دکتر رزاقی استاد اقتصاد دانشگاه تهران:

راه برون رفت از مشکلات اقتصادی استفاده از تجربه دفاع مقدس و مدیران انقلابی کارآفرین / اقتصاد کشور باید بر اساس فرهنگ تعاونی باشد

یک کارشناس اقتصادی گفت: متاسفانه سیاست های اقتصادی کشور بر اساس فرهنگ وادادگی بنا شده است؛ در صورتی که می بایست بنیان آن بر اساس اقتصاد مقاومتی باشد.
کد خبر: ۹۰۶۱۱۴۳
|
۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج استان مرکزی ؛ دکتر ابراهیم رزاقی استاد اقتصاد دانشگاه تهران در نشست علمی اقتصاد مقاومتی اساتید بسیجی استان مرکزی که در دانشگاه آزاد اسلامی اراک برگزار شد،  با اشاره به اینکه مبنای اقتصادی نظام اسلامی باید بر اساس اندیشه های عرفانی امام خمینی(ره) باشد گفت:‌ حضرت امام خمینی (ره) بارها می فرمود این انقلاب نه تنها برای مستضعفین ایران بلکه برای مستضعفین عالم است که این اندیشه عرفانی هزار سال پیش نیز مطرح بود؛‌ بر سر در سرای ابوالحسن خرقانی چنین نوشته‌ بودند: «هرکه در این سرای درآمد نانش دهید و از ایمانش نپرسید، چرا که آنکه به درگاه ایزد باریتعالی به جان ارزد، البته بر خان بوالحسن به نانی بیرزد. » و این بر خلاف خواست آمریکا است چرا که مبانی آنها این است که آنها قدرت را در دست داشته باشند و تمامی دنیا مطیع فرمان آنها باشد.

رزاقی با تبیین اصل 43قانون اساسی گفت: در این قانون آمده است: « برای تأمین استقلال اقتصادی جامعه و ریشه‌کن ‌کردن فقر و محرومیت و برآوردن نیازهای انسان در جریان رشد، باحفظ آزادگی او، اقتصاد جمهوری اسلامی ایران براساس ضوابط زیر استوار می‌شود :
1. تأمین نیازهای اساسی: مسکن‌، خوراک‌، پوشاک‌، بهداشت‌،درمان‌، آموزش و پرورش و امکانات لازم برای تشکیل خانواده‌ برای همه‌.
2. تأمین شرایط و امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به‌ اشتغال کامل و قراردادن وسایل کار در اختیار همه کسانی که قادر به‌ کارند ولی وسایل کار ندارند، در شکل تعاونی‌، از راه وام بدون بهره ‌یا هر راه مشروع دیگر که نه به تمرکز و تداول ثروت در دست افراد و گروه های خاص منتهی شود و نه دولت را به صورت یک کارفرمای ‌بزرگ مطلق درآورد. این اقدام باید با رعایت ضرورت های حاکم بر برنامه‌ریزی عمومی اقتصاد کشور در هر یک از مراحل رشد صورت‌ گیرد.
3. تنظیم برنامه اقتصادی کشور به صورتی که شکل و محتوا و ساعات کار چنان باشد که هر فرد علاوه بر تلاش شغلی‌، فرصت و توان کافی برای خودسازی معنوی‌، سیاسی و اجتماعی و شرکت ‌فعال در رهبری کشور و افزایش مهارت و ابتکار داشته باشد.

وی با اشاره به سیاست های دولت های قبل گفت: متأسفانه دولت سیاست سرمایه داری لیبرال را دنبال می کند که سیاست گذاری اش از دولت سازندگی شروع شده و دلیل هم این است که عده ای هر روز ثروتمند می شوند و مردم هم ثروتمندان را نشناسند. این سیاست در تمام زمینه های اقتصادی رسوخ کرده است و خلاف اصل دوم قانون اساسی است. در حال حاضر بانک اطلاعاتی دقیقی وجود ندارد که دولت بخواهد ثروتمندان را حذف کند، گاهی پیش می آید که در این حذف کردن ها مردم فقیر نیز حذف می شوند.

رزاقی در ادامه این بخش از سخنان خود گفت: از زمان دولت سازندگی تاکنون مبانی ارزشی و یا ایدئولوژی یا جهان‌بینی متناسب با قانون اساسی و اندیشه‌های امام خمینی(ره) نبوده و اقتصاد ایران لیبرالی است.

وی با اشاره به اینکه تفکر انقلابی در کشور به دلیل پراکندگی اثر ندارد تاکید کرد: باید مدیران کارآفرین انقلابی در راس اقتصاد کشورمان قرار بگیرند که ای به عنوان یک تسریع کننده جرقه رشد و توسعه اقتصادی است. مدیران انقلابی کارآفرین پلی هستند بین جامعه به عنوان یک کل که بویژه جنبه های غیر اقتصادی را به سمت گزینه‌های بهره وری اقتصادی سوق دهند .

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به تجربه دفاع مقدس و اجرای کامل قانون اساسی گفت: راه برون رفت از مشکلات اقتصادی و تفکرات غربی که اکنون گریبان کشور را گرفته است استفاده از تجربه دفاع مقدس و اجرای کامل قانون اساسی است که متاسفانه مسئولین آن را کامل اجرا نمی کنند، در زمان دفاع مقدس کشور توسط بزرگ مردانی هدایت شد که هم از مال و جان خود گذشتند و هم در کشور سازندگی ایجاد کردند که بسیاری از کارخانه ها و صنایع و ساخت و سازها در آن زمان صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه بانکهای کشور نیز بر اساس فرهنگ لیبرالی اداره شده‌اند و نه فرهنگ تعاونی گفت: هیچگاه بانک ها در خدمت تولید نبوده‌اند، تفکر اقتصاد مقاومتی این است که اقتصاد برای همه مردم باشد نه یک عده خاص و بخش خصوصی هم به دنبال تولید باشد و از ثروت اندوزی پرهیز کند.

رزاقی با اشاره به دغدغه های رهبر معظم انقلاب در مورد مفاسد اقتصادی گفت: رهبری 14 سال گذشته موضوع مفاسد اقتصادی را مطرح کردند ولی از آن غافل شده است.

وی با اشاره به اهداف دشمنان ملت ایران گفت: ترامپ به خودی خود قدرتی ندارد، دشمنان ملت ایران کسانی هستند که احتکار می کنند و دنبال ثروت اندوزی های کلان می باشند.

این استاد اقتصاد با اشاره به غفلت از جانبازان خاطر نشان کرد: صاحبان اصلی این کشور مردم مستضعف و جانبازان و فداکارانی هستند که انقلاب به کمک آنها شکل گرفته است.

وی با اشاره به راه کارهای برون رفت از وضعیت نابسمان اقتصادی و معیشت مردم گفت: تفکر فعلی مسئولین باید برچیده شود و تفکر انقلابی جایگزین شود، باید در راس مدیریت های کشور از مدیران انقلابی استفاده کنیم تا با فرهنگ جهادی از این شرایط عبور کنیم، مسئولین باید از تولید داخلی و ظرفیت های داخلی حمایت کنند و از دخالت کشورهای غربی در تصمیمات کشور جلوگیری کنند.

رزاقی با اشاره به بازار مسکن اضافه کرد: چرا دو نیم میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد و از آنها مالیات گرفته نمی شود؟ مجلس و قوه قضاییه باید از وزیر راه و شهرسازی این موضوع را بخواهد. مالیات گرفتن از خانه های خالی و کاخ های مجلل ثروتمندان می تواند خلاء های بازار مسکن را پوشش دهد.

وی با اشاره به نقش دانشگاه در فرهنگ سازی و آموزش اقتصاد مقاومتی گفت: متاسفانه دانشگاه ها در بحث اقتصاد مقاومتی ،اعتقادی به تفکر امام(ره) و رهبری ندارند و الگوی آموزشی آنها اقتصاد لیبرال و غربی است که می گوید ما برای همه نیازهای خود باید وابسته باشیم که این موضوع خلاف استقلال کشور است.

رزاقی با اشاره به نقش صدا و سیما گفت: متاسفانه صدا و سیما با آن همه ظرفیت هایی که در فرهنگ سازی دارد استفاده از درون و تولید ملی را ترویج نمی کند و با برنامه های خود فرهنگ کاخ نشینی و تجمل گرایی را تبلیغ می کند.

وی با اشاره به صادرات نفت ایران در روزهای آینده گفت: ما با قراردادهای دوجانبه و حذف دلار از با کشورهایی که پیمان مشترک دارند می توانیم تا میزان قابل توجهی خلاء صادرات را جبران کنیم ولی متاسفانه سیاست های منفعلانه دولت در بخش سیاست خارجی از جمله نداشتن سفیر ایران در کشورهایی چون چین و هند باعث عقب ماندن برنامه ها شود، در صورتی که می بایست ما روابط مان را با کشورهایی که دشمن مشترکمان امریکا است را محکم تر کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار