دریاچه گهر دورود زیباترین دریاچه کوهستانی کشور سال‌هاست در انتظار جهانی‌شدن چشم به همت مسئولان دوخته است.
کد خبر: ۹۰۶۰۷۰۰
|
۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۱

 

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، استان لرستان یکی از غنی‌ترین و نیز زیباترین استان‌های کشور از دید جاذبه‌های طبیعی است و قرارگیری مجموعه‌ای از جاذبه‌های تاریخی، معماری، اجتماعی و فرهنگی چشمگیر در کنار جاذبه‌های طبیعی و زمین‌شناختی سبب شده که لرستان پتانسیل مناسبی در راستای معرفی و ثبت ملی و بین‌المللی مناطق توانمند بانام "ژئوپارک"به‌عنوان یکی از رویکردهای نوین در گردشگری در جهان داشته باشد.

 

هر چندمسئولان بر لزوم ثبت هر چه سریع‌تر دریاچه گهر، این اثر طبیعی در حافظه جهانی تأکید می‌کنند ولی ازآنجاکه ساخت‌وساز و جاده کشی‌ها به سمت دریاچه گهر در حال پیشروی است بیم آن می‌رود که قابلیت ثبت جهانی پیدا نکند و به سرنوشت دیگر زیست‌بوم‌ها دچار شود.

 یکی از ثروت‌های اصلی در شهرستان دورود، ژئو پارک گهر است

 علی کورانی فر بابیان اینکه همایش ثبت جهانی دریاچه گهر و قلعه فلک الافلاک به همت انجمن‌های مردم‌نهاد شهرستان دورود با همکاری ادارات برگزارشده، اظهار داشت: دریاچه گهر در اثر جنبش گسل و وقوع یک زمین‌لرزه بزرگ به وجود آمده به تعبیری ژئو پارک گهر یکی از ثروت‌های اصلی در شهرستان دورود است که مکلف هستیم مطابق با اصول عقلی، آموزه‌های دینی از این دریاچه مراقبت و نگهداری کنیم.

 وی افزود: باید از ظرفیت و نعمت دریاچه گهر با برنامه‌ریزی، صیانت، نگهداری، ترمیم و بهسازی استفاده کنیم و در این خصوص برنامه داشته باشیم، دریاچه گهر ثبت جهانی شود.

 فرماندار دورود عنوان کرد: سیاست‌های استاندار لرستان ثبت جهانی دریاچه گهر است که در این خصوص نیز جلسه‌ای در استانداری لرستان برگزار می‌شود.

 دخل و تصرف در بستر میراث طبیعی مانع ثبت جهانی یک اثر می‌شود

 احسان ایروانی نیز در همایش ثبت جهانی دریاچه گهر و قلعه فلک الافلاک در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج اظهار داشت: به همت مسئولین استان لرستان و شهرستان دورود اگر چالش و مانعی در ثبت جهانی دریاچه گهر وجود دارد مانند ساخت‌وساز، باید برطرف و حذف شود و پروژه عمرانی یا توسعه‌ای به‌نوعی دریاچه گهر را تهدید می‌کند، مانع‌ها باید در این دریاچه حتماً حذف شود.

 پژوهشگر و فعال حوزه ثبت آثار تاریخی و طبیعی گفت: مجاز نیستیم که دخل و تصرفی در بستر میراث طبیعی داشته باشیم که مانع ثبت جهانی دریاچه گهر شود اصل ثبت جهانی و کنوانسیون 1972 برمبنای اشتراک گذاشتن میراث فرهنگی و طبیعی است و باید برای اشتغال آفرینی و ارتقاء سطح کیفی جوامع محلی پیرامون دریاچه گهر برنامه‌ریزی و مدیریت کارآمد داشته باشیم.

 شناسایی 567 اثر فرهنگی و تاریخی در دشت سیلاخور شهرستان دورود

 عطا حسن‌پور در همایش ثبت جهانی دریاچه گهر و قلعه فلک الافلاک اظهار داشت: دریاچه گهر توسط یک زن انگلیسی بنام ایزابلالوسی بیشوپ در سال 1890 میلادی کشف‌شده و اولین عکس از رأس قله سنبران گرفته‌شده و طی پژوهش‌های که در این مدت انجام‌گرفته 567 اثر فرهنگی و تاریخی در دشت سیلاخور شناسایی‌شده است.

 وی افزود: قدمت شهرنشینی شهرستان دورود 4 هزار سال است و در لرستان هزار و 313 قنات وجود دارد که 264 در دورود است و پرونده‌های قنات استان لرستان برای ثبت جهانی متأسفانه الحاق نشده و امیدواریم که قنات و باغات استان لرستان ثبت جهانی شود.

کارشناس ثبت آثار و مدیر گنجینه آب لرستان بابیان اینکه در مسیر دریاچه گهر روستای باستانی به نام سراوند وجود دارد، عنوان کرد: در دشت سیلاخور بیش از 150 دهکده 7 هزارساله و 3 تپه به‌عنوان های تپه سرچشمه یا ترشاب، پاتپه، تپه بحرین وجود دارد و نام اولیه دورود نیز بنگه و بعد بحرین و بین‌النهرین بوده است.

دریاچه گهر نگین درخشانی در عرصه طبیعت است

محمدرضا مجیدی رئیس انجمن ایرانی در حاشیه این همایش در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج بابیان اینکه دریاچه گهر نگین درخشان در عرصه طبیعت است، اظهار داشت: دریاچه گهر نه‌تنها نگین اشترانکوه زاگرس و یکی از نگین‌های درخشان طبیعت است به همین دلیل اهتمام به حفظ و پاسداشت این اثر باید دغدغه تمام ایرانیان و مردم استان لرستان باشد.

وی افزود: ثبت دریاچه گهر در حوزه جهانی یونسکو در کنوانسیون 1972 ملاک‌ها و معیارهای دارد که رعایت ملاک ها و معیارها از لوازم ثبت اولیه اثر است.

رئیس انجمن ایرانی، همکاری با یونسکو عنوان کرد: حفظ حریم و رعایت حریم‌های یک اثر بسیار مهم است ساخت‌وسازها و جاده‌سازی و اقداماتی که چشم‌انداز دریاچه گهر را لطمه می‌زند و موارد دیگر که در نشست تخصصی مطرح شد، الزامات اولیه ثبت اثر و آنچه به حریم دریاچه گهر ضربه می‌زند باید رعایت شود.

وی تصریح کرد: دغدغه اصلی در حوزه گردشگری شاید توسعه جوامع محلی است و یکی از ویژگی‌های که جذب گردشگری می‌کند حفظ اصالت، بکر بودن آن است، آثار مشابهی وجود دارد که به علت بکر بودن ثبت جهانی شده و اگر حریم‌های دریاچه گهر رعایت نشود نباید انتظار داشت که در مسیر ثبت جهانی قرار گیرد.

اجازه ساخت‌وساز در حریم دریاچه گهر و قلعه فلک الافلاک داده نشود

مهدی بهاروند در همایش ثبت جهانی دریاچه گهر و قلعه فلک الافلاک در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج اظهار داشت: سیاست کلی میراث فرهنگی به‌صورت مثبت و حرکت به سمت ثبت جهانی است و درواقع می‌توانیم بگوییم آثار هستند که گردشگرهای خارجی به سمت یک کشور جذب می‌کنند و در لرستان نیز به تبعیت از سیستم کلی است.

وی افزود: بر همین منوال است که چند جاذبه به‌عنوان ثبت جهانی در نظر و اقدامات لازم برای ثبت جهانی انجام می‌شود علاوه بر ثبت جهانی در بحث ژئو پارک‌ها، شبکه‌های ژئوپارک های بین‌المللی در دریاچه گهر، محدوده زمین‌لغزه سیمره، دره شیرز هماهنگی‌های شده و 3 ژئو پارک برتر استان در نظر گرفته‌شده‌اند.

وی بابیان اینکه زمین‌لغزش سیمره که در استان ایلام و لرستان قرارگرفته ثبت جهانی می‌شود، افزود: پرونده موقت دره شیرز تهیه‌شده و اقداماتی نیز برای ثبت قلعه فلک الافلاک انجام‌شده است.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی استان لرستان عنوان کرد: دریاچه گهر دورود به خاطر منحصربه‌فرد بودن و در محدوده ارتفاعی بالا قرارگرفته و در سطح بالایی دریاچه وجود چند ژئوسایت در اطراف دریاچه هم به ثبت جهانی دریاچه گهر در شهرستان دورودکمک می‌کند.

وی بابیان اینکه بدون مشارکت مردم محلی امکان ثبت جهانی ممکن است با اخلال مواجه شود تصریح کرد: در حریم دریاچه گهر و قلعه فلک الافلاک هیچ‌گونه اجازه ساخت و سازی داده نشود و حاشیه امنی ایجاد و لازمه آن این است که حرائم مشخص شود.

بهاروندضمن انتقاد از ساخت جاده دسترسی به دریاچه گهر بیان کرد: هیچ لزومی ندارد برای گردشگر ماجراجو راه و امکانات اقامتی لوکس ایجاد کنیم، گردشگر ماجراجو نیاز به امکانات کم دارد و دریاچه گهر دورود گردشگر خاص خودش را دارد، برای گردشگر ماجراجو و گردشگر فرهنگی جاذبه‌داریم.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی استان لرستان گفت: در فصل گردشگری سال جاری بیش از 30 تا 50 هزار گردشگر از دریاچه گهر دورود بازدید کردند، به سازمان محیط‌زیست پیشنهاد داده‌ایم که اگر تأیید شود کمپ اقامتی، پذیرایی، پارکینگ در 13 کیلومتری دریاچه گهر در محدوده چشمه خرم در نظر گرفته شود چون منافاتی با توسعه پایدار ندارد.

وی ادامه داد: امکاناتی در حد اولیه مانند برق باید در دریاچه گهر ایجاد کنیم نه اینکه تخریب در این دریاچه ایجاد شود سازه بزرگ مثل هتل پذیر و.. در منطقه دریاچه گهر ایجاد نخواهیم کرد و یک منطقه‌های به اسم منطقه تفرجگاه متمرکز وجود دارد که می‌توانیم سازه‌های قابل‌جابه‌جایی در دریاچه گهر ایجاد کنیم.

گزارش از هانیه حقیقی

انتهای پیام/

ارسال نظرات