خبرهای داغ:
برای تحقق انقلاب ­ها در جهان وجود سه عامل؛ ایدئولوژی، مردم و رهبری ضروری است، بی ­شک رهبری به عنوان یکی از عناصر اصلی در تحقق انقلاب ها نقش اساسی را ایفا می­ کند.
کد خبر: ۹۰۵۹۱۳۰
|
۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، با مطالعه تاریخ زندگی رهبران دنیا در می­یابیم که آنان ویژگی های مختلفی داشته­اند و خصوصیات منحصر به فرد بعضی از آنها باعث شده است که به شخصیتی عظیم و بی­نظیر و مشهور  تبدیل شوند. امام خمینی رضوان الله تعالی علیه هم از معدود رهبرانی بود که حدود 90 سال در این سرای خاکی زندگی کرد که پنجاه سال آن را به مبارزه در عرصه­های مختلف سیاسی، فرهنگی و علمی سپری نمود و توانست رژیم پنجاه ساله پهلوی را به سقوط کشانده و انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند و نظام جدیدی مبتنی بر سیاست " نه شرقی و نه غربی" بنیانگذاری نماید و این نظریه­ای بود که توانست هنجارها و عرفهای مرسوم در سیاست خارجی و روابط بین­الملل را به چالش کشیده ، الهام­بخش سایر انقلابها باشد و همچنین ابرقدرتهای شرق و غرب را به خاک مذلت بنشاند .

   او کسی بود که سیاست را بر مبنای اسلام ناب در عمل تبیین کرد. بر خلاف سایر رهبران سیاسی که فقط قدرت سیاسی را دارند و متکی به آن هستند، او یک رهبری سیاسی با پشتوانه الهی بود .

   نقش رهبری حضرت امام خمینی(­ره­) نه تنها در سقوط رژیم پر­قدرت ستمشاهی در ایران تبلور یافت، بلکه قدرت فکری امام از مرزهای ایران اسلامی نیز به مراتب فراتر رفته و جهانی شد .

   هنگامی که امام چشم از جهان فرو بست، درباره او و ا­ندیشه­های بلندش اظهار نظرها و تحلیل­های گوناگونی ارائه شد و حجم بسیار زیادی از نوشته­ها و گفته­ها را تا کنون به خود اختصاص داده است که در زیر به چند نمونه از آنها به صورت اجمالی اشاره می­گردد :

  1. آلوین تافلر نویسنده­ی کتاب مشهور ((­موج سوم­)) در مقاله ای درباره­ی شخصیت تأثیر گذار امام خمینی در قرن بیست و یکم نوشت: ­" اکنون پیام­های او (­امام خمینی (ره­)) را مطالعه کنید، خواهید دید که قبل از هر کس دیگری گرایش­های فرا­ملی جوانان را درک کرده است و پیامهای او مختص یک ملّت نیست، بلکه درباره­ی جهان است...". او در بخش دیگری از مقاله­ی خود می­نویسد: " امام خمینی مرد قرن بیست و یکم است، اگر چه در قرن بیستم از دنیا رفت" .
  2. برخی دیگر از نویسندگان همچون (­فرها کوچ) نویسنده­ی روزنامه گازته چاپ ترکیه از امام خمینی به عنوان ((­شکل دهنده­ی تاریخ معاصر)) نام برده و می­نویسد: "­امام خمینی بدون شک نقش بسیار بزرگی در شکل دادن به تاریخ معاصر انقلابی داشت. او کلیه تئوریهای سیاسی و دکترینهای تاریخی و جریانات فلسفی را زیر و رو کرد و توانست در دورانی که تکنولوژی و زندگی مدرن، بر دیگر مظاهر زندگی چیره پیدا کرد، با هدایت انقلاب اسلامی، نظامهای ارزشی غرب را متزلزل کند " .
  3. روزنامه السفیر ضمن معرفی امام به عنوان ((­آخرین تاریخ ساز معاصر­)) نوشته است: "­امام خمینی آخرین تاریخ ساز قرن معاصر بود که سلطه افسانه غرب را لگدمال کرد و با ایجاد تحول انقلابی، عصر تازه­ای را بوجود آورد. با انتقال وی از دنیای فانی به جهان باقی، عصر خمینی پایان نخواهد یافت" .
  4. روزنامه­ی عربی زبان ((­الشعب­)) چاپ الجزایر ضمن ابراز تأسف از رحلت امام، به بی­سابقه بودن خدمات و مبارزات امام از تاریخ صدر اسلام تا کنون اشاره می­کند و می­نویسد: "­ملت اسلام گوهری گرانبها و کمیاب را که جهان اسلام تا کنون مثل او را  به خود ندیده است، از دست داد. امام خمینی برای دفاع از محرومان پرچم اسرائیل را از آسمان ایران اسلامی به زیر کشید و به جای آن، برای نخستین بار پرچم فلسطین را برافراشت و دروازه­های شرقی کشور را به روی مجاهدان مسلمان افغانی باز گذاشت و گورباچف را به مطالعه در اسلام دعوت کرد و حکم اعدام مرتدی چون ((­سلمان رشدی­)) را صادر کرد و با این عمل خود، کاری را که پس از پیامبر اسلام و خلفای راشدین سابقه نداشت، انجام داد" .
  5. نشریه ( دیلی نیوز ) که در تانزانیا به چاپ می­رسد از امام به عنوان پیشوای مستضعفان یاد کرده و نوشته است: " امام خمینی رهبر و پیشوای مستضعفان ایران و جهان بود. همه می­دانند که ایشان شخصیتی خستگی ناپذیر برای احقاق حقوق مردم بود، انقلابیون ترقی­خواه دنیا فقدان این شخصیت بزرگ را در قیام خود برای آزادی مستضعفین احساس می­کنند" .

   با عنایت به موارد فوق نتیجه می­گیریم که امام خمینی نه تنها یک رهبری سیاسی الهی بود ،  بلکه او از شخصیتی جهانی  نیز برخوردار بوده است .

مرحوم پاسدار سیدعارف حسینی- دکترای علوم سیاسی

ارسال نظرات