نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت:نظام اسلامی فرصتی را فراهم کرده که توانمندسازی روستائیان بامشی و سیاست حمایت از مشاغل خانگی و روستایی و عشایری و صنایع کوچک زودبازده صورت گیرد .
کد خبر: ۹۰۵۸۴۴۶
|
۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، سید حسن حسینی شاهرودی در نشست کمیته اشتغال شرق استان سمنان در تالار ولایت فرمانداری ویژه این شهرستان بابیان اینکه در سال گذشته ۱۲ هزار میلیارد تومان برای اشتغال روستایی در نظر گرفته شد که این امر توسط دولت و بانک‌ها به تصویب مجلس محقق شد، تأکید کرد: در سال جاری نیز ۱۲ هزار میلیارد تومان دیگر در حوزه اشتغال روستایی، عشایر و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر در نظر گرفته‌شده است.
وی افزود: کار بزرگی که در سال جاری رخ‌داده اختصاص ۱۰ هزار میلیارد تومان دیگر یا یک میلیارد دلار است که هفته گذشته در نشست سران قوا در تهران به تصویب رسید و در کنار رقم‌های درشت دیگری که اعتبارات در اختیار مشاغل روستایی و عشایری می‌گذارند، می‌تواند تحول خوبی را در سطح کشور ایجاد کند.
عضو خانه ملت گفت: نظام اسلامی فرصتی را فراهم کرده که توانمندسازی روستائیان بامشی و سیاست حمایت از مشاغل خانگی و روستایی و عشایری و صنایع کوچک زودبازده صورت گیرد و لذا مجلس و دولت توانستند طرح‌های خوبی را ارائه دهند هرچند درگذشته نیز شاهد طرح‌هایی بودیم که بعضاً نیز ناموفق بودند اما در برهه کنونی خیلی باید مراقب باشیم تا این طرح‌های پیشنهادی امسال با شکست مواجه نشود.
حسینی شاهرودی بیان کرد: در بودجه رقم‌های درشتی برای امر اشتغال دیده‌شده و فرصت مناسبی است که از آن استفاده کنیم هرچند مدیران استانی و شهرستانی در سطح استان سمنان در حوزه اشتغال توانسته‌اند عملکرد خوبی را داشته باشند و کسب رتبه دوم کشور در بین ۳۱ استان بیانگر این امر است اما بازهم باید در حوزه جذب اعتبارات تلاش کرد.
وی ضمن انتقاد تلویحی از تقسیم اعتبارات و پرداخت تسهیلات به افرادی که واقعاً جویای کار در شهرها و روستاهای استان سمنان نیستند، افزود: درست است که اقدامات خوبی در حوزه اشتغال استان رخ داده اما سامانه رصد چگونه راستی آزمایی می‌شود؟ حال‌آنکه تعاون، کار و رفاه اجتماعی اذعان دارد که در آن دخل و تصرفی ندارد پس چگونه اطلاعات متقاضیان این وام‌ها شناسایی و تائید می‌شوند؟ لذا این پرسشی است که ما توقع داریم مسئولان استانی به آن پاسخ دهند تا جلوی استفاده وام‌های اشتغال‌زایی برای افراد شهرنشین متمول به بهانه‌های مختلف گرفته شود.
نماینده شاهرود و میامی در مجلس همچنین گفت: متأسفانه نسخه واحدی در کشور پیچیده شده که هر کس زرنگ‌تر باشد در امر دریافت وام‌ها موفق‌تر می‌شود و این امری است که در طول انقلاب هرگاه آن را شاهد بوده‌ایم، شکست‌خورده‌ایم چراکه شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها و حتی شهرستان‌ها نفع بهتری از طرح‌ها و اعتبارات می‌برند تا آن‌کسی که در روستاهای طرود و ستوه شاهرود زندگی می‌کند لذا ما معتقد هستیم که باید تسهیلات ویژه‌ای به روستاهای دورافتاده در امر اشتغال روستایی و تسهیلات این حوزه داشته باشیم.
حسینی شاهرودی بابیان اینکه جهاد کشاورزی بحث‌های نظارتی را به شهرستان‌های استان واگذار کرده اما کافی نیست و ما معتقد هستیم خیلی دیگر از تصمیمات باید بر عهده شهرستان‌ها گذاشته شود، امروز بحث تفویض اختیارات به مدیران شهرستانی بسیار مطرح می‌شود اما سیستم متأسفانه اجازه این امر نمی‌دهد.
وی افزود: کسانی که در روستاهای دورافتاده شهرستان شاهرود حضور دارند باید ده‌ها استعلام را از مرکز استان بگیرند و این امر باعث شده تا با دشواری‌های فراوانی برای اشتغال‌زایی روبرو شوند و لذا ما انتظار داریم که مدیران استانی در حوزه استعلامات نیز مواردی را به مدیران شهرستانی تفویض کنند و مدیران حوزه جهاد کشاورزی گزارشی را ارائه دهند که چند درصد توانسته‌اند با تسهیلات اشتغال‌زایی روستائیان بیارجمند و خارتوران و طرود را توانمندسازی کرده‌اند؟
عضو خانه ملت بابیان اینکه نباید روستایی که ۴۰۰ کیلومتر با مرکز استان فاصله دارد باکسی که در سمنان ساکن است با یک نوع روند اداری و تسهیلات دیده شوند، تأکید کرد: هدف از تسهیلات اشتغال‌زایی توانمندسازی روستائیان و جلوگیری از مهاجرت آن‌ها است حال‌آنکه اگر به روستاهای حومه شاهرود نگاهی بیندازیم شاهد مهاجرت‌های وسیع به شاهرود هستیم و غالب روستائیان در شهر شاهرود نیز خانه‌ای دارند.
حسینی شاهرودی بابیان اینکه اعطای تسهیلات اشتغال روستایی به‌صورت گلوبال باعث می‌شود که هرکس بتواند هرچه بیشتر از این تسهیلات استفاده کند، توانمندتر می‌شود و روستایی منطقه محروم دورافتاده بازهم نفعی نخواهد برد، تأکید کرد: معلوم است درجایی مانند گرمسار، آردان و ایوان کی جاذبه‌هایی برای سرمایه‌گذاران وجود و این امر باعث می‌شود تهرانی‌ها برای استفاده از تسهیلات چهار درصد روستایی استفاده کنند و کار حتی آنجا خراب‌تر شد که بندی را در قانون اشتغال روستایی گنجاندند که دیگر شرط روستایی بودن هم برای دریافت تسهیلات ملاک نبود و به شهرنشینان هم وام‌ها ارائه می‌شد که نتیجه آن این شد که سرمایه‌گذاری به میدان نیامد بلکه سرمایه توسط دولت تامین می شد و از پول نفت عده ای پایتخت نشین به وام ها رسیدند و نه روستایی محروم.
وی افزود: نیت قانون گذار این نبوده که به هر طریق در روستاها سرمایه گذاری شود بلکه نیت توانمند سازی روستائیان به خصوص در مناطق محروم بوده است لذا مسئولان استانی درگیر در حوزه اشتغال روستایی باید بتوانند در حیطه توانمند سازی روستائیان اقدامات جدی کنند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها