بسیج اساتید کشور طی نامه‌ای به رحمانی فضلی و ظریف خواست تا وزارتین کشور و خارجه در روابط اقتصادی میان ایران و عراق «دلار آمریکایی» را حذف کنند.
کد خبر: ۹۰۵۷۸۷۶
|
۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۲

«وزارتین کشور و خارجه،

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج، بسیج اساتید کشور طی نامه‌ای به رحمانی فضلی و ظریف خواست تا وزارتین کشور و خارجه خواست در روابط اقتصادی میان ایران و عراق «دلار آمریکایی» را حذف کنند.

متن این نامه به شرح زیر است:

 

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم

حضور برادران گرامی؛

جناب آقای دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر محترم کشور

 جناب آقای دکتر محمدجواد ظریف وزیر محترم امور خارجه

سلام‌عليكم؛

 

با صلوات بر محمد و آل محمد و با احترام؛ اخیراً جناب آقای ذوالفقاری معاون محترم امنیتی و انتظامی وزارت کشور و رئیس ستاد اربعین حسینی در هشتمین جلسۀ ستاد مرکزی اربعین حسینی اظهار داشته است:

 

"ویزای اربعین بر اساس نرخ رسمی ارز چهل دلار محاسبه و آنچه که زائران باید پرداخت کنند براساس نرخ رسمی در ایران است که معادل ریالی آن ­را پرداخت خواهند کرد".

 

در اظهارات فوق، اولین سؤالی که به ذهن هر ایرانی خطور می­کند این است که چرا در روابط میان دو کشور مسلمان، به خصوص در رویداد بزرگ و رستاخیزگونۀ اربعین حسینی، "دلار امریکایی" حکمفرما است؟

سابقۀ پیوند تاریخی روابط دو کشور همسایه و مسلمان ایران و عراق، همیشه سدّ سیاست­ های تفرقه انگیز استکبار برای گسترش سلطه خود در میان کشورهای مسلمان منطقه بوده است؛ گو اینکه جنگ هشت ساله حزب بعث عراق و هم ­پیمانان غربی علیه ملت ایران نیز نتوانست این رابطۀ ایمانی و تاریخی را دگرگون کند، چراکه پس از پایان جنگ تحمیلی و فروپاشی حزب بعث، هر دو ملت ایران و عراق با از سرگیری روابط فرهنگی و اقتصادی خود نشان دادند که این پیوند گسستنی نیست، بویژه پذیرایی برادرانه و محبت آمیز مردم ستم کشیدۀ عراق در ده سال اخیر از زائران مسلمان دیگر کشور­ها ازجمله ایرانیان نشان داد که مسلمین بنا به قول رسول گرامی اسلام برادرند و باور به راهبرد اخوّت، با مکر و کید بیگانگان محو شدنی نیست.

 

وزرای محترم! به نظر می­رسد در شرایط محاصره اقتصادی ملّت­ های منطقه به خصوص مضایق تحریمی علیه ایرانیان، همسایگان مسلمان امّا کماکان می­توانند در تداوم ارتباط تاریخی خود بویژه ارتباطات اقتصادی،کمک­ کار و حامی ملت­ های خود باشند. حذف دلار از مبادلات تجاری کشورهای مسلمان و جایگزینی پول رایج هر کشور در مبادلات منطقه­ای به خصوص در مناسبات آئینی، یکی از ده­ها راه حلّی است که می ­تواند در کاهش آلام ناشی از تروریسم اقتصادی دشمنان اسلام بویژه آمریکای جنایتکار علیه ملت مسلمان ایران و سایر ملل مسلمان منطقه نقش تعیین کننده­ ای داشته باشد.

در همین راستا سازمان بسیج اساتید به نمایندگی از استادان کشور به وزارت محترم کشور و وزارت محترم امور خارجه اعلام می­دارد؛ کسب توافق با کشور مسلمان و برادر؛ عراق، برای حاکم کردن ارز دو کشور و تسهیل رفت و آمد زائران هردو ملّت به کشورهای یکدیگر، در قبال ایستادگی ملت ایران در مواجهه با زورگویی ­های استکبار جهانی به سرکردگی آمریکای جنایت پیشه، کمترین کاری است که از وزارتین کشور و خارجه انتظار می­رود در ایفای آن کوشا باشند؛

چنانچه ظرفیت اداری برای رفع موانع گفته شده وجود ندارد به نظر می­رسد استمداد از نیروهای لایزال مردمی و مرجعیت انقلابی در ایران و عراق خواهد توانست موانع بروکراتیک و بعضاً ناسالم را در تسهیل­گری مناسبات دو ملّت بزداید.

به راستی آیا دستگاه­ های دیپلماتیک و کارگزاران سیاست داخلی ناتوان از پیگیری و انعقاد چنین توافقی هستند؟

اساتید بسیجی انتظار دارند وزارتین کشور و خارجه بتوانند ضمن شناسایی و حذف عوامل نفوذی در باورهای نمایندگان سیاسی و اداری دو کشور، نسبت به "نگرش استیلاجویانۀ" آمریکا، در اقدامی انقلابی، دلار؛ این پول بی­ پشتوانه امّا علامت استیلای زورِ نظام سلطۀ جهانی را از چرخة مبادلات تجاری، اقتصادی، گردشگری و رفت و آمدهای زیارتی میان کشورهای همسو با ایران حذف نموده و به خصوص نشان دهند که کمترین ثمرۀ استعداد اربعین از حیث روندهای تاریخی و مناسبات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، حذف رژیم جعلی و صهیونیستی از منطقه در ۲۵ سال آینده است.

 

 توفیقات شما برادران گرامی را در خدمت راهبردی به رستاخیز اربعین از خدای بزرگ مسئلت دارم.

 

مجتبی زارعی

رئیس سازمان بسیج اساتید دانشگاه ها،

مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور

ارسال نظرات