میزگرد نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در خبرگزاری دانشجو

تصویب لایحه پیوستن ایران به CFT موجب نقض قانون اساسی می‌شود/ حفظ استقلال و آزادی، خط قرمز مردم است

خبرگزاری دانشجو به منظور بررسی دیدگاه دبیران اتحادیه‌های دانشجویی در خصوص لایحه CFT با دعوت از پنج فعال دانشجویی، گفتگویی با آنها ترتیب داده که در ادامه متن این گفتگو را می‌خوانید.
کد خبر: ۹۰۵۹۲۶۸
|
۲۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۷
به گزارش خبرگزاری بسیج،  در جریان مذاکرات هسته‌ای گروه‌ها و جناح‌های سیاسی مختلف و به ویژه جنبش دانشجویی بار‌ها و از طرق مختلف انتقادات خود را به تبعات تن دادن به این توافق اعلام کردند، اما در نهایت با نهایی شدن برجام و پس از آنکه  این توافق توسط رئیس جمهور با عنوان آفتاب تابان نام برده شد از همان ابتدا بد عهدی‌های نظام سلطه با محوریت آمریکا کلید خورد و به تدریج و در حالی که ما به طور کامل به تعهداتمان عمل کرده بودیم و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز بار‌ها بر سلامت فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان صحه گذاشته بود نهایتا با خروج یکجانبه آمریکا از برجام، با تصمیم دولتمردان و چراغ سبز کشور‌های اروپایی سیاست  ادامه برجام بدون آمریکا دنبال شد.

نکته قابل تامل در خصوص ادامه حیات توافق نیمه جان برجام گروکشی کشور‌های اروپایی از ایران برای پذیرش لوایح چهارگانه FATF یا گروه ویژه اقدام مالی است که این موضوع نیز با اعتراض و واکنش‌های مختلفی از سوی جریان‌های سیاسی از جمله جنبش دانشجویی مواجه بوده به گونه‌ای که متاثر از انتقادات و اعتراضات صورت گرفته مجلس به مدت دو ماه بررسی لایحه کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) را به تعویق انداخت. در هر حال در این روز‌ها بار دیگر خبر بررسی این لایحه توسط نمایندگان مجلس بر سر زبان‌ها افتاده و نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

 
خبرگزاری دانشجو به منظور بررسی دیدگاه دبیران اتحادیه‌های دانشجویی در خصوص لایحه CFT با دعوت از محمد امین سلیمی دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی، علی دهقان دبیر دفتر تحکیم، محمد امین مهدی پور دبیر کل جامعه اسلامی دانشجویان، علی اسکندری نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی و عضو شورای مرکزی این اتحادیه و پیام مرادی دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفتگویی با آن‌ها ترتیب داده که در ادامه متن این گفتگو را می‌خوانید:
 

 
خبرگزاری دانشجو: برای مخاطبان ما توضیح دهید که لایحه CFT چیست و با تصویب این لایحه چه اتفاقی می‌افتد؟
سلیمی: در پنج سال اخیر مدلی را آقایان مسئول چه در دولت و چه در مجلس و جا‌های دیگر برای حل مشکلات جمهوری اسلامی باب کرده اند و آن هم این است که تا کشور به یکسری معاهدات و قرارداد‌های بین المللی تن ندهد و یا خود را ذیل نظام‌های حقوقی بین المللی و زیر نظر آمریکا و اروپا تعریف نکند به هیچ عنوان مشکلات کشور حل نمی‌شود در واقع آقایان به این اعتقاد دارند که کشور در یک باتلاقی است که کشور‌های دیگر باید به آن کمک کنند و این کمک هم مشروط به این است که باید نظامات حقوقی آن‌ها را بپذیریم این نگاه قالب آقایان مخصوصا در دولت برای حل مسائل کشور است و در برجام، معاهدات زیست محیطی و معاهدات حقوق بشری همین گونه عمل کرده اند و در مورد FATF نیز که ناظر به مباحث بانکی است و شامل لوایح چهارگانه‌ای است که ظاهرا به صورت پنهانی اجرا می‌شود وضع همین است.  

امروز آقایان هر اتفاقی اعم از بحران ارز، زمین، طلا و بحران سیاست خارجه اتفاق می‌افتد آن را به فضای بیرون مرتبط می‌کنند. احساس بنده این است که برخی از آقایان مسئول چه در برجام و چه در FATF و یا معاهدات دیگر اقتصاد کشور را به گروگان می‌گیرند و عملا تلاشی برای حل مشکلات نمی‌کنند تا مجموعه نظام را به این نتیجه برسانند که الا و بلا باید به معاهدات بین المللی بپذیریم.

به نظر بنده این وضعیت در خوشبینانه‌ترین حالت ناشی از تنبلی آقایان است و آن‌ها حوصله کار و تلاش، تنظیم قوانین داخلی و استفاده از ظرفیت‌های داخلی را ندارند از این رو فقط یک راهکار باقی می‌ماند و آن هم مباحث بین المللی است که در نهایت اگر مجال پیدا نکنند می‌گویند خودتان نگذاشتید و این رویه و روحیه آقایان در مواجهه با مشکلات کشور است.
 
 
کد ویدیو
دانلود
 

یک رویه دیگر آقایان که فکر می‌کنند راه حل مشکلات کشور است استفاده از یکسری کد و داده است که آن‌ها را به بزرگان نظام منصوب می‌کنند و کار خود را جلو می‌گیرند ما یک بار خدمت رهبر معظم انقلاب هم عرض کردیم که اخیرا مد شده است که آقایان کلید واژه‌ای با عنوان "تصمیم نظام" را سر دست می‌گیرند تا دهان تمام مطالبه گران و منتقدین را به این بهانه که تصمیم نظام است ببندند تا کسی به مسائل ورود نکند و این در حالی است که منتقدین عقل خود را به کار می‌اندازند و مفاد معاهدات، بیانات صریح رهبری و نقع کشور و سابقه تصمیمات قبلی آقایان را می‌بینند و متوجه می‌شوند تصمیمات آن‌ها چیزی جز بدهکاری، وامداری و ذلیل شدن و پایمال شدن عزت کشور نتیجه‌ای نداشته است.  

در حالت بدبیانه نیز می‌توان گفت: قطعا یکسری نفوذ اتفاق افتاده و گا‌ها در تیم‌های مذاکره کننده ارتباط معاون ارزی فلان جا و معاون فلان تیم و بخش با برخی نهاد‌های موثر کشف می‌شود.  
 


دهقان: اولین مشکلی که ما با کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم داریم بحث تعریف تروریسم است. واقعیت این است که جمهوری اسلامی نیامده تا بعد از ۴۰ سال تسلیم تعاریف بین المللی شود، چون این ما بودیم که تعریف کردیم، ظلم، استقلال، آزادی و تعمیم مبانی اسلامی و انسانی باید بر جامعه جهانی حکمفرما شود. اینکه ما یک کنوانسیون بین المللی را بپذیریم که تعاریف آن براساس تعاریف بین المللی است مسئله بدی نیست، اما اینکه یک تعریف بین المللی همه چیز را وارونه نشان دهد برخلاف اصولی است که به خاطر آن انقلاب کردیم.

مهدی پور: آمریکا برای پیشبرد امور خود عادت دارد ابتدا ساختارسازی و نهادسازی کند که این موضوع در مورد FATF و CFT نیز برای همه آشکار است. آمریکا بعد از وقایع ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ اعلام کرد باید تروریست‌ها شناسایی و با جریانات مالی آن‌ها مقابله کنیم با این وجود وزارت خزانه داری آمریکا ساختاری با عنوان FATF را تاسیس کرد این سازمان تحت تعهد گروه G۷ است با این وجود کشور‌های عضو این گروه متعهد شده اند در هر جایی که تروریسم وجود داشت با آن مقابله و از حمایت‌های مالی به تروریست‌ها پیشگیری کنند.

در بحث FATF کشور‌ها به سه سطح شامل کشور‌هایی که با FATF همراه هستند، کشور‌هایی که با FATF  همکاری دارند، اما خطرناک هستند و کشور‌های بسیار خطرناک تقسیم شده اند که بر این اساس ۲ کشور یعنی ایران و کره شمالی در دسته سوم یا لیست سیاه FATF قرار داشته اند.

در اواخر دولت احمدی نژاد لایحه‌ای برای کنترل جریانات مالی با مبالغ بالا در مجلس تصویب شده که این اتفاق خود به خود باعث شد تا طرف غربی مقداری در قضیه FATF کوتاه بیاید، اما با مطرح شدن برجام دولت به حدی از مواضع جمهوری اسلامی ایران کوتاه آمد که فشار‌های غرب بر سر انتقالات مالی کشورمان بیشتر شد و طبق تعهداتی که داده ایم موظفیم بند‌های FATF را اجرایی کنیم به گونه‌ای که از ۴۱ بند ۳۷ بند اجرایی شده و در حال حاضر نیز مجلس در تلاطم است تا آن ۴ بند باقی مانده را تصویب کند.
 


اسکندری: انقلاب اسلامی روی کار آمد تا بگوید من نظامات جهان سلطه و امپریالیسم جهانی را قبول ندارم و آنجا که امام خمینی گفتند قطعنامه‌ها کاغذپاره هستند هم در این راستا بود. با این وجود سوال این است که بعد از گذشت ۴۰ سال و با تحمل این همه فشار با هدف حفظ استقلال و آزادی در کشور چه اتفاقی افتاده که آقایان می‌خواهند ما را به انفعال وادار کنند.

 ۶ سال است که رهبر انقلاب مدام می‌گویند اقتصاد مقاومتی، اما آقایان هیچ کاری نمی‌کنند و فقط می‌گویند مذاکره. جالب اینجاست که فلان نماینده مجلس هم مدعی می‌شود اگر به FATF بپیوندیم دلار ارزان می‌شود در واقع با این حرف‌ها دوباره می‌خواهند اذهان را منحرف کنند امروز مجلس باید توضیح دهد که برای نظام بانکی و اقتصاد مقاومتی ارز و دلار چه کرده و چه برنامه‌ای برای تسهیل امور اقتصادی دارد، اما این مسائل را با طرح موضوعاتی مانند FATF برجام و سند ۲۰۳۰ منحرف می‌کند آقایان باید بدانند ملت ایران دیگر فریب نمی‌خورد آقایان یکبار گفتند با برجام دلار هزار تومان می‌شود با این وجود من نمی‌دانم که آن‌ها مردم را چه فرض می‌کنند؟

بحثی که وجود دارد این است که آقایان می‌خواهند FATF را مشکل گشا مطرح کنند در واقع وضع با انفعالی که در پیش گرفته اند می‌خواهند کشور را به یک بن بست بکشانند و بعد بگویند راه حل برون رفت از این بن بست پیوستن به FATF و فلان کنوانسیون بین المللی است.  
 
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

پاسخ برون رفت کشور از مشکلات اقتصادی راه حل واهی پیوستن به FATF نیست بلکه پاسخ آن اقتصاد مقاومتی است، اما در این ۶ سال به جای پرداختن به اقتصاد مقاومتی کشور را معطل کردند.  

امروز همان طور که برخی‌ها با دروغ و متوهانه می‌گفتند با برجام دلار به هزار تومان کاهش می‌یابد و تحریم‌ها فرو می‌ریزد همین حرف را در مورد را در مورد FATF تکرار می‌کنند در صورتی که آن‌ها باید بفهمند که راه حل مشکلات کشور در داخل است.
 


خبرگزاری دانشجو: کنوانسیون CFT و یا پالرمو اولین کنوانسیون‌هایی نیستند که ایران به آن‌ها می‌پیوندد علت نگرانی جریان دانشجویی از پیوستن به کنوانسیون CFT چیست؟
سلیمی: طیب نیا وزیر اقتصاد دولت یازدهم اعلام کرده ایران FATF را داوطلبانه اجرا می‌کند با این وجود دولت از مجموع ۴۱ بند داوطلبانه ۳۷ بند را که هیچ ارتباطی با مجلس نداشته اجرا کرده است که در همین راستا اخیرا بحثی مطرح شده که در راستای آن ۳۷ بند اطلاعات صرافی‌ها را که به جمهوری اسلامی در دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کردند به این مجموعه ارائه شده است.

