خبرهای داغ:
یک کارشناس مسئول نظارت بر داروخانه‌ها و شرکتهای توزیع دارو گفت: امروزه کمبود ویتامینD میان اقشار مختلف جامعه شایع و فراگیر شده است و این امر دلایل مختلفی دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد.
کد خبر: ۹۰۶۱۳۲۹
|
۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر الناز بهروز با بیان تعریف اولیه‌ای از ویتامینD و اثرات آن در بدن انسان اظهار داشت: ویتامینD جزء ویتامین‌های محلول در چربی است که مصرف بیش از حد آن مضر است. این ماده در جذب کلسیم و فسفر و نیز در ساخت استخوانها بسیار مؤثر است. بدن ما به‌کمک نور خورشید می‌تواند این ویتامین را بسازد، همچنین در مواد غذایی می‌توان این ماده را یافت ولی مقدار آن برای رفع نیاز بدن ناچیز است.

بهروز در خصوص نحوه دریافت ویتامین D توصیه داشت: بهتر است روزانه به‌مدت 10 الی 20 دقیقه در حوالی ساعت 10 صبح در معرض تابش خورشید قرار گرفت و با رعایت رژیم غذایی مناسب دچار کمبود این ویتامین نشویم. افرادی که در مناطقی زندگی می‌کنند که از نور مناسب و کافی خورشید برخوردار نیستند علاوه بر تغذیه مناسب باید از مکملها نیز استفاده کنند.

در ادامه این پزشک داروساز به فواید ویتامینD پرداخت و گفت: دریافت ویتامینD و کلسیم باعث افزایش قدرت و هماهنگی عضلات در افراد کهنسال می‌شود و نیز این ویتامین به رشد و استحکام استخوان‌ها و رشد سلولها کمک زیادی می‌کند و می‌تواند باعث پیشگیری از بروز بیماریهایی مانند راشیتیسم در کودکان، کوتاهی قد در نوجوانان و پوکی استخوان در بزرگسالان ‌شود. همچنین در کاهش علائم حاد آسمی در بسیاری از افراد مؤثر بوده است، علاوه براین مصرف ویتامینD در سلامت مغز و اعصاب و جلوگیری از آلزایمر و بهبود MS مؤثر است.

بهروز در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چه‌کسانی در خطر کمبود ویتامینD هستند، بیان کرد: کسانی که پوست تیره‌ای دارند (اغلب سیاه‌پوستان)، افراد شب‌کار که مجبورند روزها در خانه بخوابند و کسانی که در مناطقی با آب‌وهوای ابری، سرد و یا آلوده زندگی می‌کنند بیشتر در معرض کمبود این ویتامین قرار دارند.

وی در ادامه منابع خوراکی حاوی ویتامین D را برشمرد و گفت: ویتامین D در طبیعت به دو صورت گیاهی و حیوانی یافت می‌شود که از منابع گیاهی می‌توان به حبوبات، غلات، نان، سبزیجات و میوه‌جات اشاره کرد. همچنین این ویتامین در لبنیات به‌خصوص شیر، تخم‌مرغ، روغن کبد ماهی و برخی از ماهی‌ها مثل سالمون یافت می‌شود.

به‌گزارش ایفدانا ــ بهروز افزود: ویتامین D، به‌شکل‌های مختلف قرص، آمپول و کپسول ژلاتینی در بازار دارویی ایران وجود دارد. همچنین برخی از قرص‌های کلسیم با ویتامینD همراه هستند که برای رفع مشکلات استخوانی بسیار مفید هستند. کپسول‌های ژلاتینی کوچک این فرآورده معمولاً ماهانه 4‌ــ‌2 عدد استفاده می‌شود و فرم تزریقی آن ماهانه یک الی دو مرتبه به‌صورت تزریق عضلانی توسط پزشک تجویز انجام می‌شود.

وی در پایان تأکید کرد: توجه داشته باشید به‌علت اینکه ویتامینD محلول در چربی است مصرف بیش از اندازه این ماده نیز منجر به بروز مشکلات و تشدید برخی از بیماریها مانند آسم و مشکلات کبدی می‌شود، پس حتماً مقدار دوز مصرفی با توجه به میزان کمبود باید توسط پزشک مشخص شود تا سلامتی فرد مصرف‌کننده به خطر نیفتد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها