حجت الاسلام والمسلمین دکتر جعفری گفت: در نظام اسلامی، نباید خط قرمز در مبارزه با فساد، رانت خواری و چپاول بیت المال وجود داشته باشد.
کد خبر: ۹۰۵۹۱۳۸
|
۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ مراسم سوگواری هفتمین روز دهه نخست محرم در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) شهرکرد برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر امیرقلی جعفری در این مراسم با تسلیت ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام به تشریح برخی ریشه های وقوع حادثه کربلا و عاشورا پرداخت.

استاد حوزه و دانشگاه به نقش تبلیغات در تغییر گرایشات افراد اشاره کرد و افزود: علاوه بر شناخت ها و آگاهی های انسان در شکل گیری اراده و جهت حرکت وی، تبلیغات نقش مهم و بسزایی در جهت دهی به گرایشات و میل انسان دارد.

وی، گفت: تبلیغات می تواند هر آنچه را تبلیغ می کند به باور فرد تبدیل سازد؛ زیرا انسان ها نیز تقلید می کنند و دنبال الگو می باشند و هر آنچه الگوی آنها بیان کند، قبول می کنند.

استاد حوزه و دانشگاه، لقمه حرام را مؤثرترین عامل جهت دهی گرایشات انسان به سمت رذائل ، بعد از رفتار و گفتار حاکمان دانست و ادامه داد: روایات متعدد داریم که اگر حاکمیت ولی خدا باشد، جامعه را به سوی خدا می برد و فطرت آنها را به همان سمتی که باید باشد جهت دهی می کند؛ اما اگر حاکمیت طاغوتی بود، جامعه را به سمت تاریکی سوق خواهد داد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر جعفری، با اشاره به اینکه بعد از حکومت 4سال و هشت ماهه حضرت علی علیه السلام، انقلاب اسلامی دومین حاکمیت ولایی و علوی در دنیاست، گفت: بعد از حضرت علی علیه السلام هیچ امام معصوم یا نایب امامی نتوانسته حتی یک روز حکومت کند، زیرا طواغیت اجازه نمی دادند که حکومت ولایی و علوی تشکیل شود.

وی، برای پیشگیری از تکرار واقعه کربلا در زمان فعلی، اظهار کرد: باید مدل حکومت علوی باشد و همچون حکومت امیرالمؤمنین ، هرچند به ایشان نیز فرصت ندادند، اما نهج البلاغه محصول همان دوران کوتاه حکومت امام علی علیه السلام است.

استاد حوزه و دانشگاه، فقر و فساد و تبعیض را بزرگ ترین هشدار برای جوامع دانست و گفت: در زمان خلیفه دوم، تبعیدی های زمان پیامبر به مدینه بازگشته و حکومت در اختیارشان قرار گرفت، دربهای بیت المال باز  و بریز  و بپاش زیاد شده بود و یاران صدیق پیامبر و حضرت علی علیه السلام را از مدینه بیرون کرده و برخی را مانند ابوذر غفاری به ربذه تبعید کردند، که باعث نارضایتی مردم شد.

 امام علی علیه السلام بعد از بیعت مردم با ایشان،  اعلام فرمود که بیت المال باید به طور مساوی بین همه تقسیم شود و اولین فرد برادرش عقیل اعتراض کرد و سپس طلحه و زبیر، که حضرت با استدلال سیره پیامبر را یادآوری کردند و به تعبیر نویسنده غربی، علی علیه السلام به خاطر شدت عدالتش در محراب عبادت فرقش شکافته شد و به شهادت رسید.

وی، تصریح کرد: در نظام اسلامی، یقه سفید، آقازاده معنا ندارد. طبق سیره حضرت علی علیه السلام باید شایستگی افراد در نظر گرفته شود و مسئولیت ها بر اساس صلاحیت ها واگذار شود.

استاد حوزه و دانشگاه، تأکید کرد: اولین کسانی که مقابل حکومت علوی ایستادند، خواص دنیازده بودند که در مدت 25سال بعد از رحلت پیامبر به آلاف و الوفی رسیده و چرب و شیرین دنیا را چشیده بودند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر جعفری، گفت: حضرت علی علیه السلام تشنگان قدرت را کنار زد و به همین دلیل دنیاطلب ها با آن حضرت کنار نمی آمدند. در نظام اسلامی، نباید خط قرمز در مبارزه با فساد، رانت خواری و چپاول بیت المال وجود داشته باشد.

وی، تصریح کرد: امروز نیز که در آستانه هفته دفاع مقدس قرار داریم، باید همه مسئولین بدانند، خون حدود 300 هزار جوان این سرزمین به پای درخت انقلاب ریخته شده، که هرکدام از آن جوانها یک دنیا ارزش داشتند؛ لذا باید مدل حکومت و نظام و دولت ما علی وار باشد.

سخنران هفتمین روز سوگواری محرم در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) در پایان تأکید کرد: بیش از هرزمان دیگری محتاج بررسی چهارسال و اندی حکومت حضرت علی علیه السلام هستیم.

قرائت زیارت عاشورا، ذکر مرثیه، نوحه خوانی و سینه زنی از دیگر برنامه های این مراسم معنوی بود.

ارسال نظرات