خبرهای داغ:
پاسخ وزیر بهداشت به درد و دل یک مرد میانسال که از هزینه گران فیزیوتراپی گلایه می کرد، انتقادات طیف مختلفی را در بر داشت.
کد خبر: ۹۰۶۰۹۴۸
|
۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، وزیر بهداشت که این روزها یکی از مسئولانی است که با صبحت‌هایش جنجال به پا می کند، این بار در گفتگو با یکی از هموطنان که با قاضی زاده هاشمی قصد درد دل داشت، جمله‌ای می گوید که مورد انتقاد بسیاری از جمله برخی از مسئولان دولتی قرار گرفت.

 مرد میانسالی در یکی از شهرهای ایران از هزینه سنگین فیزیوتراپی گلایه می‌کند، اما وزیر بهداشت در پاسخ به گلایه این مرد می‌گوید که بهتر است خودش فیزیوتراپی کند و در ادامه توضیحاتی می‌دهد و با گفتن «خودت بمال» باعث خنده حضار می شود.

این موضوع اگرچه در میان عامه مردم یک شوخی متداول عنوان می شود اما به سبب مسئولیت آقای وزیر و حرفه طبابت وی مورد انتقاد جدی افکار عمومی در شبکه‌های مختلف اجتماعی قرار گرفت و حتی برخی این جمله را تشبیه به جمله معروف «ماری آنتوانت» کردند که در پاسخ به این موضوع که گفته شد مردم گرسنه‌اند و نان می‌خواهند. ملکه فرانسه گفته بود: «اکنون که نان ندارند چرا شیرینی نمی‌خورند»!  

برخی نیز مطرح کردند که در حوزه های دیگر پزشکی خصوصا تهیه دارو و جراحی‌های ضروری مردم باید چکار کنند و چگونه از عهده هزینه‌های سنگین آن بر بیایند؟

در همین رابطه حتی «حسام الدین آشنا» مشاور فرهنگی رئیس جمهور در توئیتی تذکر آمیز نسبت به این موضوع بیان کرد:

«با مردم دردمندمان بهداشتی تر سخن بگوییم. شوخی های بامزه مان را بگذاریم برای محافل خودمانی تر. بر زخم ها نمک نپاشیم.»

حتی این سخنان آقای وزیر که خود از پزشکان است متخصصان فیزیوتراپی را ناراحت کرد و یکی از آنان بیان داشت که به برکت همین فیزیوتراپی است که مادر خانم آقای وزیر می تواند راه برود و اگر به قول وزیر بهداشت فیزیوتراپی بمال بمال است این موضوع را به خانم خود بسپارد.  

از این موضوع و حاشیه‌های آن گذر کنیم، شاهد حواشی مختلفی پیرامون وزیر بهداشت هستیم که نسبت به چنین صحبت‌هایی ایجاد شده است. درواقع این اولین بار نبود که آقای وزیر با صحبت‌های تامل برانگیز انتقاد و توجه دیگران را به خود معطوف می کند.  

چندی پیش بود که وزیر درباره عملکرد دولت خطاب به مردم و بخصوص افرادی که به دولت رای داده‌اند، گفت:

«بالاخره همینی که هست دیگه، چیکار کنیم مدیریت مان هم همینه دیگه، هر چی هست ...، بالاخره شما رای دادید رئیس جمهور و نماینده انتخاب کردید، اینها وزیر انتخاب کردند و وزیر مدیر و استاندار و فرماندار انتخاب کرده و ... همیناس دیگه، بیخود به نظر من خیلی اعصاب و روح و روان همدیگر را آزار ندهیم. فعلا همینه!»

برخی از رسانه‌ها درباره این سخن قاضی زاده نوشتند که وی سیاست دولت در مقابله با مشکلات را مکشوف کرد که همان سیاست «همینی هست» است. وزیر بهداشت حتی سابقه برخورد توهین آمیز به یکی از استانداران و برخی خبرنگاران را نیز در کارنامه کاری خود دارد.

این درحالی است که در حوزه کاری وزیر بهداشت انتقادات زیادی نسبت به نحوه خدمات رسانی به مردم وجود دارد و صحبت‌های پیرمردی که درباره گرانی نرخ فیزیوتراپی با وزیر بهداشت قصد درد و دل داشت، تنها یکی از این موارد بود.

در همین رابطه، طرح تحول سلامت که نتوانست به اهدافی که قرار بود به آن دست یابد برسد، یکی از این موارد است. «مسعود پزشکیان» ، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در این باره بارها انتقاداتی را مطرح کرده است.  

وی که سابقه حضور در پست وزارت بهداشت را دارد، درباره این طرح بیان کرد: «من از زمان اجرای طرح تحول سلامت گفتم که این کار از نظر علمی و تجربی غلط است. حالا این طرح ۱۶ هزار میلیارد تومان کسری دارد و حتی وقتی که کل پول را دریافت می‌کنند ناراضی هستند، علتش بی عدالتی است. »

پزشکیان ادامه‌ داد:

«پزشکی هست که ماهیانه ۱۰۰ میلیون تومان درآمد دارد و در مقابل پزشکی در ماه دو میلیون تومان درآمد کسب می‌کند. من پس از دوره وزارت بهداشت می خواستم برای پزشک خانواده‌ کمک کنم، اما راهم ندادند. بنابراین به تخصص خودم که جراحی است پرداختم و همان دولت در عرض سه سال به اندازه ۳۰ سال پول به حسابم واریز کرد. من با خواندن یک عکس ۵۰۰ تومان پول به حسابم وارد می‌شود. البته هیچ پزشکی خودزنی نمی‌کند، اما من معتقدم که با بی عدالتی نمی‌توان کشور را اداره کرد. ما باید مکانیسم‌های پرداخت را اصلاح کنیم و این کار نیاز به جراحی دارد و کار ساده‌ای نیست.»

اکبر شوکت، رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی سراسر کشور از عملکرد وزیر بهداشت دولت های یازدهم و دوازدهم انتقاد و تاکیدکرد :

طرح تحول سلامت ۴۰ هزار میلیارد تومان به جامعه کارگری ضرر زده است. در طرح تحول سلامت تنها چیزی که شاهد بودیم افزایش ۳۰۰ درصدی تعرفه پزشکان در یکسال اخیر بوده وافزایش درآمد ماهیانه پزشکان هستیم.

رئیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی سراسر کشور با بیان اینکه ‌چرا یک جراح عمومی در بیمارستان یاسوج باید ماهیانه ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان حقوق بگیرد، افزود :

«تازه این کف دریافتی یک پزشک  جراح عمومی است، دریافتی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان هم  پس از اجرای طرح تحول سلامت داریم. آقای وزیر بهداشت برای پزشکان کاری را انجام دادند که ظلمی بزرگ در حق جامعه کارگری است زیرا  افزایش حقوق پزشکان از جیب کارگران پرداخت می‌شود.»

انتقادات نسبت به وضعیت بهداشتی و پزشکی کشور با توجه به برخی مشکلات کم نیست اما در میانه این مشکلات انتظار است که وزیر بهداشت با مردم طوری سخن بگوید که با جایگاه وی مناسب و کمی از درد و رنج آنان بکاهد.  

منبع: مشرق
ارسال نظرات
پر بیننده ها