خبرهای داغ:
معاون امور عمرانی استاندار قزوین:

باغستان بیش از چهارهزار هکتاری قزوین، به ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار کاهش یافته است

فرخزاد عنوان کرد: باغستان قزوین با چهار هزار و 200 هکتار وسعت در گذشته، اکنون به 2 هزار و 500 هکتار کاهش یافته است.
کد خبر: ۹۰۵۹۰۳۳
|
۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین، علی فرخزاد معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین بیان کرد: نجات باغستان سنتی قزوین تغییر مالکیت آن است که در این رابطه باید منابع مالی پایداری را برای آن فرآهم کرد.
وی گفت: متاسفانه سالانه هکتارها باغ به دلایل مختلف از جمله سهل انگاری در آبیاری، سود جویی برخی افراد و آتش سوزی از بین می رود و این در حالی است که بیشتر باغاتی که در حاشیه راه ها واقع شده و زمینه کاربری یا ساخت و ساز در آنها نیز وجود دارد، در معرض خطر و نابودی قرار دارند.
این مسوول اظهار کرد: برای جلوگیری بیشتر از نابودی باغستان های چند صد ساله قزوین، پیشنهاد شد تا در گام نخست منابع مالی پایداری برای حدود 500 هکتار، یعنی 20 درصد باغاتی که بیشتر در معرض خطر جدی قرار دارند تامین شود تا به نوعی مالکیت آنها در اختیار نه شهرداری بلکه دولت قرار گیرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین با بیان اینکه باید روی این مساله فکر و چاره اندیشی شود، عنوان کرد: یکی از پیشنهادات این بوده که این طرح در شورای باغستان مطرح و تملک باغات یاد شده در اختیار میراث فرهنگی، راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی قرار گیرد.
فرخزاد در ادامه ضمن اشاره به تامین منابع مالی مورد نیاز این طرح افزود: برای انجام این کار نیز پیشنهاد شده تا 100 هکتار از اراضی بالا دست آزاد راه که در اختیار راه و شهرسازی قرار دارد به منظور تامین اعتبار و خرید باغات، با طی کردن مراحل قانونی آنها به فروش برسند.
وی تصریح کرد: اگر قرار است اقدامی برای نجات باغستان های چند صد ساله قزوین انجام دهیم باید به صورت جمعی تصمیم گیری شود زیرا این مساله نیازمند به یک خرد جمعی است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین اضافه کرد: براساس پیشنهادات ارایه شده، می توان پس از مالکیت باغات، بهره برداری از آن را به مالکان قبلی یا حتی داوطلبان احیای باغات سپرد، ضمن آنکه چنین ایده هایی در بسیاری از کشورها موفق بوده است.
فرخزاد تاکید کرد: در عین حال چنین طرح ها و پیشنهاداتی باید ابتدا در شورای برنامه ریزی استان و شورای باغستان مطرح و مورد تصویب قرار گیرد زیرا این کار مستلزم طی مراحل قانونی و حقوقی بوده تا جایی که شاید برخی از مالکان باغات حاضر به واگذاری نباشند که در آن صورت باید از طریق مراجع قانونی و ذیصلاح مورد پیگیری قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: باغستان قزوین با چهار هزار و 200 هکتار وسعت در گذشته، اکنون به 2 هزار و 500 هکتار کاهش یافته است.
1010/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها