مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: سومین مرحله اردوی جهادی دانشجویان این دانشگاه شهریور ماه جاری در قالب تیم پزشکی حرفه‌ای در مناطق محروم قروه برگزار شد.
کد خبر: ۹۰۶۰۷۸۴
|
۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
ابراهیم اسدی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از کردستان، گفت: سومین مرحله اردوی جهادی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان شهریور ماه سال ۹۷ در قالب تیم پزشکی حرفه‌ای برگزار شد.

اسدی افزود: این اردو با همکاری و مشارکت کانون جهادی، بسیج دانشجویی و کانون خیریه همدلی همچنین با حضور اساتید، دانشجویان، کارکنان و همکاری مسئولین شهرستان قروه در بخش چاردولی؛ روستا‌های نارنجک و دوسر و شیروانه برگزار شد.


مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه اردوی جهادی دانشگاه علوم پزشکی از یکم تا دهم شهریور با حضور متخصصین پزشکی برگزار شده، بیان داشت: در این اردوی ۱۰ روزه حدود ۳۵ نفر از دانشجویان، اساتید و کارکنان جهادگر در قالب تیم‌های غربالگری، علوم آزمایشگاهی، پزشکی، دندانپزشکی، مامایی، بهداشت محیط، پرستاری، مشاوره خانواده، گروه فرهنگی، عوامل اجرایی و تیم مستند سازی به ارائه خدمات به مردم روستا‌های مذکور پرداختند.


وی با اشاره به فعالیت دانشجویان پزشکی و تعداد ویزیت‌ها و پذیرش مردم مناطق محروم در عرصه‌ی بهداشتی_درمانی عنوان داشت: غربالگری و مشاوره سلامت برای ۴۰۴ نفر، آزمایشات برای ۱۶۲ نفر شامل تست‌های FBS، TG، Chol و cbc، معاینات و ویزیت مراجعه کنندگان توسط پزشکان عمومی و تحویل داروی مورد نیاز برای بیش از ۱۰۰ نفر، معاینات دندانپزشکی و تخصصی توسط اساتید و دانشجویان برای بیش از ۳۲۰ نفر و ارائه خدمات ترمیمی، جرم گیری و کشیدنی که شامل ۲۸۲ خدمت دندانپزشکی بود، صورت گرفت. همچنین مشاوره مامایی نیز برای حدود ۶۰ نفر از بانوان انجام پذیرفت.

اسدی در ادامه با اشاره به وضعیت محرومیت این مناطق در عرصه‌های بهداشتی_درمانی گفت: هر چند این مناطق به همت وتلاش مسئولین استانی در عرصه‌ی بهداشتی_درمانی از درجه محرومیت کمتری نسبت به مناطق دیگر برخوردار است، اما همچنان مشکلاتی قابل روئیت است و نیازمند همت جدی مسئولین برای برطرف کردن این قبیل مشکلات هستیم.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کردستان ادامه داد: از جمله مشکلات روستائیان می‌توان به عدم دسترسی آسان به پزشکان متخصص اشاره کرد؛ باتوجه به قوانین مربوطه در خصوص ارجاع به پزشک متخصص، باید سیکل پزشکی برای روستائیان دارای دفترچه بیمه روستایی طی شود و این قابل احترام است، اما مسئولین باید به این مساله توجه کنند که دسترسی به پزشکان در خانه‌ی بهداشت و مرکز بهداشت برای تایید جهت ارجاع به پزشک متخصص، بسیار دشوار است، لذا مسئولین باید جهت رفاه حال روستائیان، بستر مناسب تری برای دسترسی مردم روستا به پزشکان متخصص را فراهم آورند.

اسدی با بیان اینکه آموزش‌های بهداشتی و درمانی در این مناطق مورد غفلت واقع شده است، اظهار داشت: اطلاعات در خصوص بهداشت فردی در مدارس و محافل عمومی بسیار ضعیف است و عملا می‌توان گفت: آموزشی در خصوص بهداشت فردی در این مناطق انجام نشده است.

وی افزود: مردم این مناطق در زمینه بهداشت دهان و دندان دچار مشکل هستند و گا‌ها در سنین جوانی با مشکلات زیادی در این حوزه روبه رو میشوند. همچنین دانشجویان متخصص با ارائه تحقیقات خود به مرکز علوم پزشکی کردستان در خصوص آب آشامیدنی مردم این مناطق، در پی حل این معضل برآمدند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه کردستان با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در خصوص تربیت مدیران جهادی و تاکیدات ایشان بر برگزاری این اردو‌ها خاطرنشان کرد: اردو‌های جهادی علاوه بر سازندگی برای مردم محروم، به خود سازی و تربیت مدیران جامعه کمک خواهد کرد، چرا که حضور دانشجویان در این مناطق و لمس کردن مشکلات مردم از نزدیک، خود عامل کمک کننده در جهت محرومیت زدایی میباشد. دانشجو و دانش آموخته‌ای که با بطن مشکلات مردم آشناست، به طور قطع برای حل مشکلات آن‌ها در سطوح مدیریتی دلسوزتر خواهد بود.

انتهای پیام/۷۷۲۷
ارسال نظرات