پیش از مصوبه ترخیص کالا بدون پرداخت مابه‌التفاوت ارزی
در شرایطی که طی روزهای گذشته هیات وزیران تصویب کرد که ثبت سفارش برای واردات کالا به استثنای خودرو بدون انتقال ارز آزاد شود.
کد خبر: ۹۰۵۸۱۲۳
|
۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹
به گزارش سرویس بسیج مهندسین صنعت خبرگزاری بسیج، در پی ابلاغ بسته ارزی جدید و مصوبات آن که شامل بازگشت ارز حاصل از صادرات کالا‌های غیرنفتی و اعمال محدودیت برای واردات کالا‌هایی که پیش از ابلاغ بسته ارزی نخست (که در بیست‌ویکم فروردین‌ماه امسال ابلاغ شده بود) در گمرک مانده بود مانند پرداخت مابه‌التفاوت ارزی، کالا‌های بسیاری مدت‌ها در گمرک باقی‌ماند و مشکلات زیادی برای بازرگانان و بخش‌های تولید به وجود آمد تا جایی که مسعود خوانساری - رییس اتاق بازرگانی تهران- هفته گذشته در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران اعلام کرد که ۱۳۹ هزار کانتینر در بنادر کشور رسوب کرده که شامل هفت میلیون تن کالا و ۲.۵ میلیون تن کالای اساسی می‌شود که هزینه دموراژ، انبارداری و ... آن‌ها ناشی از تغییرات دستورالعمل‌های دولت از جمله دریافت مابه‌التفاوت ارزی است که تولیدکنندگان را دچار مشکل کرده و کارخانه‌ها یکی پس از دیگری در حال تعطیلی یا تعدیل نیرو هستند.

در این میان دولت چهارشنبه هفته گذشته ۲۱ شهریورماه بخشنامه‌ای توسط اسحاق جهانگیری - معاون رییس جمهوری - ابلاغ کرد که براساس آن هیات وزیران در جلسه هجدهم شهریورماه مصوب کرده بود تا ثبت سفارش با اعتبار حداکثر یک ماه برای ترخیص برای واردات کالا (به استثنای خودرو که تا قبل از تاریخ تصویب این تصویب‌نامه دارای قبض انبار اماکن گمرکی، مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی باشند بدون انتقال ارز و از محل ارز متقاضی بلامانع باشد).

پدرام سطانی - نایب رییس اتاق بازرگانی ایران - در این باره به ایسنا گفت: در میان تصمیمات اشتباه دولت طی ماه‌های گذشته این تصمیم و مصوبه اخیر نسبتا مناسب و خوب بود، چرا که باعث می‌شود تا کالا‌هایی که طی روز‌ها و هفته‌های گذشته هزینه‌های بسیاری را با باقی‌ماندنشان در انبار‌های گمرک برای تاجران و بازرگانان در بر داشتند، بالاخره ترخیص شوند و هزینه‌های آن‌ها متوقف شود.

روزی یک میلیون تومان هزینه برای هر کانتینر

وی با بیان این‌که هر روز نگهداری یک کانتینر کالا به اندازه یک درصد ارزش آن کالا هزینه مستقیم و غیرمستقیم در بر دارد، ادامه داد: براساس محاسبات صورت گرفته در شرایط کنونی باقی‌ماندن هر روز کالا در گمرک در شرایط اقتصادی امروز یک میلیون تومان هزینه به ازای هر کانتینر کالا در بر دارد که می‌توان به هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم از جمله دموراژ، انبارداری، سود بانکی، حقوق بیکاری کارگاه معطل مانده برای آن کالا، هزینه‌های بالاسری و ... اشاره کرد.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: البته بخشنامه اخیر برای ترخیص کالا بدون انتقال ارز می‌تواند هزینه‌های تمام شده کالا را افزایش دهد که تحمیل آن روی دوش مردم خواهد بود؛ بنابراین دولتمردان باید توجه داشته باشند که از تصمیمات آنی و عجولانه که هزینه‌زا بوده و تحمیل گرانی بر مردم کرده، جلوگیری کنند.

سلطانی با اشاره به این‌که بخش اعظمی از گرانی تحمیل شده به مردم ناشی از تصمیمات دولت به عنوان یکی از عوامل اصلی آن بوده است، اظهار کرد: کالا‌هایی که از بیست‌ویکم فروردین ماه امسال و در پی ابلاغ بسته ارزی نخست در گمرکات مانده‌اند تاکنون به ازای هر روز یک درصد هزینه را داده‌اند و از یکسو تصمیم اخیر برای ترخیص کالا بدون انتقال ارز می‌تواند از بیشتر شدن این هزینه‌ها جلوگیری کند، اما در مرحله دوم باید دولت از تصمیمات خلق الساعه، پی در پی، عجولانه و شتابزده جلوگیری کند، چرا که با تسهیل فرآیند تجارت خارجی نه تنها نرخ ارز و نرخ تورم کنترل می‌شود، بلکه می‌توان از کمبود کالا پیشگیری و جلوگیری کرد.
 
بخشنامه آزاد شدن ترخیص کالا از گمرک بدون انتقال ارز
روزی ۱۳۹ میلیارد تومان به کالاهای وارداتی تحمیل شد!
 
منبع: ایسنا
انتهای پیام/
ارسال نظرات