انقلاب اسلامی ایران، پرتوی از قیام عاشورا

انقلاب شکوهمند اسلامی ایران پرتویی از قیام عاشوراست .
کد خبر: ۹۰۵۷۹۴۱
|
۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۷
هضت حسینی با نفوذی که درانقلاب اسلامی ایران، پرتوی از قیام عاشورا بین اقشار مختلف جامعه داشت و همچنین به دلیل داشتن الگویی برای مبارزه، در تبدیل کردن تشیع به ایدئولوژی غالب در انقلاب اسلامی نقش مهمی ایفا کرد و از آن جا که بسیاری از آسیب‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اعتقادی رژیم شاه شباهت زیادی به زمان یزید داشت بسیاری از اهداف انقلاب نیز تحت تأثیر اهداف قیام عاشورا شکل گرفت.
امام خمینی (ره) قیام امام حسین (ع) را یک مکتب و الگو می‌داند؛ با تلاش امام خمینی و یاران و شاگردان ایشان از سال ۱۳۴۲ حرکتی جدی جهت تحریف‌زدایی از فرهنگ عاشورا آغاز شد، به گونه‌ای که مردم حقیقت عاشورا را درک کرده و تمام ابعاد نهضت حسینی در جامعه احیا و فرهنگ مصیبت‌زده عاشورا تبدیل به یک فرهنگ حماسی، سیاسی و ظلم‌ستیز و حتی عزاداری‌ها نیز تبدیل به حرکتی علیه رژیم شاه شد. ‏
‏‏نهضت حسینی، انقلاب اسلامی را در راستای نهضت‌های انبیا و امامان (ع) قرار داده است که هدف همه‌ی آن‌ها اصلاح جامعه و هدایت مردم بوده است.
امام خمینی نیز در قیام خود تشکیل یک حکومت دینی را انگیزه خود قرار داده و می‌فرماید: زندگی حضرت صاحب سلام الله علیه، زندگی همه انبیا عالم، همه انبیا از اول، از آدم تا حالا همه شان این معنا بوده است که در مقابل حکومت جور، حکومت عدل را می‌خواستند درست کنند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار