خبرهای داغ:
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل از اجراي پروژه شبكه علمي ايران در استان خبر داد.
کد خبر: ۹۰۵۷۸۳۰
|
۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۸
اجراي پروژه شبکه علمی ایران در استان اردبیل 
به گزارش سرویس خبر علم و فناوري بسیج از اردبيل؛ بهروز رزمی در جلسه بررسی نحوه اجرای پروژه شبکه علمی ایران در اردبیل گفت: اجرای شبکه علمی  داراي مزاياي زيادي است و با توجه به مفيد بودن اين پروژ براي استان و ثمرات مثبت آن، شبكه علمي ايران در استان اردبيل راه اندازي مي شود.

وی اظهار كرد:  استان اردبیل یکی از استان‌های پیشگام در پیوستن به شبکه علمی است و شبکه علمی ایران بستر مناسبی است که به وسيله آن دانشگاهیان و فضاهای دانشگاهی می‌توانند از آن به عنوان وسیله حیاتی در راه توسعه و تحقق اهداف آکادمیک گام بردارند.

رزمي با بيان اينكه  اداره کل و فناوری اطلاعات استان اردبیل در پیوستن دانشگاه‌های استان به شبکه علمی استان آمادگي و همراهي دارد، افزود:  علاوه بر خدماتی که شبکه علمی به مراکز دانشگاهی ارائه می‌دهد، همچون اینترانت و اینترنت، شبکه علمی می‌تواند در حمایت از استارت آپ‌ها نقش ویژه‌ای داشته باشد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اردبیل گفت: ارائه خدمات نوین در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات از مهمترین برنامه‌ها و اولویت‌ها است و در این راستا از تمامی برنامه‌ها و پروژه‌ها در این حوزه حمایت و پشتیبانی‌مي شود.

 در ادامه مشاور اجرائی شبکه علمی ایران تصريح كرد: اپراتور شبکه علمی، نخستین اپراتور خدمات ارتباطی، مخابراتی و محتوای ارزش افزوده جمهوری اسلامی ایران است و این شبکه مبتنی بر چرخه‌های مشخص اجرایی است كه به صورت کاملا الکترونیکی فعالیت خود را به انجام می‌رساند و بر این اساس مشترکان ، تمامی نیازمندی‌های خود اعم از درخواست خدمات و یا برطرف کردن مشکلات را به صورت الکترونیکی و از طریقه سامانه انجام می‌دهند.

یوسفی گفت: تمامی مشترکان می‌توانند در همه مراحل اعم از درخواست خدمات و یا اعلام مشکلات و رفع خرابی، قطع شدن سرویس‌ها و خطاهای سیستمی را از طریق سامانه گزارش داده و در چرخه عملیاتی پیگیر برطرف کردن آن در کمترین زمان ممکن باشند.

 شبكه علمي شاهراه ارتباطي انتقال دانش بين مشتركين است

شبکه علمی در جهان در زمره Closed Network های خاص، حاوی مجموعه اطلاعاتی است که بخش آینده‌پژوه ـ آینده‌ساز کشور ، برنامه‌های تحقیقاتی ، خدمات و اطلاعاتی غیرقابل دسترس برای عموم را برای دیگر همکاران مجاز شده خود به اشتراک می‌گذارد. از اینرو و براساس این هدف مشخص است که در تمامی جهان ، دسترسی به شبکه‌های علمی تابع قوانین سخت‌گیرانه‌تری ، نسبت به اتصال به اینترنت بوده و می‌باشدخدمات را به دیگر مشترکین ارائه می‌نمایند.

شبکه‌های علمی ، دارای ارتباطات کنترل شده با دیگر شبکه‌های اطلاعاتی هستند و بدین‌ترتیب در زمره Open Interconnection Network قرار نمی‌گیرند. بدیهی است یک شبکه عام، هرچقدر با دیگر شبکه‌های موازی و مجاور ، در سطح ملی و بین‌المللی مرتبط باشد ، موفق‌تر خواهد بود. در حالی که شبکه‌های علمی به نحوی پیاده‌سازی می‌گردند که نخست ، دارای دروازه‌های ارتباطی Gateway های محدود و منحصر به فرد و خاصی با دیگر شبکه‌های علمی بوده و بخش اندکی از اطلاعات خود را به صورت عام برای عموم بینندگان شبکه جهانی اینترنت به نمایش بگذارند.

براین اساس ، شبکه‌های علمی ، شاهراه ارتباطی و انتقال‌دهنده دانش مابین مشترکین خاص خود است که از یک سوی نیازمند خدمات زیرساختی خاص (مانند سرویس‌های پرسرعت و بدون تاخیر و امکانات ابری پردازشی خاص منظوره) بوده و از سوی دیگر ، تولیدکننده ، توسعه‌‌دهنده و ارائه‌کننده خدمات و اطلاعاتی است که در بستر اینترنت، دستیابی به آنها ، یا ممکن نیست و یا هزینه بسیار بالائی دارد.

عدم توجه به این دیدگاه ، یکی از دو معضل اساسی کندی و عدم موفقیت و توسعه متقارن شبکه علمی در ایران گردیده استهمواره ، تا قبل از نسل سوم شبکه علمی ، نگاه متقاضیان به شبکه علمی، حداکثر به عنوان اپراتوری جهت تامین‌ اینترنت دانشگاه‌ها، آن هم به صورت رایگان و یا حداقل ارزان‌تر از دیگر اپراتورها بوده است. چالشی که از بدو آغاز پیاده‌سازی نسل سوم تلاش بر رفع آن شده است.

براساس آمارهای حاصله از مراکز تحقیقاتی وب جهانی، تنها کمتر از پنج درصد از فضای وب، محتوائی است که در برخورد عامیانه با مفهوم اینترنت شناخته می‌شود. یکی از اساسی‌ترین منابع آنچه نزدیک به نود و پنج درصد باقیمانده اینترنت را تشکیل داده و به منزله‌ی Deep Web در کوه یخی فضای اطلاعاتی قرار می‌گیرد ، شبکه‌های علمی است که دسترسی به آن تابع شرایط مشخص بوده و در سطح کشوری و مجموعه‌های بین‌المللی و جغرافیائی طبیعی ، سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی همسو و هم هدف ، ایجاد ، توسعه و مورد بهره‌‌برداری قرار می‌گیرد.

بدین‌ترتیب نسل سوم شبکه علمی کشور ، نگاه خود را از جایگاه به شدت تقلیل‌یافته، صرفا یک Internet Service Provider ارزان قیمت بودن، خارج نموده و در تلاش است با نگاهی همگرایانه، دسترسی به بخشی از عمق کوه یخ اطلاعاتی جهانی را برای مشترکین خود پدید آورده و از آن مهم‌تر، بسترساز توسعه‌دهندگان این عمق دست‌نیافتنی و گران‌بها در سطح جهانی باشد. نگاهی که مبتنی بر سند بالادستی توسعه 1404 کشور و همچنین نقشه جامع علمی کشور تدوین گردیده است و بدیهی است که لزوم توجه به صحت و اجرای این موضوع از اهمیت بالائی برای توسعه علم در کشور ایفا می‌کند.

به عنوان تصویری مشخص از تفاوت این دو فضای اطلاعاتی ، بد نیست تا در چهارچوب سه نکته اساسی، تفاوت مابین این دو شبکه اطلاعاتی و توجه ویژه جهانی به شبکه علمی یادآوری گردد :

این مدل از نگاه کلی دارای دو دسته خدمات کاملا مجزا می‌باشد :

  • کشورهای حوزه آمریکای شمالی و اروپا براساس یک روند تاریخی ، خود از مبدعان و توسعه‌دهندگان فعلی اینترنت محسوب گردیده و سال‌هاست دسترسی به فضای اینترنتی حاصل از اطلاعات هدف‌گذاری ایشان ، وظیفه اصلی شبکه علمی کشور قرار گرفته است
  • کشورهای حوزه آمریکای شمالی صاحب نزدیک به 42 شبکه علمی مجزا هستند که بخشی از آن را با دیگر شبکه‌های علمی تبادل نموده و بخش بسیار اندکی را نیز در فضای اینترنت به اشتراک جهانی می‌گذارند.
  • کشورهای حوزه اروپا نزدیک به 25 شبکه علمی مجزا با همان شرایط ذکر شده سطور فوق در اختیار دارند.
ارسال نظرات