مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استانبرداشت شیره آنغوزه از مراتع کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از36هزار هکتار از مراتع استان زیر کشت گیاه دارویی آنغوزه رفته است.
کد خبر: ۹۰۶۱۲۸۷
|
۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲
عزت الله بهشتی فر با بیان اینکه این استان ظرفیت‌های بالایی در زمینه تولید گیاهان دارویی به ویژه گیاه آنغوزه دارد افزود: با شناسایی و ساماندهی این ظرفیت‌ها علاوه بر حفاظت از مراتع می‌توان به افزایش تولید و اشتغالزایی نیز کمک کرد.
وی با اشاره به اینکه صادرات این گیاه ارزآوری مطلوبی برای کشور به همراه دارد گفت: بخش زیادی از شیره تولید شده به کشور‌های هند، حوزه خلیج فارس و برخی کشور‌های اروپایی صادر می‌شود.
کارشناس منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: برداشت شیره آنغوزه از اواخر بهار و قبل از خشک شدن گیاه در مراتع استان آغاز و تا اواخر تابستان ادامه دارد.
محمد محمدی با اشاره به اینکه هنگام برداشت بوته آنغوزه از انتهای ساقه بریده می‌شود افزود: در هر فصل بوته گیاه آنغوزه ۲۰ بار تیغ زده می‌شود.
وی متوسط برداشت شیره را ۸۰ گرم از هر بوته اعلام کرد.
باقری معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان هم گفت: قیمت هر کیلو گیاه آنغوزه ۱۴۰ هزار تومان است که پیش بینی می‌شود در هر هکتار ۱۴ میلیون تومان نصیب بهره برداران شود.
گفتنی است شیره گیاه آنغوزه در صنایع عطرسازی و دارویی کاربرد دارد.
ارسال نظرات