خبرهای داغ:
مهم ترین عامل کم رنگ شدن تولید انرژی و خصوصاً انرژی خورشیدی در کشور هزینه سلول های خورشیدی هست، با استفاده از هم مرزی افغانستان نه تنها تامین کننده انرژیهای بادی و خورشیدی باشیم بلکه اشتغال هم ایجاد کنیم.
کد خبر: ۹۰۵۸۰۲۲
|
۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹
 به گزارش سرویس خبر علم و فناوری بسیج از سیستان و بلوچستان، فناوری صفحات خورشیدی برای تولید جریان برق و اینکه چرا در ایران این فناوری بسیار کم رمق بوده است را کارشناس حوزه فناوریهای صفحات خورشیدی پاسخ می دهد.

ساره ریگی دانشجوی دکترا برق و پژوهشگر فناوری صفحات خورشیدی بیان داشت: در مورد انرژی های نو و تجدید پذیر در ایران می توانیم به این نکته اشاره کنیم که با توجه به بیابان های بزرگی که در کشور داریم تقریباً ظرفیت بالایی برای تولید داریم.

وی گفت: مهم ترین عامل کم رنگ شدن تولید این انرژی ها و خصوصاً انرژی خورشیدی در کشور ما هزینه سلول های خورشیدی هست، هر چند با گذشت زمان کاهش قیمت وجود داشته، اما در کشور ایران هنوز هم این مشکل وجود دارد.

پژوهشگر استان تاکید کرد: یک مطلب بسیار مهم تر در زمینه عدم تولید در کشورمان وجود ثبات در خرید تضمینی برق تجدید پذیر هست. یعنی چون ما در کشور منابع عظیم نفت و گاز داریم این نگاه بوجود آمده که رفتن به سمت انرژی خورشیدی و کلاً انرژی های نو نسبت به انرژی فسیلی یعنی صرف هزینه هایی که مقرون به صرفه نیست. هرچند که در برنامه های دولت به افزایش سهم انرژی های نو اشاره شده است.

ریگی تصریح کرد: این نکته را هم نباید تکذیب کرد که ما قطعاً دانش این علم را داریم اما تولید صفر تا صد را نداریم. هزینه  اجرای این تولید در کشور ما بالا و هزینه های استفاده از این انرژی ها پایین است، لذا شرکت در این زمینه خیلی زیاد هست و همه ادعای تولید دارند اما خودشان هم می دانند که وارد کننده قطعات و مونتاژ کننده هستند.

پژوهشگر جوان در بحث سرمایه گذاری یادآور شد: کشورهایی مثل چین، ژاپن، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و کره از سیستان برای استفاده از انرژی خورشیدی بازدیدهایی داشتند اما راه به جایی نبردند. در مورد تولید برق هم همین الان به افغانستان و پاکستان برق با ولتاژهای ۲۰ و ۶۳ صادر می کنیم و قرار هست برق ۲۳۰ هم صادر بشه که بالطبع اگر با منابع تجدید پذیر این صادرات همراه باشد، نفع را خود ما و جوانان ما می برند.

وی راه رهایی از این بحران را اینگونه توصیف کرد: مهم ترین اقدام در استان می تواند، تهیه اطلس واقعی انرژی های نو باشد. که البته می تواند در سطح کشور هم انجام شود. که برای این کار یک سری ایستگاههای هواشناسی باید در مناطق مختلف احداث شود که با جمع آوری اطلاعات این ایستگاهها می توانند اطلاعات دریافتی از تابش نور خورشید، قدرت و جهت وزش بادی، دما و رطوبت محیطی، میزان بارش واقعی و... را در اختیار داشت و با این اطلاعات واقعی سرمایه گذاران را هدایت کرد.

ریگی افزود: در کشور ما بخصوص در استان سیستان و بلوچستان ظرفیت های بالایی برای تولید انرژی های نو وجود دارد، این استان با توجه به اینکه یکی از پهناورترین استان های کشور هست از لحاظ منابع انرژی نو از مناطق ویژه در ایران و جهان محسوب می شود، از آنجا که در کشور، خورشید ابتدا از سراوان طلوع می کند و همینطور تعداد روزهای آفتابی تقریباً در همه مناطق استان زیاد هست می توان از این سرمایه عظیم بهره مند شد.

وی ادامه داد: علاوه بر آن بادهای ۱۲۰ روزه پر قدرت سیستان و مسطح بودن فلات هامون و تابش عمود خورشید باعث شده است که در این مورد استان سیستان و بلوچستان تبدیل به یک گنجینه طبیعی شود. اما متاسفانه از این ظرفیت ها استفاده نشده و این انرژی ها رها مانده که با مدیریت صحیح و برنامه های علمی و کاربردی می توان از این منابع استفاده بهینه کرد.

وی در انتها افزود: هم مرزی سیستان و بلوچستان با افغانستان خود یک پتانسیل بالا است و خوب می دانیم که افغانستان نیاز جدی به منابع انرژی دارد که می توان با انرژی های خورشیدی و بادی و کارآفرینی در این حوزه ها برای جوانان تولید شغل هم کرد. همچنین سرمایه گذاران با راهنمایی و آشنایی با این منطقه و با توجه به پتانسیل های این استان می توانند با ایجاد کارگاهها و کارخانجات صنعتی تولید تجهیزات و قطعات سرزمین آفتاب را از محرومیت نجات دهند و اشتغالزایی کنند.

ارسال نظرات