دکتر امین بابایی، با اشاره به جایگاه و اهمیت روابط عمومی در دستگاه های مختلف:

کار روابط عمومی در گذشته صرفا نصب پلاکارد، عکاسی و برخی اقدامات سطحی بود

خبرگزاری بسیج: مدیر روابط عمومی فرمانداری شهرستان ری با اشاره به اهمیت جایگاه روابط عمومی در دستگاه های مختلف، تصریح کرد: متاسفانه در گذشته روابط عمومی حیات خلوت هر سازمان بود؛ اما در گذار جهانی ، روابط عمومی و اطلاع رسانی اصل لاینفک و به مهم ترین معاونت در اغلب ارگانها، نهادها، موسسات، شرکت ها و ادارات تبدیل شده است.
کد خبر: ۹۰۵۸۴۵۵
|
۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۴

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ دکتر امین بابایی خاطر نشان کرد: متاسفانه در گذشته روابط عمومی حیات خلوت اغلب سازمان ها بود و مدیران   نیروهایی را که دوست نداشتند در جریان امور باشند به قسمت روابط عمومی تبعید می کردند. وی افزود: از نظر مدیران سنتی، کار روابط عمومی صرفا نصب پلاکارد، بنر، گرفتن عکس و یک سری اقدامات سطحی بود. اما در گذار جهانی و عصر اطلاع رسانی، با توجه به اینکه رسانه های مجازی و نرم افزارهای متعدد نقش چشمگیری در اطلاع رسانی پیدا کرده اند، روابط عمومی نیز به عنوان اصل لاینفک نهاد های سازمانی و تشکیلاتی در سال های اخیر تبدیل شده است.

مشاور عالی فرماندار ویژه شهرستان ری، گفت: در گذشته انتخاب مدیر روابط عمومی سلیقه ای و موردی بود اما اکنون با توجه به سیاستگذاری در هیات دولت و بخشنامه های ابلاغی، مدیران ادارات روابط عمومی از میان افراد متخصص و دارای تجربه رسانه ای و فعالیت های سایبری شناسایی و انتخاب می شوند.

 وی که سابقه فعالیت در خبرگزاری ایرنا، سردبیری روزنامه پیک آزادی و سرپرستی روزنامه جهموری و آفرینش در نواحی غرب تهران را در کارنامه خود دارد، در حوزه رسانه ای نیز پویا و پیگیر بوده است، او می گوید: با این صبغه و با عشق وارد این عرصه شده ام چون رادیکالِ جزری که از روابط عمومی می گیریم، برابر با عشق است که بازخورد آن نیز به نفع مردم و مجموعه حاکمیتی و نظام است.

بابایی در تعریف واژه روابط عمومی تصریح کرد: تفکیک آن بر اساس متد تعریف شده ی علمی جایگاه آن است که باعث ایجاد ارتباط دو سویه و مجموعه سازمانی در حوزه شرکت، نهاد، یا ارگانها می شود. این پل ارتباطی دو سویه، انتقال دهنده مطالب و موضوعات درون سازمانی به اجتماع و یک کار برونگرایانه است و متقابلا انعکاس چالش ها و مباحث بیرونی و نقطه نظرات مثبت و منفی از بیرون سازمان که همان حوزه مردمی و کلنی جمعیت عمومی است که نقش روابط عمومی را به عنوان یک تشکیلات سازمان یافته برای تنویر افکار عمومی و اطلاع رسانی حوزه فعالیتی خودشان تعریف می کند. شاخص رفتاری و شروح وظایف روابط عمومی در ارگان های دولتی با روابط عمومی در یک حوزه تجاری که قرار است برند سازی کرده و محصولی را معرفی کند، بسیار متفاوت است.

 وی ادامه داد: به عنوان کسی که 15 سال در حوزه روابط عمومی دستگاه های دولتی و حاکمیتی در جایگاه مدیریتی بویژه فرمانداری های استان تهران خدمت کرده ام اعتقاد دارم که اساس روابط عمومی در دستگاههای دولتی با مجموعه های تجاری بسیار متفاوت است. چون روابط عمومی در دستگاههای دولتی نه تنها نقش جستجوگرایانه را در راستای تنویر افکار عمومی باید ایفا نماید، بلکه در بسیاری از مقاطع هم باید بسیاری از مسائل را دروازه بانی کند تا امنیت اجتماعی تحت تاثیر انعکاس اخبار قرار نگیرد. بابایی تاکید کرد: روابط عمومی ویترین مجموعه سازمانی و قلب تپنده یک سازمان است که مسئولیتی سنگین و چند جانبه را بر دوش می کشد تا بتواند اعتماد سازی کند.

مشاور معاون استاندار تهران در فرمانداری ری، با اشاره به مسئولیت خطیر روابط عمومی در شهرستان ری خاطر نشان کرد: واژه «ری» پر از افتخار و معنا است. این شهر با قدمت بیش از 8000 سال در جهان شناخته شده است و شهرت جهانی این منطقه تاریخی و مذهبی ایجاب می کند که عملکرد روابط عمومی آن هم متفاوت تر از بسیاری از نهادهای حاکمیتی باشد.

دکتر بابایی افزود: سال 93 منبعث از سیاستگذاری دولت تدبیر و امید، حسن اعتماد استانداری تهران و فرماندار شهرستان ری توفیق خدمتگذاری در روابط عمومی فرمانداری ری برای پیشبرد اهداف عالی سازمانی را نصیب من کرد و به عنوان مدیر روابط عمومی و مشاور فرماندار ری انتخاب شدم که از بدو شروع کار یک سطح بندی با ماهیت آمایش، پایش و پالایش شکل گرفت؛ سطح فعالیت روابط عمومی ها در حوزه حاکمیتی را آسیب شناسی کردیم و با ارائه یک برنامه مشخص و ممتد؛ نه در قالب یک برنامه کوتاه مدت، میان مدت و یا بلند مدت، بلکه با یک برنامه اجرایی مدون، ماهیت سنتی مدیریت در روابط عمومی شهرستان را با روش های روز و استانداردهای اطلاع رسانی همسو، همخوان و بروز کردیم چرا که در حال حاضر حوزه اطلاع رسانی تحت تاثیر موضوع کلان عصر جهانی شدن به سمت و سویی حرکت می کند که رسانه ها در حوزه ارتباط جمعی و اطلاع رسانی نقش بسیار موثری را ایفا می کنند، در نتیجه دور افتادن از فضای مجازی و سیاست گذاری های تخصصی در حوزه اطلاع رسانی باعث عقب ماندگی مجموعه مدیریتی از حوزه اطلاع رسانی شده و دستخوش التهابات خاصی می شود.

 سیاست روابط عمومی فرمانداری به روز رسانی، هماهنگی و همسو شدن با سیاست اطلاع رسانی جهانی است که بتواند صدای مسئولان را به طور شایسته به گوش جهان و صدای مردم فرهیخته شهرستان ری را به گوش مسئولان برساند. در قالب بهره گیری از این سیاست بود که توانستیم توفیقات ارزشمندی را کسب کنیم و دو سال متوالی در سال های 95 و 96 افتخار کسب بالاترین امتیاز و عنوان روابط عمومی برتر استان تهران را بدست آوردیم. که علت آن تدوین شاخصه هایی بود که در حوزه ارزشیابی ملاک انتخاب بود.

 بابایی، نحوه ارتباط گیری عمومی، برگزاری ملاقات های عمومی، ارتباط با اصحاب رسانه، انتشار بولتن و بروشورهای داخلی برای اطلاع رسانی در سطح برون سازمانی، ایجاد طرح گسترده کمپین خبری شهرستان ری و ... را از جمله شاخص های روابط عمومی فرمانداری ری در ارزیابی استانداری تهران برشمرد  و گفت: خوش چشم انداز ترین اقدام روابط عمومی ری بحث ایجاد کمپین رسانه ای بود که با مرجع قرار دادن سایت فرمانداری به نشانی rey.ostan/th.ir توانست سامانه ای را طراحی کند و با ارائه نام کاربری و رمز عبور تخصصی تمامی دستگاه های اجرایی شهرستان را مانند شریان های خونی در بدن انسان به عنوان شریان های اطلاع رسانی به بدنه سایت فرمانداری وصل کند که این موضوع یکی از شاخص های ارزیابی مدیران بوده و باعث شد مدیران تمامی دستگاه ها به طور روزانه اطلاعات عملکردی دستگاه متبوع خود را در چارچوب کمپین خبری و اطلاع رسانی به سایت فرمانداری با نام کاربری و رمز عبوری که در اختیار داشتند انتقال دهند.

 این موضوع باعث ایجاد یک اجماع رفتاری در حوزه اطلاع رسانی شد چون تمامی رسانه ها سایت فرمانداری را به عنوان یک سایت مرجع نگاه می کنند که می تواند اطلاعات و اخبار را به شایستگی پایش کند و با فیلترینگ مطلوب، اخبار صحیح را در اختیار عموم قرار دهد.

اصحاب رسانه و خبرنگاران نیز از این امتیاز مثتثنی نیستند و به راحتی با بهره گیری از این سایت می توانند به اخبار مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند.

 همچنین به صورت یک ابتکار و نوآوری، پنلی در این سایت طراحی کردیم و در اختیار خبرنگاران قرار دادیم که تمامی روزنامه ها، جراید و ویژه نامه های شهرستانی با استقرار فایل پی دی اف می توانند فعالیت رسانه ای خود را در اختیار عموم قرار دهند.  

در امتداد این فعالیت ها تجهیز، نوآوری و به روز رسانی سیستم سمعی و بصری فرمانداری ری از دیگر اولویت های روابط عمومی فرمانداری ری بود که از خیلی  امکانات از جمله دوربین تخصصی فیلمبرداری و عکاسی به خاطر عملکرد سنتی مدیران در گذشته محروم بود و با مساعدت دکترجمالی پور فرماندار ری، این تجهیزات با استانداردهای روز خریداری شد تا به موازات مجموعه واحد مرکزی خبر در راستای تولید و انعکاس اخبار شهرستان در زمان خلاء حضور دوستان صدا و سیما نقش مثبتی ایفا کرده باشیم.

وی با اشاره به اینکه از چهار سال پیش تا کنون روابط عمومی شهرستان ری با عملکرد مطلوب و انتشار ماهانه بیش از 1000 خبر، جزو روابط عمومی های برتر استان تهران معرفی شده است، افزود: نگاه روابط عمومی بر خلاف نگاه گذشته مدیر محور نیست، بلکه شهرستان محور است و با تعداد نیروهای متمرکز فعال و کارشناس    نه فقط به فرمانداری بلکه به کل شهرستان اعم از شهرداری ها، بخشداری ها، دهیاری ها و تمام دستگاه های خدمات رسان خدمت ارائه می کند و این موضوع باعث شد روابط عمومی جایگاه واقعی خودش را پیدا کند.

 دانشجوی دکترای علوم سیاسی، در ارتباط با نظارت روابط عمومی فرمانداری در حوزه روابط عمومی ادارات مختلف شهرستان، اظهار داشت: بر مبنای تقسیمات کشوری، فرمانداری نقش حاکمیتی دارد و همه ادارات شهرستان تحت مدیریت فرمانداری فعالیت می کنند. در گذشته مجموعه روابط عمومی صرفا در حوزه فرمانداری و فرماندار ایفای نقش می کرد اما از زمان آغاز فعالیت خود در فرمانداری شکل کار را به صورت شهرستانی دنبال کردیم و برای پویش روابط عمومی ها، مکاتبات زیادی با دستگاه های اجرایی داشتیم تا روسای ادارات مجاب شوند که مدیران روابط عمومی دستگاه متبوع خود را با حکم مشاوره به ما ابلاغ کنند. بعد از تحقق این موضوع، کارگاه های آموزشی برای مدیران روابط عمومی ادارات برگزار کردیم تا در سیاستگذاری ها با مجموعه روابط عمومی فرمانداری همسو تر حرکت کنند. همچنین در جلسات شورای اداری، فرماندار شهرستان چندین بار خطاب به روسای دستگاه هایی که جایگاه روابط عمومی را جدی نگرفتند تذکراتی داد و تمامی مدیران دستگاه ها را ملزم به ابلاغ حکم مشاوره برای مسئولان روابط عمومی کرد. هرچند در یکسال اول به خاطر اینکه بعضی از دستگاهها به دلیل اینکه در حوزه اطلاع رسانی باید با هماهنگی اداره کل خود در تهران فعالیت می کردند، کار به کندی پیش رفت، با این حال متصدیان خودشان را به طور مکتوب به فرمانداری معرفی کردند.

وی ادامه داد: یکی دو دستگاه از جمله شرکت گاز مستقر در شهرستان که اطلاع رسانی آن باید از طریق روابط عمومی شرکت گاز تهران صورت بگیرد، شرکت مخابرات و شبکه بهداشت و درمان که تشکیلات آنها متصل به دستگاه های فرا دستی است، نیز ما را به روابط عمومی های کلان دستگاه های خودشان وصل کرده اند و ارتباط ما با آنها قطع نیست.