در هر حال مجلس باید چهار بند از اقدامات مربوط به FATF که شامل اصلاح قانون مبارزه با پولشویی، اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم، CFT  و پالرمو است را بررسی کند که از این اقدام فقط بررسی CFT باقی مانده است البته پالرمو توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان رد شده و دوباره آن را به مجلس ارجاع داده اند جالب اینکه در مجلس حتی به ترجمه غلط پالرمو که وزارت امور خارجه آن را انجام داده هم ایراد گرفته بودند همچنین قانون اصلاح مبارزه با پولشویی از دیگر لوایح مورد بحث از شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام به مجلس برگشت خورده است.  

در خصوص لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم چند مشکل وجود دارد نخست اینکه تروریسم و اقدامات تروریستی را چه کسی برای جمهوری اسلامی تعریف می‌کند در حالی که در اصل سه و ۱۵۴ قانون اساسی بر دفاع از همه گروه‌های مستضعف و مردمی که با حکومت‌های طاغوتی خود می‌جنگند تاکید شده است و این همان قانون اساسی ماست که آقایان به آن اعتقاد دارند و اخیرا هر کجا می‌روند از آن مایه می‌گذارند.  

سوال این است که اگر با پیوستن ایران به کنوانسیون CFT تعریفی از تروریسم ارائه شد که خلاف قانون اساسی بود تکلیف چیست؟ در این وضعیت دو حالت وجود دارد نخست اینکه یا باید ناقض اصول انقلاب اسلامی و قانون اساسی شویم و از حمایت از گروه‌های مقاومت دست بکشیم و یا دست نکشیم البته دولتمردان در قالب یک اعلامیه تفصیلی اعلام کردند ما گروه‌های مقاومت را از بند‌های تروریست خارج می‌دانیم و به این گروه‌ها کمک می‌کنیم، اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که این اعلامیه هیچ جنبه حقوقی ندارد و هیچ اتفاقی را در کنوانسیون بین المللی FATF رقم نمی‌زند، چون در کنوانسیون دو حق شرط برای ایران تعیین شده است که یک حق شرط در مورد تعیین مرجع برای اختلافات است و یک حق شرط هم در یک کنوانسیون ۹ گانه پیش بینی شده است و اینکه ما تعیین کنیم تروریسم چه کسی است اصلا جزو حق شرط‌های ایران نیست در هر حال اعلامیه دولت صرفا یک بیانیه است که هیچ جنبه حقوقی ندارد به عنوان مثال برای مصر و اردن نیز همین اتفاق افتاد و آن زمان مصری‌ها هم مشابه اعلامیه ایران را منتشر کردند و گفتند ما گروه‌های آزادی طلبانه را که برای استقلال کشور خود مبارزه می‌کنند تروریسم نمی‌دانیم، اما آیا غربی‌ها به این شرط مصری‌ها اعتنایی کردند؟
 


آقایان مدعی هستند که با الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم مسائل بانکی حل می‌شوند با این وجود سوال این است که مگر در جریان توافق هسته‌ای نیز نمی‌گفتند برجام تمام مسائل بانکی را حل می‌کند مگر همین آقایان در تلویزیون پز نمی‌دادند و می‌گفتند LC‌های باز شده است و خبرنگاران بیایند LC‌های بانکی را ببینند.  

آقایان تمام ظرفیت کشور را پای برجام بردند و شخص رئیس جمهور وعده داد که برجام حتی تحریم‌های حقوق بشری و تسلیحاتی اشاعه‌ای و بانکی و مالی را رفع می‌کند، اما حال بعد از چند سال می‌گویند فقط بحث تحریم‌های هسته‌ای بوده و حالا برای رفع تحریم‌های بانکی باید سراغ FATF برویم با این وجود سوال این است که آیا برجام که قرار بود صرفا تحریم‌ها را برطرف کند مگر برطرف کرد آقایان می‌گویند نهایتا اگر تحریم‌ها با پیوستن به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم برطرف نشد از آن خارج می‌شویم، اما شرط خروج از این کنوانسیون نیز جای بحث دارد. مثلا اگر ایران تصمیم بگیرد از این کنوانسیون خارج شود در گام نخست یک جنگ تبلیغاتی و روانی عظیم در افکار عمومی دنیا به وجود می‌آید که چرا ایران از این کنوانسیون خارج شده دوم اینکه از لحظه اعلام خروج از کنوانسیون FATF یک سال بعد این اجازه داده می‌شود، چون باید در این مدت تعهدات اجرایی شود و قطعا در این یک سال به هر کاری که بخواهند دست می‌زنند در هر حال هر طرف این قضیه را که بررسی می‌کنیم نفعی در آن نیست به غیر از وعده اروپایی‌ها که گفته اند با پیوستن ایران به این کنوانسیون در برجام باقی خواهند ماند و این در حالی است که سابقه تاریخی و عملیاتی اروپایی‌ها علیه کشورمان مشخص است ببینید نمایندگان مجلس حاضر به پذیرش شفافیت آرای خود نیستند و شفافیت حقوق‌ها و اعاده اموال نامشروع خود را نمی‌پذیرند، اما حالا در حوزه بین الملل تا این حد شفافیت طلب شده اند که می‌خواهند همه فعالیت‌های بانکی شفاف شوند تا همه آن‌ها را ببینند.  
 
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

آقایان مالیات بر عایدی سرمایه را اصلا در دستور کار نمی‌آورند و به آن شکل وارد بحران ارز و طلا نمی‌شوند حالا مگر پیوستن به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم به یکباره این مشکلات را حل می‌کند. سوال این است که آیا معاون ارزی بانک مرکزی که به دلیل سوء مدیریت دستگیر شد و  یا سیاست‌های ارزی که موجب چند برابر شدن قیمت ارز شد به خاطر FATF بوده است؟ از طرفی آیا دلال‌هایی که مستقیما با بانک مرکزی ارتباط داشته و قوه قضائیه آن‌ها را دستگیر کرده این موضوع نیز به خاطر FATF است؟ آیا اگر FATF را می‌پذیرفتیم هیچ کدام از این اتفاقات نمی‌افتاد و معاون ارزی بانک مرکزی به صورت اتومات صالح از آب درمی آمد؟

در این شرایط کشور چند کار بر زمین مانده دارد که اگر آن‌ها را انجام دهند از یکسری مسائل عبور خواهیم کرد مثلا اینکه کشور برای پیمان‌های پولی اهتمام ندارد آیا تقصیر FATF است و یا اینکه اگر در چین و هند سفیر نداریم تا مسائل اقتصادی را شب و روز در این کشور‌ها پیگیری کنند مقصر FATF است در هر حال خیلی از مسائل مشخص در کشور بر روی زمین مانده که آقایان باید آن‌ها را پیگیری کنند، ولی این مسائل را رها کرده اند در عوض FATF و CFT را سر دست گرفتند و آدم هم دلش از این می‌سوزد که دانش آن را هم ندارند مثلا توئیت برخی از خانم‌ها و آقایان مجلس را که می‌خوانیم متوجه می‌شویم که آن‌ها حتی تعریف FATF را هم نمی‌دانند و CFT را همان FATF می‌دانند بعد همین افراد با کمترین دانش نشسته اند و نسخه می‌دهند و اقدامات درست تری را که باید در داخل انجام دهند رعایت نمی‌کنند.

دهقان: گروه ویژه اقدام مالی یا FATF ۴۱ ماده دارد این گروه برنامه‌ای را برای ایران تجویز کرده تا با اجرای آن ما را از لیست سیاه خارج کنند از مجموع ۴۱ ماده ۳۷ ماده را ایران به صورت داوطلبانه اجرا کرده است، اما ۴ ماده باقی مانده به دلیل ظرفیت قانون اساسی نیازمند مصوبه مجلس است.  
 


در بررسی لوایح چهارگانه FATF آقایان در مجلس دو بازی را شروع کردند مثلا حرف لاریجانی و چند تن دیگر این بود که پالرمو ربطی به FATF ندارد بازی دوم را هم محمود صادقی و برخی اصلاح طلبان شروع کردند و آن هم استقبال از FATF بود این گروه از نمایندگان نیز گفتند هر کسی که مخالف لوایح FATF است با بحث شفافیت مالی و مبارزه با تامین مالی تروریسم مشکل دارد.  

ببینید در سال ۸۶ و دو سال قبل از اینکه ایران وارد لیست سیاه FATF شود قانون مبارزه با پولشویی در مجلس تصویب شد ایران تا سال ۲۰۱۶ در لیست سیاه FATF قرار داشت و از این سال به بعد به دلیل اجرای ۳۷ بند از ۴۱ بند اقدام در زمان طیب نیا وزیر اقتصاد دولت یازدهم نام کشورمان به مدت یک سال از لیست سیاه تعلیق شد و در واقع تنها اقدام مثبت FATF نسبت به کشورمان در این ۱۰ تا ۱۲ سال اخیر همین موضوع بوده است و الان نیز بحث لوایح چهارگانه FATF مطرح شده است.  

دولت قمار برجام را به اسم اینکه جمهوری اسلامی می‌خواهد در صنعت هسته‌ای شفاف عمل کند آغاز کرد، اما پس از خروج آمریکا از برجام و شکست این توافق اروپایی‌ها مدعی شدند که اگر ایرانی‌ها می‌خواهند به آن‌ها کمک شود و از ظرفیت کارخانه‌ها و شرکت‌های اروپایی و فرصت سرمایه گذاری بهره‌مند شوند پیش شرط آن را پیوستن کشورمان به FATF گذاشتند و از اینجا به بعد بود که مسئولان جمهوری اسلامی بر این موضوع اصرار جدی داشتند که پیش شرط اروپایی‌ها را بپذیریم و این در حالی است که لوایح چهارگانه نواقص زیادی دارد که یکی از این نواقص بحث تعریف تروریسم است، چون مصادیق این تعریف حزب الله لبنان، سپاه پاسداران و نهاد‌هایی را که برای جمهوری اسلامی ارزشمند هستند را در برمی گیرد. در هر حال جمهوری اسلامی قرار است با همین ابزار‌ها ظلم ستیزی کند و صدای مظلوم باشد، اما غربی‌ها می‌خواهند این ابزار‌ها را از جمهوری اسلامی بگیرند و اگر مسئولان داخلی نیز بخواهند به این موضوع تن بدهند طبیعتا نشان می‌دهند که هیچ عرقی نسبت به سپاه، حزب الله لبنان و مظلومین دنیا ندارند و هم صدا با ظالمین دنیا جمهوری اسلامی را نیز وارد زمین بازی استکبار جهانی می‌کنند.  

مهدی پور: بنده سازوکار بانکی FATF را با یک مثال توضیح می‌دهم ببینید فرض کنید ما نفت خود را در خارج از کشور فروخته ایم و قرار است پول آن را از طریق یک بانک خارجی به یک بانک در ایران واریز کنیم طبیعی است که بانک خارجی باید یک شماره حساب در بانک ایرانی داشته باشد با این وجود برای ارسال این پول پیامی از بانک خارجی به بانک ایرانی ارسال می‌شود که این پیام همان سوئیفت است در قسمت سوئیفت از بانک مبدا پرسیده می‌شود که این پول قرار است به کجا می‌رود و از بانک مقصد هم پرسیده می‌شود که این پول قرار است در کجا خرج شود با این وجود اگر پول پس از بررسی موارد به بانک ایران منتقل شد آن وقت وزارت خزانه داری آمریکا بررسی‌های خود را شروع می‌کند و اگر به این نتیجه برسد که بانک مقصد پول را به هر نحوی به گروه‌هایی که از نظر آن‌ها تروریسم هستند ارجاع داده آن وقت هر دو بانک جریمه می‌شوند و اصلی‌ترین مشکل هم همین جاست، چون بانک‌های خارجی معمولا بانک‌های بزرگ جهانی هستند که دارای یکسری حساب‌های دلاری هستند و آمریکا از این طریق می‌تواند روی آن‌ها اعمال نفوذ و فشار کند تا جایی که حساب‌های دلاری آن‌ها را نیز می‌بندند و همین باعث می‌شود تا ریسک پذیری بانک‌های بزرگ جهانی برای همکاری با ایران کم شود.  
 
