بررسی مزایای شفافیت آرا در خانه ملت

شفافیت آرا نمایندگان در گرو اصلاح آیین‌نامه داخلی/نگاهی به میزان شفافیت پارلمان کشورها و نتایج مثبت آن

بخشی از مسئولیت‌پذیری و پاسخ‌گویی نمایندگان مجلس در صورتی میسر خواهد شد که افکار عمومی بتواند با دسترسی آزاد به اطلاعات مربوط به عملکرد نمایندگان و به‌خصوص آرای ایشان به‌صورت آزاد و شفاف به قضاوت بنشیند.
کد خبر: ۹۰۵۹۲۶۶
|
۲۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج،  مجالس قانون‌گذاری در کشور‌ها بدان منظور تشکیل می‌شوند که صدای مردم، پیگیر منافع و هم‌چنین مطالبات به‌حق ایشان باشند؛ این نیز بدین‌جهت است که حضور همگان در این عرصه برای پیگیری مطالباتشان امکان‌پذیر نیست؛ لذا از اینجاست که افرادی به نمایندگی از سوی مردم و به‌عنوان وکلای آن‌ها در عرصه سیاست حاضر می‌شوند. مجالس نمایندگی وظایفی در این راستا دارا هستند که مهم‌ترین آن‌ها ناظر به قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قوانین است. به‌حسب ظاهر این مطالب برای همگان روشن است، اما نکته در اینجاست؛ حال که افرادی قرار است به نمایندگی از دیگران قانون‌گذاری کنند و ناظر بر اجرای قوانین باشند، اگر خطایی از آن‌ها سر بزند، چه کسی بر آن‌ها نظارت خواهد کرد؟ به عبارتی ناظرِ ناظرْ، چه کسی خواهد بود؟ درنهایت آن‌که قرار است عملکرد نمایندگان را به قضاوت بنشیند، مردم هستند. در اینجا نیز نکته دیگری وجود دارد، زمانی افکار عمومی می‌تواند به قضاوت بنشیند که اطلاعات مربوط به عملکرد نمایندگان مثل حضور آن‌ها در مجلس و آرای آن‌ها را به صورتی روشن و قابل‌فهم در اختیار داشته باشد. 
در خصوص مجلس شورای اسلامی نیز تمامی موارد بالا با توجه به جایگاه رفیعی که در قانون اساسی دارد، صدق می‌کند؛ اما در راستای شفافیت عملکرد‌های نمایندگان -به‌خصوص آرای نمایندگان- اطلاعاتی به دلیل عدم پیش‌بینی این مسئله در آیین‌نامه داخلی مجلس، برای اطلاع فضای عمومی جامعه منتشر نمی‌شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار