شیوخ و بزرگان نجف اشرف با حضور در کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف تاکید کردند: مردم ایران در اربعین شهادت امام حسین (ع)بار دیگر میزان محبت و شوق مردم عراق را نسبت به زائران اربعین حسینی احساس خواهند کرد.
کد خبر: ۹۰۵۹۶۶۳
|
۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، جمعی از سران عشایر عراق در نجف اشرف با حضور در محل اقامت سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نجف ضمن تجدید پیمان با مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند که مردم ایران مجدداً محبت و مهمان‌نوازی عراقی‌ها را نسبت به زوار امام حسین (ع) در پیاده‌روی اربعین حسینی خواهند دید.

سران عشایر نجف اشرف در این دیدار از تعرض به نمایندگی ایران در بصره و پایگاه‌های گروه‌های مقاومت اسلامی ابراز تاسف و آن را محکوم کردند.

در ادامه این دیدار هر یک از سران عشایر در سخنانی با تشریح دیدگاه‌های خود از جمله بر حق راهپیمایی و اعتراضات مسالمت‌آمیز مردمی نسبت به دولت تاکید و هرگونه رفتار خشونت‌بار به‌ویژه حمله به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره را قبیح و ناپسند دانستند.

مکارم نیز در این دیدار از ابراز همبستگی و همراهی سران عشایر نسبت به مرجعیت، رهبری و مردم ایران تشکر کرد و گفت: بدون تردید اقدامات تخریبی عده‌ای معدود نمی‌تواند روابط ریشه‌دار میان دو ملت و دو دولت را مخدوش کند.

طی روزهای اخیر، ده‌ها گروه از قشرهای مختلف مردم، شخصیت‌ها و سران عشائر از نقاط مختلف عراق با حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران یا سرکنسوگری ایران در بصره، کربلا و نجف مراتب محکومیت حمله به سرکنسولگری و نیز همبستگی با ملت و دولت ایران را ابراز کردند.

دور جدید تظاهرات مردمی اهالی بصره از 10 شهریور ماه گذشته در اعتراض به کمبود آب و افزایش مسمومیت‌های ناشی از مصرف آب آشامیدنی آغاز شد و به سرعت این دور جدید تظاهرات‌ها به خشونت و برخورد فیزیکی بین نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان کشیده شد.

متولیان این اعتراضات در بیانیه‌ای از خشونت‌های انجام شده برائت جستند و اعلام کردند: تعدادی از افراد نفوذی وابسته به بعث و داعش با انحراف تظاهرات به مراکز دولتی و مقرهای احزاب و الحشد الشعبی و نیز سرکنسولگری ایران در بصره حمله و آنجا را به آتش کشیدند.

منابع مختلفی در عراق نیز از نقش مستقیم کنسولگری و سرکنسول آمریکا در آشوب‌های اخیر بصره از جمله حمله به کنسوگری ایران در کنار حمله به ده‌ها مرکز دولتی و حزبی در این شهر سخن گفته‌اند و علاوه بر شخصیت‌ها و شیوخ عشائر بصره، 'ابومهدی المهندس' نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق نیز تاکید کرد که اسناد، مدارک و شواهدی که این امر را ثابت می‌کند، به‌زودی در اختیار مقامات مسؤل گذاشته خواهد شد.

در این میان کاربران فضای مجازی عراق نیز تصاویر متعددی از برخی فعالان اعتراضات اخیر بصره در کنار سرکنسول آمریکا در این شهر و نیز تصویر فرمانده سابق ستاد مشترک بصره با وی منتشر کرده‌اند، امری که مورد استناد و اعتراض نمایندگان پارلمان در نشست فوق‌العاده هفته گذشته این مجلس با حضور حیدرالعبادی نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق نیز شد. 

ارسال نظرات