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

فرض کنید که برای انتقال پول از بانک مبدا در خارج از کشور به بانک مقصد در داخل کشور مشکلی نداریم و این پول در مقصد به حساب یک فرد و یا شرکت خصوصی واریز شد و طی چندین مرحله برای مثال این پول به دست سپاه و ارتش و نهاد‌های نظامی کشور برسد اینجاست که جریان‌های مالی داخلی نیز به مشکل برمی خورند و قفل می‌شوند.  
 



در مورد موانع اجرای FATF نیز موانعی وجود دارد ببینید اگر ایران تمام بند‌های FATF را بپذیرد  آن‌ها قبول می‌کنند که کشورمان را به مدت ۱۸ ماه از لیست سیاه تعلیق کنند از طرفی برای از بین بردن ۱۰۰ درصد تحریم‌های بانکی سازمان FATF باید به این نتیجه برسد که ایران تمام بند‌های مورد نظر را رعایت کرده است، اما مشکلی که در این رابطه وجود دارد این است که تمام کشور‌های عضو FATF از جمله آمریکا و عربستان باید صلاحیت ایران را تایید کنند و این در حالی است که ما سرنوشت مذاکره با آمریکا را در جریان توافق هسته‌ای تجربه کرده ایم.

با این وجود سوال این است که آیا آمریکا با این همه عهد نقض قابل اعتماد است البته دوستان در دولت و مجلس می‌گویند گویا که هست.

اما پیرامون کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم یا CFT مرجع FATF برای اینکه تشخیص دهد یک گروه و یا سازمان تروریستی است لیست SDN است در این لیست ارتش، سپاه، وزارت اطلاعات، صدا و سیما، وزارت ارشاد و بانک‌های مختلف کشورمان قرار دارند با این وجود وقتی که ما FATF را در مجلس تصویب کرده ایم اگر بودجه‌ای به این نهاد‌ها اختصاص یابد با مشکل مواجه می‌شویم و اینجاست که کشور در بحث ساختار‌های مالی دچار دوگانگی می‌شود و دعوا از همین جا شروع خواهد شد و دولت هم از همین حالا در حال انجام زمینه سازی هاست و چه در تریبون‌های مختلف و چه در جلسات حضور می‌گویند سپاه چرا وارد فعالیت‌های اقتصادی می‌شود و اصلا چرا موشک آزمایش می‌کند همچنین می‌گویند اگر برجام به نتیجه نرسید به خاطر یکسری آزمایش‌های موشکی بوده است در هر حال دوستان از قبل به بدعهدی آمریکا باور نداشتند و امروز نیز قرار نیست که به این باور برسند.  

FATF یکسر لوایح و بند‌هایی دارد که ایران از قبل آن‌ها را انجام داده است مثلا در دولت نهم لایحه بررسی انتقال مالی‌های با مبالغ بالا وجود داشته است لذا به گفته رهبر معظم انقلاب اگر کنوانسیون در سطح جهانی وجود دارد که به درد می‌خورد بند‌های خوب آن را احصا و خودمان آن را اجرا کنیم با این وجود لزومی ندارد تحت عنوان یک کنوانسیون و لایحه این کار را انجام دهیم، اما دوستان تمام مشکلات و بی کفایتی‌های خود را به مووضع اجرای FATF معطوف می‌کنند امروز شاهد این هستیم که مدیریت کشور رها شده رئیس جمهور و مسئولان پاسخگو نیستند و وزارتخانه‌های اساسی همچون وزارت کار و وزارت اقتصاد که مسئول اصلی پاسخگویی در رفع مشکلات هستند وزیر مشخصی ندارند از طرفی سفارتخانه‌های کشورمان در کشور‌های مختلف همچون چین و هند در حالی که باید به دنبال حل مشکلات مالی کشور باشند با سرپرست اداره می‌شوند مشکل اصلی مملکت در حال حاضر نه FATF و برجام و نه حباب‌هایی است که دوستان مدام مطرح می‌کنند بلکه مشکل این است که مملکت از لحاظ مدیریت اجرایی رها شده و دولت قرار نیست کاری انجام دهد و عملا به این نتیجه رسیده ایم که دولت نه برنامه‌ای دارد و نه قرار است کاری انجام دهد و صرفا می‌خواهند این سه سال باقی مانده را با توجیهات مختلف سر کنند.  
 
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

اسکندری: سوال بنده این است که آیا FATF بخشی از مشکل است و یا راه حل وضع موجود است؟ معتقدم FATF الان به بخشی از مشکل تبدیل شده است به عنوان مثال آقایان در قالب تعهدات FATF اطلاعات صرافی‌هایی را که دور زننده تحریم‌ها بوده اند به غربی‌ها داده اند و بحران‌های ارزی نیز از همان موقع آغاز شده در هر حال جنبش عدالتخواه دانشجویی در نامه‌ای به سرپرست وزارت اقتصاد موضوع تایید یا تکذیب این موضوع را درخواست کرده و اگر این خبرتایید شود در شرایطی که کشور با تحریم مواجه است قطعا خیانتی صورت گرفته است لذا دولت و قوه قضائیه باید با جدیت پیگیری کنند که مسئول این اتفاقات چه کسی است.
 
مشکل امروز این است که عده‌ای می‌خواهند هیچ برنامه‌ای نداشته باشیم تا به سمت بن بست و بحران برویم و بعد آن‌ها بگویند راه نگاه به خارج است این نگاه تنها مربوط به این دوره است و سیاست‌های تعدیل اقتصادی هاشمی رفسنجانی هم در این راستا بود بحث بنده این است که باید بعد از ۴۰ سال به این نتیجه برسیم که غرب و اروپا که هیچ وقت دلشان به حال ما نسوخته است و هر موقع با آن‌ها توافقی کرده ایم اوضاع خراب‌تر شده است مگر سیاست‌های تعدیل اقتصادی کشور را به تورم ۵۰ درصد نرساند و مگر قرار نبود برجام قیمت دلار را به هزار تومان کاهش دهد در حالی که ۱۵ هزار تومان رسیده است.

سوال این است که بعد از این همه اتفاق قرار است با اجرای FATF به چه نتیجه‌ای برسیم عقل سلیم می‌گوید از یک سوراخ نباید چند بار گزیده شویم.  
 


باید به این جمع بندی برسیم که تا جمهوری اسلامی وجود دارد سمت راه حل‌های نظام سلطه نرویم. برخی از نمایندگان مجلس گویا اصلا از هیچ چیز اطلاع ندارند که می‌گویند با اجرای FATF دلار هزار تومان می‌شود سوال بنده این است که چه تضمینی وجود دارد بعد از پولشویی و بانک بحث موشکی پیش نیاید در هر حال ماموریت جدید آمریکا این است که روی توانمندی موشکی کشورمان ورود پیدا کند و در این رابطه هم FATF مباحثی با عنوان CPF و CFP وجود دارد که مرتبط با مسائل موشکی هستند با این وجود آن‌ها به هیچ یک از توانمندی‌های کشورمان رحم نخواهند کرد.  

مردم ایران نشان داده اند که سر استقلال و آزادی خود با هیچ کس تعارف ندارند قطعا FATF خط قرمز آنهاست و اگر برجام را هم قبول کردند این موضوع نتیجه توهمات آقایان بود که می‌گفتند خط قرمز‌ها را رعایت کردیم و استقلال و آزادی حفظ شده است FATF دیگر قابل شوخی نیست و ما از آن کوتاه نخواهیم آمد، چون استقلال و آزادی چیزی نیست که آن را راحت بفروشند و بقیه سکوت کنند.
 
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

مرادی: در مورد آسیب‌های قطعی ناشی از پیوستن ایران به معاهده تامین مالی تروریسم یا cft مطالب بسیاری گفته شده است. ما تصویب cft را در یک نگاه کلی دارای دو آسیب جبران ناپذیر می‌دانیم: اولا اجرای کامل توصیه‌ها و پیوستن به کنوانسیون‌ها ضامن کاهش تحریم‌ها نیست! یعنی برخلاف ادعای دولتی‌ها و برخی از مجلسی ها، هیچ روال قطعی حقوقی برای کاهش تحریم‌ها پس از انجام این تعهدات وجود ندارد و سرنوشت ایران باز هم به نظر و اجماع کشور‌هایی گره خورده است که سال هاست علیه ما توطئه می‌کنند! یعنی ما پس از تحمیل هزینه‌های بسیار به کشور باز هم باید منتظر لطف آمریکا، رژیم صهیونیستی و یا عربستان سعودی باشیم! از این رو پیوستن به این معاهده عاقلانه نیست و در تضاد با منافع ملی است.

ثانیا تصویب این لایحه هزینه به کشور تحمیل می‌کند! شاید عدم تصویب آن مستلزم پرداخت هزینه باشد، اما اگر واقع بینانه نگاه کنیم هزینه پیوستن به آن از عدم تصویب آن به مراتب بیشتر است! هم محدودیت‌های قانونی برای نهاد‌ها و شخصیت‌های رسمی کشور را پذیرفته ایم و مجبوریم برای تداوم رویکرد خود در حمایت از محور مقاومت و یا تامین منافع ملی در سطح جهان منفعل عمل کنیم و متناقض موضع گیری کنیم.

نکته مهم اینجاست که دولت و حامیانش به واسطه وضعیت نابسمان اقتصادی در انفعال کامل هستند و افکار عمومی برخلاف قضایای برجام هیچ انگیزه و استدلالی برای حمایت از ایده‌های شکست خورده دولت ندارد و نسبت به ادعا‌های دولت کاملا بی اعتماد است. نهاد‌های حاکمیتی و نخبگان دلسوز نیز مخالفت خود را اعلام نموده اند از این رو دولت تلاش می‌کند در سکوت خبری و با استفاده از اعمال نفوذ رییس مجلس مسیر تصویب این لایحه را تسهیل کند.
 


هنوز قسم جلاله رییس سازمان انرژی اتمی در روند تصویب برجام را از یاد نبرده ایم که جناب شمخانی ادعا فرمودند: لوایح اخیز با FATF بی ارتباط است! هنوز تیتر‌های مضحک در مورد پایان تحریم‌ها پس از برجام را از یاد نبرده ایم که برخی ادعا کنند اگر این لوایح تصویب نشود منزوی می‌شویم! بنابراین همان تجربه شکست خورده برجام مجددا درحال تکرار است و متاسفانه تجربه ناپذیری یکی از شاخصه‌های اقای روحانی و حامیان ایشان است و این تجربه ناپذیری یعنی دولت و بخشی از مجلس نیز و پیاده نظام سیاسی و نخبگانی یک جریان سیاسی خاص یا با دروغ پراکنی و یا با سکوت دو لبه یک قیچی شده اند و به منافع ملی ضربه می‌زنند.

متاسفانه کم سوادی تعداد زیادی از نمایندگان مجلس و نیز اعمال نفوذ غیرمنطقی رئیس مجلس عملا شان مجلس شورای اسلامی را از بین برده است و به دولت اجازه می‌دهد به راحتی نظرات غیرعالمانه خود را به تصویب برساند امیدواریم نمایندگان ضمن درک شرایط موجود از تکرار تجربه‌های تلخ گذشته پرهیز کنند و دولت را به برنانه ریزی صحیح اقتصادی دعوت کنند.

خبرگزاری دانشجو: استدلالی که توسط موافقین FATF مطرح می‌شود این است که تمام دنیا از جمله روسیه، چین، عربستان و عراق مسیر FATF را حل کرده اند و اگر ما آن‌ها را نپذیریم مشکلات و تحریم‌های بانکی از وضعیت فعلی هم بدتر می‌شود به نظر شما آیا با تصویب نشدن لوایح چهارگانه FATF کشور در یک انزوای جهانی قرار می‌گیرد و اوضاع بدتر می‌شود؟   

سلیمی: برخی‌ها معتقدند که ایران در هر صورت به تامین مالی تروریسم و پولشویی متهم است پس CFT را بپذیریم تا برای جمهوری اسلامی در دنیا یک پرستیژ ایجاد کرده باشیم کسانی که این حرف را می‌زنند مشخصا یا نمی‌خواهند چیزی را بفهمند یا واقعا فضای بین الملل را نمی‌شناسند هند، پاکستان و رژیم صهیونیستی سلاح هسته‌ای دارند عضو NPT نیستند و کارشان هم معلوم هست که چه می‌کنند در مقابل ایران عضو NPT است سلاح هسته‌ای ندارد و تمام فعالیت‌ها نیز تحت نظارت آژانس انرژی اتمی انجام می‌شود و هر چه آن‌ها گفته اند ما گوش کرده ایم با این وجود سوال این است که الان بر کدام یک از این کشور‌ها فشار بیشتر است آیا الان هند و پاکستان بیشتر زیر فشار‌های بین المللی هستند یا جمهوری اسلامی بحث این است که همان قدری که NPT برای جمهوری اسلامی پرستیژ ایجاد کرد و فشار‌های بین المللی را کم کرد همان قدر هم CFT کم می‌کند.
 
ببینید کشور‌هایی که با داعش ارتباط داشته اند و در خاطرات خود می‌نویسند که ما داعش را به وجود آورده ایم، کشور‌هایی که با النصره چای می‌خورند و کسانی که زنده زنده مردم را در میانمار آتش می‌زنند و عربستان که خون مردم منطقه را در شیشه کرده عضو ناظر FATF هستند با این وجود سوال این است که نظامات بین المللی با این کشور‌ها چه برخوردی کرده و با جمهوری اسلامی چه می‌کند؟

می‌گویند بیش از ۱۸۰ کشور عضو FATF هستند ما هم مانند این کشورها، اما آیا سپاه و ارتش وزارت ارشاد و ۲۵۰ آدم حقیقی و حقوقی این کشور‌ها نیز به مانند ما تحریم هستند کشور باید بین همکاری با موسسات بین المللی بانکی و پولی و همکاری با نهاد‌هایی که اسم آن‌ها در لیست SDN است باید یکی را انتخاب کندچون اینجا اصلا از آن بازی‌های برد برد خبری نیست در هر حال کسانی که این همه دم از استقلال و آزادی می‌زنند اگر حداقل رگ آریایی خود را بجنبانند می‌فهمند چه خبر است. کجای دنیا دیده اید که ارتش خود را زیر معاهدات بین المللی ببرند تا معادلات بانکی آن‌ها راه بیفتد که ما الان می‌خواهیم دست به این اقدام بزنیم در برجام گفتیم یکسری امتیازات را می‌دهیم و امتیازاتی می‌گیریم، اما هیچ چیز نگرفتیم و دچار خسارت محض شدیم و شرکت‌هایی را که می‌گفتند برای ارتباط با ایران صف کشیده اند همه رفتند و ما ماندیم کاغذ برجام با این وجود FATF هم همین خواهد بود تاسف خنده دار ماجرا این است که ما بار‌ها اقدام به اعتمادسازی کرده ایم و نتیجه و تجربه تاریخی تمام این اقدامات هم معلوم است اتفاقا ردپای همین آقایان همیشه پای این مسائل بوده و این طور نیست که بگوییم آدم‌های جدیدی آمده اند و قرار است کار کارستانی انجام دهند.  

دهقان: همان طور که رهبر انقلاب گفتند مجلس ما آن قادر عاقل و بالغ است و این ظرفیت را دارد که قوانین داخلی در حوزه تروریسم شفافیت مالی و دیگر مسائل را وضع کند پس لزوما دلیلی ندارد که جمهوری اسلامی به تمام کنوانسیون‌ها بپیوندد و قرارداد‌های بین المللی را امضا کند.  

در جریان مذاکرات هسته‌ای رهبر معظم انقلاب گفتند برای برداشته شدن تحریم‌ها مذاکره کنید و از طرفی این موضوع اثبات شد که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست با این وجود ما سر حرف خود ماندیم، ولی طرف مقابل چنین نکرد در هر حال ما برای برداشته شدن تحریم‌ها برجام را پذیرفتیم، اما الان برجام زیر سوال رفته و جز جنازه‌ای چیزی از آن باقی نمانده است.

با این وجود الان فقط برجام مانده و اروپا در حال حاضر برای اینکه برجام حفظ شود مسئولان دولتی و غرب گرایان داخلی به دنبال این هستند که توصیه‌های FATF را به خواست اروپایی‌ها بپذیریم.  

اروپا از ایران می‌خواهد که با عمل به توصیه‌های FATF محیطی مناسب برای سرمایه گذاری به وجود بیاورد، اما سوال این است که چرا با وجود اینکه ایران حسن نیت خود را در اجرای بند‌های ۳۷ گانه FATF نشان داده شرکت‌های اروپایی یک به یک از کشورمان خارج می‌شوند؛ لذا می‌توان گفت: به دلیل سیطره آمریکا بر اروپا پیوستن به FATF که آقایان به آن دل بسته اند حقیقتا هیچ اثری در رفع مشکلات کشور نخواهد داشت.  

مهدی پور: جامعه اسلامی دانشجویان جلساتی را پیرامون FATF برگزار کرده و به نتایجی هم رسیده ایم با این وجود معتقدیم بند‌های قابل اجرای FATF که به نفع اقتصاد و سلامت اقتصادی کشور هستند اجرایی شوند، اما اینکه دوستان می‌گویند اگر FATF نباشد تحریم می‌شویم و کشور به فلاکت می‌افتد ما برای آن راهکار داریم دوستان می‌گویند ما نمی‌توانیم نفت بفروشیم برای این مسئله راهکار ما این است که نفت را در بورس عرضه کنیم، چون غربی‌ها برخی از پتروشیمی‌ها را وابسته به برخی از نهاد‌هایی می‌دانند که از نظر آن‌ها تروریست هستند از این رو اگر نفت در بورس عرصه شود و آن را مردمی کنند آن‌ها که دیگر مردم و افراد حقیقی را تحریم نکردند.  

البته در سال ۸۹ بحث عرضه نفت در بورس مطرح شد، اما کسانی که یکسری منافع خاصی در این رابطه داشتند مانع کار شدند چنانچه اکر این دوستان نخواستند عرضه نفت در بورس را مردمی کنند می‌توانند از طریق شرکت‌های خصولتی که نصف آن‌ها خصوصی و نصف دیگرشان متعلق به مسئولان است این کار را پیش ببرند و با فروش نفت به این شرکت‌ها آن‌ها نفت ایران را در بازار‌های جهانی عرضه کنند همچنین می‌توانیم نفت را به شرکت‌های خارجی که در ایران سرمایه گذاری کرده اند بفروشیم و به واسطه آن‌ها در بازار‌های جهانی عرضه کنیم.
 

 
بحث دیگری که مطرح می‌شود این است که بانک‌های جهانی جلوی انتقال دلار و یورو به ایران را می‌گیرند ببینید کشور‌هایی مانند چین پیام رسان‌های داخلی خود را عوض کرده اند با این وجود ما نیز می‌توانیم در داخل کشور از سوئیفت استفاده نکنیم و به جای آن از پیام رسان داخلی برای انتقال‌های مالی بهره ببریم.
 
اخیرا نیز گفته شد که یکی از بانک‌های چینی به دلیل عمل نکردن ایران به FATF اعلام کرده که دیگر با یورو هیچ پرداخت و معامله‌ای را با ما انجام نمی‌دهد با این وجود کاشف به عمل آمد که دوستان صرفا مغلطه کرده اند و با توجه به اسناد معلوم شد که در اولین اطلاعیه و اخطاریه  بانک چینی اعلام کرده که ما از این به بعد نمی‌توانیم با شما معامله‌ای انجام دهیم، اما می‌توانیم ساختار‌هایی را ایجاد کنیم که معاملات با یوآن چین انجام شود با این وجود دوستان به اخطاریه اول جواب ندادند و کار به اخطار دوم کشیده شده و چینی‌ها مجدد آن مباحث نامه اول را تکرار کردند، ولی آقایان باز هم به این درخواست توجه نکردند با این وضعیت ما نیز به این شک دچار شده ایم که نکند آقایان عمدا و عملا دارند مملکت را به سمتی می‌برند که بگویند اگر برجام و FATF نباشد هیچ چیز امکان پذیر نیست.  

یکی دیگر از راهکار‌هایی که می‌تواند در این شرایط راهگشا باشد استفاده از ارز واسطه‌ای دو کشور است یعنی اگر با ترکیه تبادل داریم با لیر این کشور تبادلات را انجام دهیم، چون مبنای سوئیفت دلار است و وقتی که پای ارز ثانویه به میان می‌آید غربی‌ها هیچ عملی نمی‌توانند انجام دهند.  

معتقدیم مملکت به هیچ وجه قفل نشده است و راهکار‌هایی برای حل مشکلات وجود دارد که به بخشی از آن‌ها اشاره شد؛ البته کارشناسان اقتصادی به صورت تخصصی‌تر می‌توانند این مسائل را حل کنند، اما اگر مسئولان دولتی بخواهند لجاجت کنند و این روند را ادامه دهند و صرفا بگویند یکسری افراد نمی‌گذارند کاری از پیش ببریم و پیشرفت کنیم قطعا راه به جایی نخواهیم برد و البته کسانی هم که تا امروز متوجه این قضیه نشده اند از این به بعد هم متوجه نمی‌شوند، چون از روی عناد عمل می‌کنند در هر حال امیدواریم دولت و مجلس دست به دست هم بدهند و با اظهارنظرات کارشناسانه کار را پیش ببرند.
 
امروز اصلی‌ترین حربه دشمن تحریم و فشار‌های مالی و سیاسی و نظامی نیست یک بحث اصلی آن‌ها ناامید کردن مردم از نظام جمهوری اسلامی است که برخی از مسئولان واقعا به این قضیه دامن می‌زنند.  

اسکندری: چه کسی گفته مشکل غربی‌ها با ایران پولشویی، مسائل زیست محیطی و دیگر مسائل است آیا اگر ما FATF و ۲۰۳۰ را بپذیریم مشکل آن‌ها با ما رفع می‌شود قطعا این گونه نیست، چون کشوری آمده گفته من مستقلم و زیر بار حرف زور نمی‌روم با این وجود آن‌ها نمی‌خواهند کشوری مانند ایران در برابر آن‌ها قد علم کند و به  الگویی برای سایر کشور‌ها تبدیل شود. ببینید خروج ایران از لیست سیاه نیاز به اجماع اعضای مجمع عمومی دارد که با توجه به عضویت آمریکا در این مجمع و عضویت اسرائیل و عربستان در مجمع عمومی آتی عملا خروج ایران از لیست سیاه نیاز به رای مثبت هم زمان این سه کشور دارد که احتمال آن به صفر می‌رسد، اما آیا با عدم اجرای چهار بند باقی مانده از برنامه اقدام ویژه ایران به لیست سیاه برمی گردد که باید گفت: الزاماخیر. از طرفی بازگشت ایران به لیست سیاه نیاز به اجماع دارد.
 
مرادی: برخی از حامیان تصویب این لایحه مدعی هستند که برای حلوگیری از انزوای کشور نباید مانع از تصویب آن شد. در پاسخ باید گفت: تصویب این لایحه هزینه سنگینی دارد و در مقابل فایده تضمین شده‌ای ندارد. چه تضمینی وجود دارد که ادعای خروج از انزوا مانند ادعای بهبود معیشت و اقتصاد و یا بازگشت میلیارد‌ها دلار پول به کشور و یا رونق آنچنانی اقتصادی پس از برجام توخالی نباشد؟ چه تضمین حقوقی و منطقی وجود دارد؟ ثانیا چنانکه گفتیم عدم تصویب این لایحه حتی اگر هزینه‌ای داشته باشد حتما کمتر از هزینه تصویب آن است. با تصویب این لایحه جمهوری اسلامی در سیاست‌های اعلامی و اعمالی خود دچار تناقض خواهد شد و در تامین منافع ملی در سطح جهان و منطقه و پیگیری اهداف فکری انقلاب اسلامی به مشکل برخواهیم خورد.
ارسال نظرات