روابط عمومی تنها مرکزی است که در راستای تکریم ارباب رجوع و تحقق اصل رعایت حقوق شهروندی می تواند ایفای نقش کند. همانطور که برای ایجاد میز خدمت تاکید شده است، همه دستگاه ها مکلف و موظف هستند طبق بخشنامه های صادره نسبت به ایجاد و راه اندازی روابط عمومی در مجموعه کاری خودشان اقدام و فعالیت های اداره متبوع خود را به روابط عمومی فرمانداری گزارش کنند و برای مدیرانی که فاقد روابط عمومی بوده و اطلاع رسانی به موقع انجام ندهند نمره منفی منظور خواهد شد.

دکتر بابایی با تاکید بر اهمیت بخش روابط عمومی در ادارات، خاطر نشان کرد: اگر اداره ای در شهرستان ری فاقد روابط عمومی باشد از نظر ما حکایت یک ساختمان تاریک بدون چراغ و روشنایی است.   

وی  با اشاره به گستردگی فعالیت ها و مسئولیت خطیر روابط عمومی، فعالیت در این بخش را حاصل عشق دانست و گفت: روابط عمومی باید همسو و همدوش مدیر دستگاه و مدیر کارمندان حوزه فعالیت خودش باشد. همچنین پیش برنده امور در بیرون از دستگاه است. لذا به دلیل مشغله کاری زیاد و برخی سختی ها واژه استرس را می توان مترادف کلمه روابط عمومی دانست.

   مدیر روابط عمومی فرمانداری شهرستان ری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در این کار تنش هایی مثل مواجهه با نشریات زرد و رسانه هایی که غیر مسئولانه و بدون رعایت اخلاق رسانه ای گاهی اوقات اقداماتی انجام می دهند و باعث ایجاد التهاب، هم در مجموعه سازمانی و هم امنیت عمومی در جامعه می شوند وجود دارد که مواجهه با این تنش ها خود، تولید کننده استرس است چرا که یا باید به دنبال تکذیبیه باشیم یا به دنبال برخورد با رسانه هایی که غیر مسئولانه اقدام به انتشار اخبار کذب می کنند؛ نمونه ای از اخبار این نشریات زرد خبر مربوط به انفجار در حرم مطهر و خبر کذب مفقود شدن کودکان پاکستانی هنگام انجام ماموریت نیروی انتظامی برای پاکسازی اتباع غیر مجاز بود.

وی در مورد ساماندهی اتباع بیگانه در حاشیه شهرستان ری، اظهار داشت: اعتقاد ما بر این است که اتباع هم مانند همه افراد کره خاکی، انسان هستند؛ هر چند که این افراد  تخلف کرده و به صورت غیر قانونی در حاشیه شهر سکونت پیدا کرده اند، اما ارزش های انسانی آنها را نمی تواند نادیده گرفت. نیروی انتظامی هم اصول اخلاقی، انسانی و اسلامی را در مورد آنها رعایت کرده و مستندات تصویری آن موجود است . کودکان اتباع در آغوش نیروهای انتظامی همانند کودکان خودشان در آرامش بودند و مراحل قانونی رد مرز و انتقال آنها صورت گرفت. 

  اما ظاهرا یکی سری مجموعه ها از حضور اتباع در کشور منافع مالی می برند، آنها وقتی دیدند چنین کنش منطقی نسبت به اتباع صورت گرفت با ترویج برخی اخبار کذب در رسانه های مجازی سعی کردند این اقدام ارزشمند و ساماندهی اتباع را زیر سئوال ببرند و حاشیه هایی ایجاد کردند و اخباری در برخی نشریات و رسانه ها منتشر شد مبنی بر مفقود شدن کودکان پاکستانی که انتشار این اخبار برای مجموعه هزینه هایی در بر داشت اما موضوع برای مسئولان تشریح شد و مردم فهیم موضوع را به خوبی درک کردند .

بابایی اظهار داشت: این افراد یا معاند هستند و یا منافع خاصی را برای شخص خاصی دنبال می کنند. بعضی از رسانه ها بدور از رسالت خطیر خودشان در سمت و سویی حرکت می کنند که بیشتر غیر اخلاقی است و باعث ایجاد تنش می شود. و تا ما بخواهیم   موضوع را اثبات کنیم و دلایل آن را ارائه نمائیم انرژی زیادی از ما گرفته می شود  البته بخشی از شیرینی کار در حوزه روابط عمومی وجود همین چالش ها و تلاش ها است.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار