خبرهای داغ:
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه از هیأت امنای بقاع متبرکه به عنوان حلقه ارتباطی میان مردم و سازمان اوقاف یاد کرد و گفت: در هرکجا که به مدیریت مردمی بها داده شده است مدیریت بهتری را شاهد بودیم و این از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی است.
کد خبر: ۹۰۵۷۱۹۴
|
۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲

استفاده از مدیریت مردم در موقوفات مصداق اقتصاد مقاومتی است/اداره ۸ هزار موقوفه توسط تولیت شخصی
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی پیش از ظهر امروز در آیین افتتاح پروژه‌های عمرانی و مراکز اقامتی استان قم که در آستان مقدس امامزاده شاه جمال (ع) برگزار شد با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی سیاسی فراگیر برای آینده این کشور است، بیان کرد: یکی از مهمترین مولفه‌هایی که باید در امر اقتصاد مقاومتی به آن توجه داشته باشیم، مردم نهاد بودن است.

وی با بیان اینکه در تاریخ اسلام الگو‌های خوبی از اقتصاد مقاومتی که بر اساس همکاری مردم بنا شده است، وجود دارد، بیان کرد: یکی از این الگو‌ها قیام حضرت سیدالشهدا (ع) در عاشورا است؛ در قیام ایشان همه اقوام، نژادها، سنین مختلف و... حضور داشتند و این قیام مردمی و برگرفته از فطرت انسانی بود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه مردم سالاری دینی در قیام امام حسین (ع) مشهود است، تاکید کرد: در شرایطی که فرماندهان نظامی همیشه به فرمان بری نیرو‌های تحت امر اهتمام دارند، امام حسین (ع) در نهایت تنهایی و غربت، رفع بیعت کردند و بر اساس آگاهی و شناخت چنین تصمیمی گرفتند تا آنانی که می‌خواهند در کنار ایشان باشند، بمانند.

وی با بیان اینکه استمرار قیام عاشورا و حرکت امام حسین (ع) نیازمند همکاری مردم است، بیان کرد: امروز شاهد هستیم که در طول ۱۴۰۰ سال عزاداری‌های ماه محرم و صفر به صورت کاملا مردمی برگزار شده است و اگر قرار بود که مراسم‌های این ایام توسط دولت‌ها برگزار شود نه تنها چنین دستاورد‌هایی حاصل نمی‌شد، بلکه سرمایه‌های ارزنده بسیاری به هدر می‌رفت.

محمدی با اشاره به اینکه یکی از الگو‌های مهم در اقتصاد مقاومتی امروز همین برگزاری مراسم‌ها به صورت مردمی است، تاکید کرد: اگر بخواهیم در برابر مشکلات ایستادگی کنیم باید شاخصه مهم اقتصاد مقاومتی یعنی مردم نهاد بودن را مورد توجه و تاکید قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه حرم‌های برخی از امامزادگان مدفون در ایران که فرزندان بلافصل امامان معصوم (ع) هستند دارای موقوفاتی هستند که توسط مردم اداره می‌شوند، گفت: به بقاع متبرکه اعلام شده که باید هیأت امنا و خادمان افتخاری داشته باشند تا مدیریت مردمی این مراکز حفظ شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه هزینه‌های این حرم‌های مطهر نیز از سوی مردم در قالب هدایا و نذورات تامین شده است، یادآور شد: هیچ کمک دولتی برای این اماکن ارائه نشده است.

وی از هیأت امنای بقاع متبرکه به عنوان حلقه ارتباطی میان مردم و سازمان اوقاف یاد کرد و یادآور شد: در هرکجا که به مدیریت مردمی بها داده شده است مدیریت بهتری را شاهد بودیم و این از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی است.

محمدی با اشاره به اینکه سابقه برخی از موقوفات در کشور به ۱۲۰۰ سال قبل می‌رسد تاکید کرد: واقف می‌توان حق تولیت و مدیریت موقوفه را برای خود و نسل خود محفوظ نگه دارد و این از ویژگی‌های سنت حسنه وقف است.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس فتوای مراجع تقلید کسی حق تصرف در موقوفات و درآمد آن‌ها را ندارد، بیان کرد: طی ۹ سال گذشته ۱۳۴۰ حکم تولیت برای وراث واقفان صادر شده است و در کل کشور ۸ هزار موقوفه دارای تولیت شخصی است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه رهبری در حوزه اقتصاد تذکرات مهمی داشته اند، بیان کرد: رهبری تاکید بر کار کارشناسی بر روی اصل ۴۴ قانون اساسی داشتند هرچند رضایت ایشان حاصل نشده، ولی همچنان بر این مسئله تاکید دارند.
وی از برگزاری مراسم پیاده روی اربعین حسینی به عنوان یکی از الگو‌های بارز در مدیریت مردمی اشاره کرد و افزود: این مراسم با حضور ۲۰ میلیون نفر توسط مردم اداره شده و الگویی برای اقتصاد مقاومتی است.

وی به حضور مردم در برگزاری مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان با هر سلیقه و رویکرد سیاسی اشاره کرد و یادآور شد: امام حسین (ع) برای خدا قیام کرد و ما باید با الگوگیری از ایشان بدانیم اگر با اخلاص وارد میدان شویم، به موفقیت می‌رسیم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها