مسئول هیئت کوشکنو یزد با اشاره به قدمت این هیئت، به بیان ویژگی‌های و سبک شعر و عزاداری آن پرداخت.
کد خبر: ۹۰۵۸۹۳۸
|
۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد؛ محله کوشکنو از قدیمی‌ترین محلات یزد است که از جهت شمال به محله سید گل سرخ، از جنوب به محله شاه ابو القاسم، از شرق به محله فهادان، و از غرب به محله سرچم و خیابان سید گل سرخ محدود می‌شود و هیئت این محله نیز از قدیمی‌ترین هیئت‌ها محسوب می‌شود.

مسئول هیئت کوشکنو یزد در مصاحبه با خبرنگار یزد آوا، گفت: تمام افرادی که در این هیئت فعال هستند، خادم و عزادار امام حسین (ع) هستند و هیچ کس بر کسی برتری ندارد و نمیخواهم نام بنده به عنوان مسئول و یا هر عنوانی آورده شود.

وی با اشاره به قدمت و فعالیت چند صد ساله این هیئت گفت: اینجور که بزرگان و قدیمی‌های محله می‌گویند هیئت کوشکنو از بزرگترین، پرجمعیت‌ترین و اولین هیئت‌های یزد است که تعداد زیادی از سادات جلودار آن بودند.

این خادم امام حسین (ع) عنوان کرد: هیئت کوشکنو را بیشتر از جوانان تا میانسالان تشکیل می‌دهند و تعداد اعضای این هیئت به هزار و ۲۰۰ نفر هم می‌رسد که همه با شور و اشتیاق حسینی به عزاداری می‌پردازند.

وی با اشاره به سبک عزاداری و اشعار نوحه‌هایی که در این هیئت استفاده می‌شود، گفت: سبک عزاداری این هیئت بیشتر سنتی است و اشعاری که به کار برده می‌شود نیز از استادان به نامی، چون الهام بخش، علوی‌کار، قدکی، سمسامی و ... است و اشعار و مداحی این هیئت به گونه‌ای است که پیام آور اهداف امام حسین (ع) و قیام عاشورا و در شان و منزلت ایشان باشد.

مسئول هیئت کوشکنو یزد با اشاره به ویژگی‌های این هیئت گفت: هیچ کدام از مجالسی که هیئت کوشکنو برای عزاداری می‌رود پول دریافت نمی‌کند، عزاداری در حسینیه‌ها، منازل شخصی و ... که می‌رویم هرگز به خاطر پول و مادیات آن در آنجا عزداری نمی‌کنیم و معتقدیم دستگاه امام حسین (ع) و عزاداری برای ایشان خیلی مقام و منزلت بالایی دارد.

وی ادامه داد: این هیئت حتی در انتخاب مداحان نیز این معیار را در نظر می‌گیرد که فردی به این عنوان انتخاب شود که پول و مادیات را در مقابل عزادارای اباعبدالله (ع) قرار ندهد، اینکه از همان اول مبلغی را برای مداح هیئت تعیین کنند در این هیئت مطرح نیست.

مسئول قدیمی‌ترین هیئت دارالعباده عنوان کرد: برجسته‌ترین ویژگی هیئت کوشکنو این است که در موقع اذان ظهر یا مغرب در هر کجا که باشیم همه اعضای هیئت ابتدا نماز اول وقت را به جماعت اقامه می‌کنیم و سپس به عزاداری می‌پردازیم.

وی ادامه داد: هئیت کوشکنو در همه مجالس حضور پیدا می‌کند و اینگونه نیست که تنها در مجالس و حسینیه‌هایی که شلوغ هست حضور پیدا کند بلکه حضور در منازل وقفی، مجالسی که خلوت است و احساس می‌کنیم اباعبدالله (ع) در آن مجلس غریب مانده است در اولویت ماست و ما در آنجا به سینه زنی و عزاداری می‌پردازیم.

این خادم اباعبدالله (ع) گفت:مردم از هئیت کوشکنو و عزاداری برای امام حسین (ع) در این هیئت بسیار عنایت دیده‌اند به نحوی که اولین شبی که هیئت می‌خواهد حرکت کند و به مجالس برای عزاداری برود تقریبا هر سال مردم نزدیک به ۴۰ گوسفند جلوی هیئت قربانی می‌کنند و حاجت خود را نیز از امام حسین (ع) می‌گیرند.

وی با اشاره به مراسم این هیئت در دهه آخر صفر در حسینیه کوشکنو ادامه داد: در ماه صفر مراسم سینه زنی و عزاداری در این حسینیه قدیمی که حالت سنتی آن حفظ شده و بسیار زیبا است برپا می‌شود و گردشگران خارجی نیز برای دیدن این مراسم حضور پیدا می‌کنند.
ارسال نظرات