رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به تشریح برنامه‌های این سازمان برای ایام محرم و صفر و هفته دفاع مقدس پرداخت.
کد خبر: ۹۰۵۹۲۷۲
|
۲۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پیش از ظهر امروز در نشستی خبری به تشریح برنامه‌های این سازمان در ایام ماه محرم و صفر و هفته دفاع مقدس پرداخت.

وی با اشاره به تقارن ماه محرم با هفته دفاع مقدس و چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی گفت: سازمان در این زمینه ستاد ویژه‌ای برای ماه محرم، هفته دفاع مقدس و مناسبت اربعین ایجاد کرد و تصمیم گرفت برنامه‌ها به صورت فراگیر و به شکلی که برگزاری آن‌ها صورت ملی داشته باشد برگزار شود. همچنین بخشی از برنامه‌ها را در قالب برنامه‌های شاخص و بخش دیگر را در قالب برنامه‌های محلی و منطقه‌ای تعریف کرد که در مجموع در بیش از ۲۲۰ مرکز سازمان، برگزار خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به ماه محرم عنوان کرد: برای این ماه، ۱۷ برنامه فراگیر، ۱۲ برنامه شاخص و ۷۰ برنامه محلی و منطقه‌ای تدارک دیده شد و یکی از مناطق ما به عنوان مسئول برگزاری آن انتخاب شد. امروز بعد از ظهر نیز در ساعت ۱۷ در میدان امام حسین (ع) برنامه‌های ما در مورد ماه محرم رونمایی خواهد شد.

وی در توضیح برنامه‌های فراگیر سازمان در ایام ماه محرم گفت: برنامه پرده عشاق به منظور تجلیل از خادمان و پیرغلامان اهل بیت و نیز دو برنامه کودکان عاشورایی در مهد کودک‌های تحت مدیریت سازمان و برنامه نوگلان حسینی با محوریت نوجوانان مدارس تهران برگزار خواهد شد.

همچنین ویژه برنامه سوگواره شعر با عنوان بر آستان اشک در فرهنگ سرای اندیشه برپا خواهد بود و مراسم اهدای نشان ارادت به هنرمندان منتخب آئینی نیز برگزار خواهد شد. همچنین سوگواره آوا‌ها و نوا‌های عاشورایی که به معرفی آداب و سنن استان‌ها در عزاداری می‌پردازد نیز از سوی سازمان برگزار خواهد شد.

اوحدی همچنین به برگزاری ویژه برنامه مرثیه آفتاب شامل اجرای ۷ گروه حرفه‌ای نقال و پرده خوان نوجوان و جوان که در منطقه ۱۴ تهران آموزش دیده اند در ایام ماه محرم اشاره کرد و گفت: منتخبی از این برنامه در ایام اربعین در مرز‌های کشور نیز اجرا خواهدشد.

وی همچنین از برگزاری پویش کتابخوانی با موضوع اربعین بر مبنای محصولات تولید شده در سازمان خبر داد و گفت: اهدای نشان حسینی به کودکان تهرانی و اهدای بسته خاک سرخ به دانش آموزان نیز از دیگر برنامه‌های ما خواهد بود. در ایام تاسوعا و عاشورا، هیئت‌های عزاداری تهران شروع عزاداری خود را از مبدأ امام حسین قرار خواهند داد همچنین برنامه ویژه عصر عاشورا نیز در این میدان برپاست. جدای از این در ایام ماه محرم و صفر، میدان امام حسین (ع) به مدت ۶۰ شب میزبان برنامه‌های فرهنگی خواهد بود.

رئیس سازمان فرهنگی – هنری شهرداری تهران در ادامه به تشریح برنامه‌های هفته دفاع مقدس در این سازمان پرداخت و تصریح کرد: ویژه برنامه‌ای با عنوان نقطه رهایی که شامل بازسازی عملیات‌های شاخص دفاع مقدس خواهد بود با حضور یکصد هنرمند جوان در مصلای تهران و با همکاری سپاه محمد رسول الله تهران، ارتش و ستاد کانون‌های فرهنگی مساجد به مدت ۲۰ شب اجرا خواهد شد. همچنین ویژه برنامه‌ای به منظور تجلیل از شهدای تفحص نیز برگزار خواهیم کرد. در کنار آن برنامه‌ای با عنوان ۴۰ چراغ در میدان امام حسین برای تجلیل از شهدا، شب شعر ویژه دفاع مقدس و نمایشگاه عرضه آثار و ادوات جنگی نیز تدارک دیده و برپا خواهد شد.

اوحدی همچنین از برگزاری مراسم ویژه پاسداشت شهدای منا در دوم مهرماه خبر داد و سپس به موضوع اربعین اشاره و تصریح کرد: برنامه‌های اربعین سازمان بدون دخالت هیچگونه بودجه دولتی و تنها با پشتوانه مردمی برگزار خواهد شد و انتظار داریم امسال خروجی فرهنگی هنری قابل توجهی از این برنامه ایجاد شود. باید توجه کنیم به دلیل توطئه خطرناک سال جاری عربستان و آمریکا در راستای ضربه زدن به پیوند عمیق دو ملت ایران و عراق و انتشار اخباری نادرست در زمینه حضور زائران عراقی در ایران، قرارگاه فرهنگی اربعین نقش ویژه‌ای برای تقویت پیوند میان دو کشور خواهد داشت.

وی افزود: مسائل پوچ در باره زائران اربعین و توهین به آنها، فتنه بزرگی است و ما سعی می‌کنیم با استفاده از ظرفیت مردم عراق و برگزاری برنامه‌های مشترک در ایام اربعین با آنها، با آن مقابله کنیم. در این زمینه منتخبی از برنامه‌های مرثیه آفتاب، سازمان فرهنگی هنری در سه مرز مهران، چذابه و شلمچه اجرا خواهد شد. همچنین سوگواره شعر آئینی اربعین با حضور شاعرانی از ایران و عراق و همچنین اولین یادواره شهدای مدافع حرم ایرانی و عراقی را در این ایام برگزار خواهیم کرد.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری با اشاره به انتخاب روز ۱۴ مهرماه به عنوان روز ابتدایی هفته تهران گفت: ۳۰ برنامه گشت شهری با عنوان تهران با تو در این هفته آغاز و در طول سال نیز اجرای آن‌ها ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه این نشست خبری به پاسخ به سوالات خبرنگاران پرداخت و در این زمینه درباره آخرین وضعیت موسسه نشر شهر، اظهار داشت: هفته آینده تغییرات در هیئت مدیره این موسسه انجام خواهد شد و امیدواریم با این تغییرات، فعالیت‌های آن و نیز مجموعه باغ کتاب در مسیر اصلی خود که توسعه و ترویج کتابخوانی است، قرار بگیرد.

اوحدی همچنین در مورد وضعیت موزه صنعت چاپ نیز گفت: در نشستی با خانم بروجردی رئیس کتابخانه ملی ایران، آمادگی خود را اعلام کردیم که این موزه با توجه به پراکندگی اش در مجموعه باغ کتاب و یا یکی از مراکز فرهنگی ما قرار بگیرد. در این زمینه در حال امضای تفاهم نامه‌ای با ایشان هستیم که امیدوارم هفته آینده نهایی شود.

ارسال نظرات