استاد حوزه ودانشگاه در جمع سوگواران حسینی شهرکرد:
دکتر جعفری، مدل حکومت حضرت علی(علیه السلام)را مبارزه با خویشاوندسالاری دانست وگفت: کربلا نتیجه حاکمیت دنیاطلبان بود.
کد خبر: ۹۰۵۹۲۸۷
|
۲۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ استاد حوزه و دانشگاه در جمع سوگواران حسینی در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) شهرکردبا اشاره به آیه شریفه" یا ایهاالذین آمنوا استجیبوا الله و لرسول اذا دعاکم لما یحییکم..."ٰ گفت: حیات و زندگی مؤمنان در گرو اجابت دعوت خدا و رسول است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر امیرقلی جعفری، افزود: زندگی حقیقی در پرتو قبول دعوت خدا و پیامبرش حاصل می شود و حیات واقعی غیر از نفس کشیدن و ... است.

وی، سه خصوصیت موجودات زنده را برشمرد و گفت: موجودات زنده دارای سطوحی از آگاهی هستند و لایه های آگاهی در هر موجودی متفاوت است. هرچه آگاهی عمیق تر و بیشتر باشد،زندگی بهتر می شود.

استاد حوزه و دانشگاه، تحرک و پویایی را دومین خصوصیت موجودات زنده دانست و افزود: میزان زنده بودن هر موجود وابسته به مقدار تحرک و پویایی آن است. اگر تمام عالم زنده است و سطحی از آگاهی را دارد و روز قیامت باید شهادت دهد، شرط این شهادت داشتن آگاهی است وگرنه بدون آگاهی شهادتی وجود ندارد.

جعفری، خاطرنشان کرد: همبستگی اعضا و جوارح ، سومین خصوصیت موجود زنده است، وقتی موجودی می میرد اعضایش متلاشی می شود و از بین می رود.

وی، علامت زنده بودن یک جامعه، یک کشور، یک خانواده ، یک انسان را داشتن آگاهی ، حرکت و اتحاد و همبستگی آنان دانست و گفت: بهترین نمونه جامعه زمان حکومت حضرت علی علیه السلام است، هرچند مشکلاتی هم آن حضرت در حکومت بر جامعه داشت و ما هم همان مشکلات را امروز داریم.

این کارشناس مسایل دینی ومذهبی تصریح کرد: بزرگ ترین مشکل حکومت حضرت علی علیه السلام اجرای عدالت بود، زیرا سخت ترین کار این است که کسی بخواهد عدالت الهی را اجرا کند.

دکتر جعفری با اشاره به اقدامات حضرت علی علیه السلام در دوران حکومت چهارسال و 8ماهه اش، از بستن درب بیت المال و بازگرداندن هرآنچه به یغما برده بودند، تا عزل مدیران نالایق و مطرود پیامبر، اظهار کرد: سه گروه مقابل حکومت حضرت علی علیه السلام ایستادندو سه جنگ به ایشان تحمیل کردند که فقط جنگ صفین یک سال و نیم وقت گرفت .

وی، تصریح کرد: همان سه گروهی که مقابل حضرت علی علیه السلام ایستادند امروز نیز مقابل مقام معظم رهبری ایستادگی می کنند.

حجت الاسلام و المسلمین جعفری، گفت: حضرت علی علیه السلام حاکمیت ضابطه را بر رابطه برقرار کرد و طالبان پست و مقام و میز را کنار زد و عده ای که لیاقت نداشتند از مناصب عزل نمود و افراد بدسابقه و تبعیدی های زمان پیامبر را که به حکومت رسیده بودند دور کرد.

وی، افزود: شورای خبرگان ما نیز در زمان حضرت امام(ره) شخصی را به جانشینی برگزید و همان شورا در زمان همان امام تشخیص داد آن شخص برخی شرایط را ندارد و او را عزل کرد.

دکتر جعفری، تصریح کرد: حضرت علی علیه السلام در بحث بیت المال مسلمین اهل تعارف و شوخی نبود و با نزدیکان خویش نیز برخورد می کرد؛ یک کار دیگر حضرت علی علیه السلام نفی خویشاوند سالاری بود و برادر من، خواهر من، داماد من، پدر داماد من و ... برایش معنا نداشت.

استاد حوزه و دانشگاه، به سیستم نظارتی و اطلاعاتی قوی حکومت حضرت علی علیه السلام نیز اشاره کرد و برخورد ایشان با استانداری که در مهمانی خاص بدون حضور فقرا و با جمع دنیاطلبان شرکت کرده بود اشاره کرد و گفت: امروز نیز سیستم کنترل و نظارتی در سطح جامعه و حتی خانواده به صورت کنترل نامحسوس نیاز است؛ حضرت علی علیه السلام بر مدیرانی که لیاقت داشتند و خودش منصوب کرده بود نظارت داشت.

وی، سه جبهه ای که مقابل حضرت علی ایستادند را یادآور شد و گفت: دنیاطلبانی که جایگاه معنوی داشتند و اشراف معنوی از آنها یاد می شود، اولین جبهه بودند که مقابل حضرت علی علیه السلام ایستادند و جنگ اول را به آن حضرت تحمیل کردند.

دکتر جعفری افزود: دومین دسته، طالبان دنیا بودند که پست و منصب داشتند؛ ولی نمی خواستند مسئولیت خود را از دست بدهند و این گروه نیز دومین جنگ(صفین) را بر حضرت علی تحمیل کردند که 18ماه طول کشید.

وی، سومین گروه مقابل حضرت علی علیه السلام را مسلمانان پیشانی پینه بسته ولی احمق دانست که سومین جنگ را به حضرت تحمیل کردند و افزود: جنگ اول و سوم از همه سخت تر بود زیرا در جنگ دوم همه معاویه را می شناختند.

استاد حوزه و دانشگاه، جهالت و حماقت گروه سوم مقابل حضرت علی علیه السلام را یادآور شد و تصریح کرد: این عده در جنگ با دشمن و لحظه پیروزی دم از مذاکره زدند و فردی ساده لوح را معزول امیرالمومنین به خاطر بی کفایتی مدیریتی بود، برای مذاکره با دشمن انتخاب کردند و سپس از حضرت می خواستند توبه کند؛ با وجود اینکه ایشان هشدار داده بودند.

وی، بحث مذاکرات با دشمنا انقلاب اسلامی را نیز یادآور شد و گفت:‌بعد از لگد (ترامپ) به برجام و با بروز مشکلاتی اقتصادی عده ای حملات را متوجه رهبر معظم انقلاب ساختند، در صورتی که ایشان نیز درباره بی نتیجه بودن مذاکره و عدم دلبستن به بیگانگان هشدار داده بودند.

دکتر جعفری، در بخش پایانی سخنان خود، تإکید کرد: مدل حکومت حضرت علی علیه السلام مقابله با خویشاوند سالاری بود و اینکه امروز بعد از 1400 سال در مصیبت کربلا اشک می ریزیم و گریه می کنیم، نتیجه حاکمیت یافتن دنیاطلبان است.

وی، تقویت سیستم های نظارتی و کنترلی، مقابله با خویشاوندسالاری، تقدم ضابطه بر رابطه و مدل سازی از حکومت حضرت علی علیه السلام و توجه به ظرفیت های داخلی را راهکار برون رفت از مشکلات دانست.

قرائت زیارت عاشورا، ذکر توسل، مرثیه سرایی، نوحه خوانی و سینه زنی از دیگر برنامه های این مراسم معنوی در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) همزمان با تاسوعای حسینی بود.

ارسال نظرات