد نخواهد، باید ایستادن جلوی خواستۀ نفس و نه گفتن به هوای نفس و کنترل کردن نفس و جنگیدن با هوای نفس را یاد بگیریم .

وی تصریح کرد: یکی از جاهایی که انسان باید خودش را بشناسد، همین هوای نفس پنهان خودش است. اگر مراقبت کنی، می‌توانی هوای نفس پنهانت را ببینی، و چه‌بسا بفهمی که بسیاری از کارهایی که در زندگی انجام داده‌ای به خاطر برخی از همین هواهای نفسانی پنهان بوده است و متاسفانه آدم‌ها عادت ندارند نفس خودشان را ببینند و تشخیص دهند که نفس‌شان از آنها چه می‌خواهد و آنها را به چه کارهایی وادار می‌کند و لذا می‌توان گفت اغلب زندگی‌های بشر، مبتنی بر هوای نفس است.

ارسال نظرات