خبرهای داغ:
امروز مسئله بصیرت و بصیرت افزایی یکی از نیاز‌های مبرم و تراز اول کشور و دنیای ما است و عاشورا فرصتی برای ایجاد بصیرت و بصیرت‌افزایی در جامعه محسوب می‌شود.
کد خبر: ۹۰۵۹۴۲۷
|
۲۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹
عاشورا فرصتی برای ایجاد بصیرت / «هیهات منا الذله» تابلویی درخشان از نهضت عزت‌آفرین عاشورا

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم،  مکتب امام حسین (ع) به گستردگی همه تاریخ، عمق حقیقت و بلندای عقل و خرد بشری است. عاشورا مکتبی همواره زنده و علوم، معارف و پیام‌ها و درس‌های آموزنده‌اش همواره جاری و ساری است.

این مکتب بزرگترین، زنده‌ترین و کارآمدترین درس‌ها و پیام‌ها را همواره برای بشریت داشته و دارد. درس آزادگی یکی از درس‌های بزرگی است که حسین بن علی (ع) با نهضت عاشورا به شیعیان و همه مسلمانان و بشریت آموختند.

باید دقت کرد که آزادگی که همان روحیه و منش کریمانه داشتن و بزرگی است و به جز عنوان آزادی است که امروز در دنیا مطرح است.

آزادگی یکی از درس‌های بزرگ نهضت حسین بن علی (ع)

آزادگی یعنی شرافت، کرامت و خارج شدن از زیر یوغ همه قدرت‌ها، قید و بند و غل و زنجیر و پرواز به سمت قله‌های بلند فضیلت‌ها و معنویت‌ها است. حضرت سیدالشهدا (ع) فرمودند: فارغ از اینکه دارای چه دین و مذهبی هستید و چه گرایش و اندیشه‌ای دارید بکوشید در دنیاداری و تعامل با دیگران آزاده باشید بنابراین آزادگی یکی از درس‌های بزرگ نهضت حسین بن علی (ع) برای همه بشریت است.

شهید جوانمرد استادسیدعبدالکریم هاشمی نژاد که از مبارزان و انقلابیون با فضیلت حوزه علمیه مشهد بودند کتابی با عنوان «درسی که حسین (ع) به انسان‌ها آموخت» نوشته‌اند که کتابی آموزنده، روشنگر و مفید است.

پیام بصیرت و بصیرت افزایی یکی دیگر از درس‌های مهم و روشنگرانه نهضت حسین بن علی (ع) است که همان پیام قرآن محسوب می‌شود. این بصیرت‌افزایی، روشنگری، علم، دانش، معرفت و عرفان به معنای دقیق و صحیح کلمه هویت خاندان رسالت است.

امیر مؤمنان (ع) در نهج البلاغه فرمودند: خاندان محمد (ص) مایه حیات، علم، دانش و بصیرت هستند. حسین بن علی (ع) در قیامشان دنبال ایجاد بصیرت و روشنگری برای افکار عمومی جامعه بودند. فلسفه قیام حسین بن علی (ع) این بود که مردم را از جهالت و نادانی برهاند و به بصیرت، آگاهی و روشنگری برساند.

امروز مسئله بصیرت و بصیرت‌افزایی یکی از نیاز‌های مبرم و تراز اول کشور و دنیای ما است و لغزش‌ها، گرفتاری‌ها و در نهایت سقوط و بیچارگی‌ها ناشی از بی‌اطلاعی و نداشتن بصیرت است و عاشورا فرصتی برای ایجاد بصیرت و بصیرت‌افزایی در جامعه محسوب می‌شود.

فریاد‌های عزت‌طلبانه امام حسین (ع)

درس‌های روشنگر، حیات‌بخش و کارآمد در نهضت حسین بن علی (ع) وجود دارد که یکی از این درس‌ها عزت‌مداری و عزتمندی است و در سراسر این نهضت از آغاز تا پایان عزت موج می‌زند و فریاد‌های حسین بن علی (ع) عزت‌طلبانه است که بر اساس آن هرگز در برابر زورگویان و ستمگران تسلیم نشده و نمی‌شویم.

شعار «هیهات منا الذله» تابلویی درخشان از نهضت عزت‌آفرین حسین بن علی (ع) است و درس بزرگی است که امام حسین (ع) در نهضت عاشورا به همه طرفدارانشان داده که ما اهل سازش و تسلیم نیستیم. کسی که روح حسینی (ع) در وجودش نهفته است و خون حسینی (ع) در رگ‌هایش به جریان افتاده و فرهنگ حسینی را قبول کرده دارای عزت است و عزتمند و عزت‌مدار است و در برابر هیچ زورگویی سر تسلیم فرود نیاورده و نخواهد آورد.

اینکه امروز نظام، انقلاب و رهبر انقلاب قدرتمندانه در برابر باج‌خواهی‌های زورمداران و زورگویان عالم ایستاده‌اند یکی از برکات نهضت حسین بن علی (ع) است. امیدوارم درس‌های این نهضت را به خوبی فراگیریم و پیاده کنیم.
آیت‌الله سیداحمد حسینی خراسانی
ارسال نظرات
پر بیننده ها