خبرهای داغ:
در فرهنگ عاشورا به شب یازدهم ماه محرم، شب شام غریبان گفته می‌شود.
کد خبر: ۹۰۵۹۵۷۴
|
۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۸

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج گلستان؛ شام غریبان، مراسم مذهبی شیعه است که در غروب روز عاشورا برگزار می‌شود. سوزاندن خیمه‌های اهل‌بیت حسین بن علی علیهم السلام و به اسارت گرفتن اهل‌بیت توسط لشکر یزید بن معاویه درون‌مایه‌ی این مراسم است. در این مراسم عزاداران با روشن کردن شمع به عزاداری می‌پردازند.

شام غریبان حسین امشب است...

شام غریبان در لغت به معنای شب مردم غریب و از یار و دیار دورافتاده است. منظور از شام غریبان گرفتن برای افراد، ناله و زاری در شب اول وفات آن شخص است. ولی در اصطلاح فرهنگ عاشورا به شب یازدهم ماه محرم، شب شام غریبان گفته می‌شود. در این برنامه مردم به‌صورت دو گروه مجزا پس از غروب آفتاب عاشورا، با خواندن نوحه‌های غمگین یاد اسرای اهل‌بیت را گرامی می‌دارند.

این برنامه در شب تاریک انجام‌شده و افراد با در دست داشتن شمع به یاد کودکان و نونهالان قافله اسرای کربلا به عزاداری می‌پردازند. در شب اندوه‌بار شام غریبان مراسم به‌صورت ساده و غم‌انگیز برپاشده و دسته‌های عزادار با حرکت در کوچه‌ها و معابر، نوحه‌های غم‌انگیز را زمزمه می‌کنند.

روشن کردن شمع در شام غریبان نماد چیست؟

شام غریبان ترسیم آن لحظاتی است که شمع وجود سیدالشهدا درراه هدایت خلق آب گشته بود و جسم عریان و آغشته به خونش بر خاک کربلا افتاده بود و نگاه به شمع شام غریبان تجسم این بیت است که:

زینب ای شمع تمام افروخته / یادگار خیمه‌های سوخته

شام غریبان، هیاهو ندارد، حتی کمتر نوحه می‌خوانند و به سینه می‌زنند، بیشتر زمزمه است و بر سر زدن، آن‌هم آرام، آن‌گونه که اطفال خسته حسین در زیر خیمه نیم‌سوخته شاید لحظاتی آرام بگیرند و در پرتو سکوت شب فارغ از دردهای تازیانه و سیلی لحظاتی را بیاسایند. شام غریبان، دشمن خواست که همه‌چیز را محو کند، حتی جنایات خویش را، خواست که کربلا در کربلا بماند و نخواست که حتی خیمه‌های بی‌صاحب نیز برپا باشد و خواست که پرتو نور قیام حسین علیهم السلام را در تندباد حوادث خاموش کند، غافل از آنکه:

کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود/ خیمه‌ها بی پاسبان می‌ماند اگر زینب نبود

و شمع‌های در دست عزاداران حاکی از خیال خام و شکست دشمن است که:

دشمنت کشت ولی نور تو خاموش نگشت / آری آن جلوه که فانی نشود نور خداست

این مراسم در شش مسجد، مهدیه و حسینیه سطح شهر گالیکش برگزار شد.

شام غریبان حسین امشب است...

و دشمن نمی‌دانست که قیام حسین(ع) هزاران پرتو نور خواهد شد و در قلب‌های میلیون‌ها انسان عاشق جای خواهد گرفت، آن‌هم پس از 1400 سال و این شمع‌ها که می‌بینی نشانه و علامت همان نور محبتی است که خدا در دل‌های آزاده تابانده است و حکایت شمع، همچنان باقی است…

خبرنگار افتخاری خبرگزاری بسیج گالیکش : جلال پاکنژاد
انتهای پیام/
ارسال نظرات
پر بیننده ها