خبرهای داغ:
فاطمه اسدزاده
معاون دانش و پژوهش سپاه فجر فارس از برگزاری همایش «تحقق مسجد طراز، سنگر پاسداری از انقلاب اسلامی» به همت سپاه فجر فارس خبر داد.
کد خبر: ۹۰۶۲۰۵۸
|
۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از شیراز، مجتبی اسفندیاری، معاون دانش و پژوهش سپاه فجر فارس امروز، در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز از برگزاری نخستین همایش «تحقق مسجد طراز، سنگر پاسداری از انقلاب اسلامی» به همت معاونت دانش و پژوهش سپاه فجر فارس خبر داد.

وی با تأكید بر ظرفیت‌های سپاه فجر در این استان تصریح کرد: این همایش به‌صورت استانی برگزار می‌شود اما ما مقالاتی از سایر استان‌ها نیز مانند اصفهان و خوزستان را پذیرش كرده‌ایم.

اسفندیاری با با تشریح ۱۳ محور همایش اظهار داشت: مسجد طراز در اندیشه‌های امام خمینی(ره)، امام خامنه‌ای و علمای اسلام؛ جایگاه مسجد طراز از منظر مطالعات و تحقیقات غیرمسلمان در عصر حاضر؛ نقش مساجد در دفاع مقدس؛ مسجد طراز در قرآن و روایات؛ آسیب‌ها و آفت‌های مسجد طراز؛ اهمیت مسجد طراز در عصر حاضر؛ نقش مساجد در تربیت نیروهای انقلاب اسلامی؛ نقش سپاه و بسیج در تحقق مسجد طراز؛ نقش و جایگاه موقوفات در تحقق مسجد طراز؛ تأثیر رسانه و فضای مجازی در تحقق مسجد طراز؛ نقش و جایگاه ائمه جماعات در تحقق مسجد طراز و نقش مساجد در تربیت و تعالی در مدارس و دانشگاه‌ها به عنوان محورهای این همایش انتخاب شده‌اند.

معاون دانش و پژوهش سپاه فجر فارس از تمدید ارال آثار به دبیرخانه جشنواره خبر داد و افزود: آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این همایش ۳۰ مهرماه انتخاب شده بود اما به دلیل استقبال گسترده از آن این مهلت تا ۱۰ آذرماه امسال تمدید شده است، زمان برگزاری این همایش را ۲۸ آذرماه همزمان با هفته پژوهش اعلام كرد.

وی ادامه داد: علاقه‌مندان جهت ارسال آثار می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه این همایش به آدرس شیراز،‌ بلوار پاسداران، جنب حسینیه عاشقان ثارالله(ع)، معاونت دانش و پژوهش و یا دبیرخانه همایش در پایگاه‌های مقاومت بسیج محلات و یا به آدرس الكترونیك masjed.taraz@mihanmail.ir ارسال كنند.

اسفندیاری همچنین از برگزاری ۴ كارگاه تخصصی ویژه اركان مساجد اعم از هیئت امنا، اعضای كانون‌های فرهنگی، ائمه جماعات و فرماندهان پایگاه‌های مقاومت بسیج مساجد در حاشیه این همایش خبر داد.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه فجر فارس در ادامه سخنان خود به اهمیت برگزاری چنین همایشی و اهداف آن اشاره كرد و گفت:‌ بحث مسجد طراز اسلامی برای نخستین بار توسط مقام معظم رهبری در پیامی خطاب به نوزدهمین اجلاس سراسری نماز در مهرماه سال ۸۹ مطرح شد و اینكه رسیدن به مسجدی بر اساس قاعده صدر اسلامی باید مدنظر باشد و مسجد طراز اسلامی باید به عنوان معیار و شاخص و مبنا در نظر گرفته شود.

وی با تشریح شاخص‌های مسجد طراز اسلامی تصریح کرد: مسجد طراز اسلامی كانون عبادت و تعلیم و تربیت سیاسی، نظامی، اجتماعی و همچنین پایگاه تعاون و وحدت اجتماعی است كه دارای كاركردهای مختلفی نیز هست و مساجد صدر اسلام این كاركردها را در بخش‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، معیشتی، سلامت، حقوقی، امنیتی و نظامی داشتند.

به گفته اسفندیاری، نقش مسجد در شكل‌گیری انقلاب اسلامی و همچنین دفاع مقدس یك نقش بی‌بدیل بوده است چرا كه جوانان انقلابی و رزمنده از دل مساجد شهر بیرون آمدند و امروز به نظر می‌رسد نقش‌آفرینی مساجد در تربیت نیروهای انقلابی كمرنگ‌تر شده و از این كاركردها فاصله گرفته‌ایم لذا ما این خلأ را احساس كردیم و به همین دلیل اقدام به برگزاری چنین همایشی كردیم.

معاون دانش و پژوهش سپاه فجر فارس تأكید كرد: امروز لازم است با مرور مبانی فكری و ترمیم نگاه فعالان و متولیان در این حوزه كه یكی از چالش‌های این حوزه است، به سمت احیای مسجد طراز اسلامی گام برداریم كه البته برای این كار نیاز به ایجاد تعامل بیشتر میان متولیان مساجد داریم و هدف ما این است كه حداكثر توان و ظرفیت‌های موجود در سپاه را برای تحقق مسجد طراز اسلامی به كار گیریم.

وی افزود:‌ این همایش در حقیقت نوعی گفتمان‌سازی خواهد بود كه بتوانیم شاخص‌سازی برای مسجد طراز كرده و هم كاركردهای آن مشخص شود و هم به راهكارهای تحقق این موضوع دست پیدا كنیم تا بتوانیم مساجد در سطح شهر را به سمت مسجد طراز سوق دهیم.

اسفندیاری در پایان یادآور شد كه ویژگی مهم پژوهش‌ها و همایش‌های سپاه در این است كه بر روی كاربردی كردن نتایج پژوهش‌ها و تبدیل یافته‌ها و آموزه پژوهی‌ها تأكید دارد و بدین طریق یك رده كاربری برای هر همایش تعریف كردیم كه یافته‌های هر همایش را به‌صورت كاربردی اجرا كرده و آن را پیامدسنجی كند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها