آئین دیرینه و تاریخی نخل گردانی یزدی‌های مقیم کرج همزمان با شب عاشورای حسینی برگزار شد.
کد خبر: ۹۰۵۹۵۳۰
|
۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج ، این آئین تاریخی که قدمت برگزاری آن به بیش از یک‌صد سال قبل باز‌می‌گردد؛ امسال نیز با حضور انبوه مردم مؤمن و عزادار شهر کرج در تکیه یزدی‌های مقیم کرج برگزار شد.

آئین دیرینه نخل گردانی یزدی‌های مقیم کرج در شب عاشورا حسینی

این آئین ویژه که هرساله پس از اقامه نماز مغرب تاسوعا در تکیه یزدی‌های مقیم کرج آغاز می‌شود؛ اوج سوگواری عزاداران حسینی در رثای سقای دشت کربلاست که با شور و حال خاصی همزمان با شب عاشورای حسینی برگزار می‌شود.

مردم عزادار شهر کرج در این آئین، نخل‌های عزای امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل عباس (ع) که نماد تابوت‌های این بزرگواران است با نواهای "یا حسین" و "یا ابوالفضل" روی دوش خود حمل می‌کنند.

برای انجام آئین ویژه و کهن نخل‌گردانی، روی نخل‌ها با پارچه‌های سبز و مشکی پوشانده شده و در قسمت جلوی این نخل‌ها نیز قاب‌هایی از تمثال مبارک ائمه و عکس‌های شهدا و نیز آئینه و ریسمانی از سیب آویخته می‌شود.

مردان عزادار این محله نیز باری بلند کردن نخل‌ها شال مشکی بر گردن خود انداخته و با فریادهای یا حسین و یا عباس نخل را به حرکت در می‌آورند و در ادامه با همراهی مردم عزادار نخل‌ها در تکیه و خیابان‌های اطراف گردانده می‌شود.

یزدی‌های مقیم کرج همزمان با شب عاشورای حسینی با حضور در این آئین سنتی و معنوی بار دیگر برای وفاداری و شجاعت سقای دشت کربلا و علمدار لشگر امام حسین (ع) عزاداری کرده و از ان الگو می‌گیرند و از نای دل می‌گویند که " دامن‌کشان رفتی؛ دلم زیر و رو شد."

ارسال نظرات
پر بیننده ها