کالاهای احتکاری کشف‌شده کجا رفته‌اند؟ این سؤال مردمی است که برای خرید یک کالا مجبور به مراجعه به مناطق مختلف هستند، اگر در بازار توزیع‌شده، اطلاع‌رسانی لازم صورت نگرفته و صرفاً زمینه سوءاستفاده برای افرادی را فراهم آورده که رانت اطلاعاتی دارند.
کد خبر: ۹۰۵۸۷۷۷
|
۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، این روزها صداوسیما و سایر رسانه‌ها مرتب گزارش‌هایی را از کشف کالاهای احتکار شده منتشر می‌کنند، اما جالب است که هیچ‌کدام از آنها گزارشی درباره توزیع این کالاها در بازار ندارند.

درخواست‌های مختلف مردمی از لزوم  اطلاع‌رسانی درباره وضیعت کالاهای کشف‌شده از این  انبارها به خبرگزاری تسنیم رسیده است ،اما دستگاه‌های نظارتی حاضر به اطلاع‌رسانی درباره سرنوشت این کالاهای کشف‌شده و توزیع احتمالی آنها در بازار نیستند.

درصورتی که این کالاها در بازار توزیع‌شده است چرا اطلاع رسای عمومی نشده است تا افراد بتوانند به‌صورت یکسان از این کالاها برخوردار شوند؛ عرضه پنهانی و بدون سروصدای آنها باعث بهره‌مندی افرادی محدودی می‌شود که به رانت اطلاعاتی دسترسی دارند، در صورتی نیز که در بازار توزیع نشده و صرفاً این انبارها پلمب‌ شده است باید توجه داشت که این امر نیز خود به ایجاد زمینه کمبود کالا در بازار کمک می‌کند و منجر  به گرانیهای بیشتر می‌شود.

گزارش‌های تأیید نشده نیز به‌دست ما رسیده که حاکی است، برای برخورد با افرادی که اقدام به عمل زشت احتکار کرده‌اند صرفاً به جریمه بسنده می‌شود و بعد از آن به فرد محتکر این اجازه داده می‌شود که محصول خود را به هر قیمتی که خواست به فروش برساند که تحقق این امر تنها برای دولت درآمدزایی دارد.

موجودی هرکدام از این انبارها می‌توانند نیاز آن منطقه یا شهری که کالا در آن کشف‌ شده است  را برای هفته‌ها یا ماه‌ها تأمین کند، در مواردی میزان احتکار کالا در این انبارها به حدی است که می تواند نیاز  چند روزه  کشور را تأمین کند و به شدت بر روی وضعیت عرضه و کمبود کالا در بازار اثر گذار باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها